koppelingshendel gaat niet in ruststand

TruffelNL

MF'er
3 jul 2012
31
9
Gisteren kwam ik thuis van mijn werk en bleek dat mijn koppelingshendel niet helemaal terug gaat. Ik moet hem nog een zetje geven om weer helemaal terug te gaan. Vandaag gekeken en de hevel op het motorblok(fz6 04) gaat mee met de hendel. Ik moet de hendel dus echt terug duwen om de hevel ook weer in de ruststand te krijgen. Wat kan dit zijn en kan het kwaad?
 
yamaha-fzr600rlrlc-1999-clutch_bigyau1866c-3_6013.gif
Plaatje als voorbeeld.

Veer 20 kapot/los?
 
Als ik het plaatje goed begrijp, dan is veer 20 bij mij niet kapot los(veer bij de hevel op het blok zorgt ervoor dat hij wel grotendeels weer naar de beginstand gaat).
 
Als ik het plaatje goed begrijp, dan is veer 20 bij mij niet kapot los(veer bij de hevel op het blok zorgt ervoor dat hij wel grotendeels weer naar de beginstand gaat).
Dat hij het eerste stuk wel teruggaat komt doordat de koppelingsveren de palen van elkaar drukken.
De laatste mm's drukken die niet meer (Je hebt immers wat speling op je kabel)en moet je het hebben van veertje 20
 
Bedankt voor de uitleg. Buiten het feit dat ik ze gewoon ga vervangen kan het dus geen kwaad dat ik er nog een paar dagen mee rond rijd? Aangezien de koppelingsplaten wel goed tegen elkaar zitten(en niet slippen) of begrijp ik het dan verkeerd. Zoals je door hebt is het allemaal nieuw voor mij maar wil het graag leren :) Reparen laat ik dus ook bij de garage doen ;)
 
Als je de kabel aan de blokkant los maakt kan je zien of de hevel goed terug komt en of je kabel goed loopt.
Als je kabel springt sta je dadelijk ergens zonder koppeling.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de uitleg. Buiten het feit dat ik ze gewoon ga vervangen kan het dus geen kwaad dat ik er nog een paar dagen mee rond rijd? Aangezien de koppelingsplaten wel goed tegen elkaar zitten(en niet slippen) of begrijp ik het dan verkeerd. Zoals je door hebt is het allemaal nieuw voor mij maar wil het graag leren :) Reparen laat ik dus ook bij de garage doen ;)

Hmmm... Waarom zou je je koppelingsplaten gaan vervangen als niet slippen?
 
Ik gok op 1

1. Bijna kapotte kabel
2. Teveel speling (of precies genoeg, maar het is je nooit eerder opgevallen)
3. Iets in de koppeling zelf stuk (maar dat zou je waarschijnlijk wel merken met rijden)
 
Hmmm... Waarom zou je je koppelingsplaten gaan vervangen als niet slippen?

Nee niet de koppelingsplaten maar de kabel ;)

Verder ging de hevel wel terug op zijn plek als de kabel los was. Dus maar even langs de garage gereden. Daar zeiden ze dat het de speling was en hebben ze net het wieltje de speling veranderd. Nu is het al een stuk minder maar hij doet het nog steeds. Misschien is het me inderdaad nog niet eerder opgevallen maar vind het toch raar dat het opeens gebeurd. Hij krijgt binnenkort een beurt dus dan laat ik ze er nog maar eens naar kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan