Ducati Monster wil moeilijk starten door probleem met accu?

fvo

MF'er
2 aug 2013
76
0
Papendrecht
Hallo Allemaal,

Sinds 3 weken ben ik in het bezit van een Ducati Monster 600 uit '98, in de eerste week lekker veel gereden en nergens last van. Nu heb ik sinds afgelopen zondag problemen met het starten, de motor had die week daarvoor stilgestaan. Uiteindelijk wel aan de praat gekregen door de motor aan te duwen.

Vanmorgen weer hetzelfde probleem, de motor heeft sinds zondag stil gestaan en weer problemen met het starten. Na een aantal keer proberen (over een periode van 10-15 min tijd) sloeg de motor toch aan. Daarna een stuk gereden en dan gaat het starten wel weer gewoon normaal.

Alles lijkt goed te gaan maar de motor wilt toch niet aanslaan. Na een tijd aanhouden wilt het met moeite wel lukken. Omdat het na een stuk rijden niet meer voorkomt heb ik het idee dat het aan de accu kan liggen die dan weer wat is opgeladen..

Kan dit aan de accu liggen? Zo ja, wat is een goede oplossing om dit probleem te verhelpen ( nee, Ducati ga ik niet inruilen voor een jap :') )

Alvast bedankt!
 
Als je lang kunt starten zonder dat de motor aanslaat zou ik niet denken dat het aan de accu ligt. Als de motor wel start als hij daarvoor gelopen heeft kan het aan de brandstof toevoer liggen (b.v. brandstofpomp). Of als je carbs hebt zou b.v. de choke niet goed kunnen werken. Wat je zou kunnen doen is de accu opladen met een oplader nadat de motor een tijdje stil heeft gestaan. Als hij dan nog niet start ligt het ws. niet aan de accu.
 
Als je lang kunt starten zonder dat de motor aanslaat zou ik niet denken dat het aan de accu ligt. Als de motor wel start als hij daarvoor gelopen heeft kan het aan de brandstof toevoer liggen (b.v. brandstofpomp). Of als je carbs hebt zou b.v. de choke niet goed kunnen werken. Wat je zou kunnen doen is de accu opladen met een oplader nadat de motor een tijdje stil heeft gestaan. Als hij dan nog niet start ligt het ws. niet aan de accu.
Misschien een n00b vraag maar hoe zou de choke moeten staan tijdens het starten? Hier doe ik eigenlijk niets mee (nog niet hoeven doen iig) dus dat zou misschien ook wel het probleem kunnen zijn
 
Een beetje test is een leeggestarte accu aan de lader zetten. Geeft deze voor je gevoel veel te snel vol aan, dan is de accu slecht.

Waarom probeer je het niet met een auto en startkabels? Als het gelijk start is het hoogstwaarschijnlijk de accu.
 
Misschien een n00b vraag maar hoe zou de choke moeten staan tijdens het starten? Hier doe ik eigenlijk niets mee (nog niet hoeven doen iig) dus dat zou misschien ook wel het probleem kunnen zijn
Heb je rechts naast je linkerhendel een soort draaiknop zitten? Die moet naar je toe gedraaid staan, dan staat de choke open.
Los ziet deze er zo uit:
1995_DUCATI_MONSTER_900_V006079__Cable_Choke__id_199914_07.jpg


Dan na een klein tijdje merk je dat het toerental omhoog gaat zonder dat je gas geeft, dan draai je die knop weer langzaam van je af en merk je dat het toerental ook zakt.
 
Dat het starten na een stukje rijden weer goed gaat, dat is normaal. Alles is al op bedrijfstemperatuur.

Ik denk dat de accu slecht is en dat de afstelling van de motor niet helemaal goed is, vandaar dat ie slecht start. 2 kleine probleempjes dus.
 
Misschien een n00b vraag maar hoe zou de choke moeten staan tijdens het starten? Hier doe ik eigenlijk niets mee (nog niet hoeven doen iig) dus dat zou misschien ook wel het probleem kunnen zijn

Als hij koud is zou ik hem zoiezo op de choke zetten, er zit waarschijnlijk links op het stuur een hendeltje dat je naar je toe moet zetten.

als je een tijdje kan starten zonder dat hij aanslaat, dan zou de accu nog goed moeten zijn
 
Klopt,

Ik heb zo'n draaiknop zitten op het stuur, dus die draai ik naar beneden als ik de motor koud wil starten. Eerst dat eens proberen, als het dan nog problemen geeft een verder kijken naar de accu..

Bedankt allemaal
 
Nou ja goed, sinds kort een motor en recent rijbewijs gehaald.
Als je tijdens rijles ook nooit echt geleerd hebt waar een choke voor dient, en die choke zit ook nog eens op verschillende plaatsen, snap ik wel dat je aan zoiets niet denkt/niet weet.
Ik snap het, maar het is wel droevig natuurlijk. Als je de startknop kan vinden moet je ook de choke knop kunnen vinden.
 
Ik snap het, maar het is wel droevig natuurlijk. Als je de startknop kan vinden moet je ook de choke knop kunnen vinden.

Droevig dat je een reactie moet plaatsen en verder niets te melden hebt.. Ga lekker een rondje rijden en weg van dat internet :Y

Starten ging vanmiddag zonder problemen. In het vervolg de choke maar eens beter inzetten.. Bedankt voor de tips allemaal. Iedereen heeft het moeten leren :P
 
Droevig dat je een reactie moet plaatsen en verder niets te melden hebt.. Ga lekker een rondje rijden en weg van dat internet :Y

Starten ging vanmiddag zonder problemen. In het vervolg de choke maar eens beter inzetten.. Bedankt voor de tips allemaal. Iedereen heeft het moeten leren :P
Ik heb zojuist gemeld dat ik het droevig vind dat iemand een voertuig probeert te besturen zonder te weten wat een choke is en waar ie voor dient. Ik begrijp best dat dat confronterend is, maar soms moet de waarheid even uitgesproken worden. Daarnaast had het eerlijkwaar een goed vrijdagtopic geweest. :z

Er zitten aan het langdurig bezitten van een motor nog een aantal uitdagingen. Het peilen van olie, het laten uitvoeren van onderhoud, het inspecteren van banden en bijhouden van de bandendruk, kan nog wel even door gaan. Ik heb dus wel degelijk wat te melden, namelijk, fix your shit. Iedereen heeft het moeten leren, maar als je 3 weken erover doet om je choke te vinden hoop ik dat je leercurve een buitengewone vorm heeft en je piek nog moet komen. })
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist gemeld dat ik het droevig vind dat iemand een voertuig probeert te besturen zonder te weten wat een choke is en waar ie voor dient. Ik begrijp best dat dat confronterend is, maar soms moet de waarheid even uitgesproken worden. Daarnaast had het eerlijkwaar een goed vrijdagtopic geweest. :z

Er zitten aan het langdurig bezitten van een motor nog een aantal uitdagingen. Het peilen van olie, het laten uitvoeren van onderhoud, het inspecteren van banden en bijhouden van de bandendruk, kan nog wel even door gaan. Ik heb dus wel degelijk wat te melden, namelijk, fix your shit. Iedereen heeft het moeten leren, maar als je 3 weken erover doet om je choke te vinden hoop ik dat je leercurve een buitengewone vorm heeft en je piek nog moet komen. })

Als je hebt gelest op een moderne motor weet je niet eens wat een choke is .
 
Jep, ik snap het dus ook wel, maar dan mag ik het nog wel kwalijk vinden toch? Zoals gezegd, er is nog wel meer anders aan je eigen motor dan aan je lesmotor. Iemand die een motorscooter koopt knijpt op zn eerste rit ook de linker remhendel in onder het mom van zn lesmotor was anders :+

Maar joh geen reden er lang over door te zagen, punt is duidelijk denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan