ER-6N: accu problemen?

silentkiller

MF'er
17 mrt 2012
56
0
België
Dag motorliefhebbers!

Vandaag wilde ik met mijn ER-6N een tripje gaan maken. Net zoals altijd draai ik het contact om en duw ik op de start knop. Daar ging het deze keer mis. Ik hoorde nog een 'tik' (startmotor die probeerde aan te slaan?) maar alle lampjes op het dashboard gingen uit...

Contact af en terug op, hielp niet.. Even aan de druppellader, lampjes gingen terug branden, bij het starten => dezelfde situatie..

Wat vreemd is: de batterij hangt heel de winter aan de druppellader en ik ben de afgelopen weken nog een paar keer gaan rijden zonder problemen! Zelfs gisteren avond nog zonder problemen gaan rijden en vandaag start hij niet meer :(. Mijn druppellader geeft bij het aansluiten ook een groen lampje wat wil zeggen dat de batterij 12,7V of meer geeft (optima 4).

Als ik nu de motor aanzet gaan mijn lichtjes op het dashboard heel lichtjes branden en vallen ze uit, net of ze te weinig spanning krijgen. De druppellader geeft nog altijd een groen lampje als ik de batterij aanhang met alle kabels van de motor losgekoppeld.

Net even met de startkabels aan de auto gehangen en dan start hij zonder problemen!

Ik vermoed dus dat de accu kaduuk is maar ik vraag me wel het volgende af:
1) Waarom heeft de accu nooit problemen gegeven en doet hij het nu plots niet meer
2) Waarom geeft de druppellader nog steeds aan dat de batterij voldoende spanning levert?

Iemand een ideetje? Bedankt alvast!
 
Je probeert toch niet de motor te starten met de druppellader aangesloten he? Niet doen!

Verder kan dit ook een massa probleem zijn, kijk of je accu polen nog goed aangesloten zijn. En niet goed aangesloten accu kan ook deze symptomen vertonen
 
Een multimeter heb ik niet maar daar kan ik wel aangeraken en zal dan zelf eens meten!

Ik start de motor niet met de druppellader aangesloten (nooit gedaan trouwens).

Accu is goed aangesloten, is er ondertussen al uit geweest en er terug in gegaan maar dat helpt niet..
 
Ik denk dat meten weinig toe voegt.
als je verlichting al bijna niet brand terwijl je de accu hebt geladen zijn er 2 opties.
Of je klemmen maken slecht contact, of je accu is naar zijn grootje.
Ik denk het 2e.
Meet na het vervangen van de accu wel even of je spanningsregelaar niet defect is.
 
1 de accu kan zomaa ploseling kapot gaan door inwendige sluiting tussen2 van de 6 platen.
Niemand kan echt de staat aangeven van de accu, ook de motorzaak of de accuboer niet.

2 de druppellader is oerdom. Als de accu echt knetterkapot is zal die een error aangeven. Meestal zal het zo wezen dat de lege kapotte accu met een kwartiertje al weer zogenaamd vol is. Teminste dat geeft de. Lader aan door middel van een lampje.
Als een lege accu veel te snel al weer volgeladen is. Is dat vaak een indicatie dat de accu er niet beter op word.
 
1 de accu kan zomaa ploseling kapot gaan door inwendige sluiting tussen2 van de 6 platen.
Niemand kan echt de staat aangeven van de accu, ook de motorzaak of de accuboer niet.

2 de druppellader is oerdom. Als de accu echt knetterkapot is zal die een error aangeven. Meestal zal het zo wezen dat de lege kapotte accu met een kwartiertje al weer zogenaamd vol is. Teminste dat geeft de. Lader aan door middel van een lampje.
Als een lege accu veel te snel al weer volgeladen is. Is dat vaak een indicatie dat de accu er niet beter op word.

Aai em wit stoepiet. :Y

Zelfs een nieuwe accu kan binnen korte tijd zomaar de geest geven, soms met een aanwijsbare reden (spanningsregelaar bv.) maar lang niet altijd.
Overigens lees ik hier best vaak verhalen van mensen die de accu de hele winter aan de druppellader hangen waarbij de accu dan de geest geeft. Misschien toch een beter idee om dat niet de hele winter te doen maar bv. met tussenpozen? Ik heb het idee dat die druppelladers toch niet optimaal werken.
 
hangt er een beetje vanaf wat voor druppellader je gebruikt denk ik... een CTEK gaat na opladen + 10 dagen stabilisatie tijd eigenlijk meer werken als een batterijbewaker waarbij die alleen de spanning meet, en eens in de zoveel tijd een klein tikkie laadstroom geeft. Alles bij elkaar zal de lader over een hele winter een paar uur laden. Als je accu daar niet tegen kan is er wat anders mis.
 
hangt er een beetje vanaf wat voor druppellader je gebruikt denk ik... een CTEK gaat na opladen + 10 dagen stabilisatie tijd eigenlijk meer werken als een batterijbewaker waarbij die alleen de spanning meet, en eens in de zoveel tijd een klein tikkie laadstroom geeft. Alles bij elkaar zal de lader over een hele winter een paar uur laden. Als je accu daar niet tegen kan is er wat anders mis.

Daar heb je mogelijk gelijk in, veel mensen vertellen ook niet wat voor lader ze gebruiken.
Maar het viel me op dat veel accu's toch kaduuk gaan na een winter aan de druppellader.
 
Daar heb je mogelijk gelijk in, veel mensen vertellen ook niet wat voor lader ze gebruiken.
Maar het viel me op dat veel accu's toch kaduuk gaan na een winter aan de druppellader.

Mijn motor is uit 2008. De eerste dichte accu(ligt er plat in) gaf 1,5 jaar later de geest. Waarschijnlijk heb ik in de winter daarop de lekstroom onderschat van de stroomonderbreker, heb de accu pas aan de C-Tek gelegt toen de accu al hartstikke leeg was.
Dat was bijna de genadeklap, tijdje later gaf ie het echt op. De 2e heeft het een jaar of 4 -4,5 uitgehouden, best wel netjes voor mijn doen.
Ik had van het jaar al 1 keer een dooie accu gehad, opgeladen geen problemen meer. Net met het weekeindje weg in het buitenland wilde de motor s'morgens niet meer starten. Kon hem nog wel iedere morgen gewoon aandrukken. De rest van de dag geen problemen met de elektrische start, alleen s'morgens. Even een lekkere warming up, en dan het gas erop.
 
Mijn motor is uit 2008. De eerste dichte accu(ligt er plat in) gaf 1,5 jaar later de geest. Waarschijnlijk heb ik in de winter daarop de lekstroom onderschat van de stroomonderbreker, heb de accu pas aan de C-Tek gelegt toen de accu al hartstikke leeg was.
Dat was bijna de genadeklap, tijdje later gaf ie het echt op. De 2e heeft het een jaar of 4 -4,5 uitgehouden, best wel netjes voor mijn doen.
Ik had van het jaar al 1 keer een dooie accu gehad, opgeladen geen problemen meer. Net met het weekeindje weg in het buitenland wilde de motor s'morgens niet meer starten. Kon hem nog wel iedere morgen gewoon aandrukken. De rest van de dag geen problemen met de elektrische start, alleen s'morgens. Even een lekkere warming up, en dan het gas erop.

Ik gebruik nooit een druppellader, omdat ik het hele jaar door rijd. Ik heb nog nooit korter dan 6 jaar met een accu gedaan. Dat laat me vermoeden dat de manier waarop de accu gebruikt/onderhouden wordt er mee te maken heeft hoe lang ze meegaan.

Als de accu me een keer in de steek heeft gelaten, vervang ik hem trouwens uit voorzorg. Dan weet je al dat er een tweede keer komt, meestal is dat einde oefening. Een gewone accu is na twee keer diep ontladen (dan komt de lading beneden de 40%) vrijwel altijd kaduuk.
 
Even de multimeter erbij:

De batterij geeft proper 12,4V, niets aangekoppeld. Koppel ik de batterij aan, zakt ie gelijk naar 9V. Startknop omdraaien en hij zakt naar de 2-3V met als gevolg dat er dus niets gebeurt..

Nieuwe batterij erin (wel 11Ah ipv 10Ah maar maakt verder niks uit volgens mij?). Deze geeft onaangesloten vers van de lader 13V. Alles aangesloten en hij houdt het nog op 12,3V. De motor start en draait warm op 14,3 - 14,5V. Als ik hem naar 3000 toeren breng komt ie nooit boven de 14,4 uit.

Spanningsregelaar lijkt me dus nog OK, mijn conclusie is: de batterij is gewoon kaduuk. Nieuwe erin en weer lekker rijden :-).

Is dat een juiste conclusie? Bedankt alvast voor de snelle reacties jongens!
 
Laatst bewerkt:
Even de multimeter erbij:

De batterij geeft proper 12,4V, niets aangekoppeld. Koppel ik de batterij aan, zakt ie gelijk naar 9V. Startknop omdraaien en hij zakt naar de 2-3V met als gevolg dat er dus niets gebeurt..

Nieuwe batterij erin (wel 11Ah ipv 10Ah maar maakt verder niks uit volgens mij?). Deze geeft onaangesloten vers van de lader 13V. Alles aangesloten en hij houdt het nog op 12,3V. De motor start en draait warm op 14,3 - 14,5V. Als ik hem naar 3000 toeren breng komt ie nooit boven de 14,4 uit.

Spanningsregelaar lijkt me dus nog OK, mijn conclusie is: de batterij is gewoon kaduuk. Nieuwe erin en weer lekker rijden :-).

Is dat een juiste conclusie? Bedankt alvast voor de snelle reacties jongens!


Dat is inderdaad een juiste conclusie.
 
1 de accu kan zomaa ploseling kapot gaan door inwendige sluiting tussen2 van de 6 platen.
Niemand kan echt de staat aangeven van de accu, ook de motorzaak of de accuboer niet.

2 de druppellader is oerdom. Als de accu echt knetterkapot is zal die een error aangeven. Meestal zal het zo wezen dat de lege kapotte accu met een kwartiertje al weer zogenaamd vol is. Teminste dat geeft de. Lader aan door middel van een lampje.
Als een lege accu veel te snel al weer volgeladen is. Is dat vaak een indicatie dat de accu er niet beter op word.
 
Is dat een juiste conclusie? Bedankt alvast voor de snelle reacties jongens!

Ja, lijkt me wel gezien je meetresultaten.

De enige twijfel is als een spanningsregelaar niet constant de fout ingaat (gaat soms pas fout als ze warm worden) of ergens een draadbreukje oid zit, dat af en toe opspeelt. Ook dat komt wel eens voor. Maar dat merk je dan vanzelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan