"Wiebelende" achterbrug in snelle bochten

Hoi,

ik lees nu al enige tijd mee op het forum omdat ik nu toch met een vraag zit heb ik me net maar even voorgesteld .

Ik heb dit weekend een motor gehuurd om lekker buiten te spelen O-) Toen ik vanavond deze mooie bocht van de N57 de A58 opdraaide voelde ik de achterbrug (kont van de motor) wiebelen. (Alsof de achterkant elk moment kan uitbreken). Iemand enig idee hoe dit kan komen?

Alvast bedankt.
 
Bandenspanning?
Spoorvorming in de weg?

Geen spoorvorming de bocht is nog maar een paar jaar oud, moet goed zijn (al is het maar omdat ik hem zelf heb aangelegd). En ik kan er met de auto makkelijk met 100 doorheen dus waarom niet met de motor met 100+?

Banden ga k morgen direct controleren.

snel terug brengen dat hok.

Is niet echt een hok

full
 
Bandenspanning of de vorm van de band is ook het eerste wat in mij op komt, of verrotte wiellagers/linksysteem maar heb geen idee hoeveel km's de brommer op de klok heeft. Lijkt een vrij recente fiets dus lagers is misschien wat ver gezocht.

Edit: Kan ook zijn dat je wat gladde meuk (diesel of olie) aan je band hebt gehad.

Check je bandenspanning en de curve van de band, lijken die in orde dan zou ik die bocht nog een keer of 3 pakken to be sure :Y
 
Laatst bewerkt:
als het de moeite nog is om te proberen kun je de veervoorspanning achter eens veerlagen, de motor komt dan achter iets minder hoog te staan.

de fietsen waar ik rond 1980 mee reed waren daar ook erg gevoelig voor, die stuurden met duo zelfs beter dan alleen.
 
Geen spoorvorming de bocht is nog maar een paar jaar oud, moet goed zijn (al is het maar omdat ik hem zelf heb aangelegd). En ik kan er met de auto makkelijk met 100 doorheen dus waarom niet met de motor met 100+?

Banden ga k morgen direct controleren.Is niet echt een hok

[afbeelding]

Het zal de meeste motorrijders hier niet bekend zijn en niet graag willen horen, maar een auto kan veel sneller een bocht zoals een op of afrit ronden dan een motor.... Alleen in de dagelijkse praktijk zullen de meeste automobilisten dat niet doen/durven en daarom denken de meeste motorrijders dat ze snel(ler) een bocht kunnen ronden. Het tegendeel is waar.

Maar afijn waarom de achterkant van een motor niet stabiel voelt kan vele redenen hebben, meest voorkomend is bandenspanning, vuil/olie op de weg, of vering/demping slecht afgesteld. Optie 1 en 2 zijn het meest waarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:
Er is nog een waarschijnlijkheid: wind.

Waaide het stevig? Sommige motoren zijn een beetje windgevoelig. Met mijn Fireblade schrik ik nog wel eens als de wind me van mijn rijlijn duwt. Met mijn CBR600F heb ik daar duidelijk minder last van.

Misschien waaide de wind net van zo'n rare hoek dat hij je motor een duwtje gaf.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan