Bout achterspatbord wil niet vast en/of los

SeMora

Rookie
9 jun 2014
16
12
Afgelopen weekend heb ik mijn eerste motor gekocht (Honda Shadow 750). Er zat nog een sissybar op die ik er vandaag af wilde halen omdat ik dit niet zo mooi vind staan. Deze zit bevestigd op het achterspatbord met 4 bouten. Toen ik deze er af heb gehaald en de bouten weer er op wilde monteren ging één vrij lastig. Waarschijnkijk was de spatbord een beetje gezakt waardoor de bout niet helemaal in de schroefgat paste en ik deze er in ging forceren. Nu heb ik het probleem dat deze wel draait maar ik deze niet vast kan draaien en ook niet los kan draaien. Hij blijft er dus een beetje los op zitten. Het ziet er naar uit dat de schroefdraad versleten is. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik wil hem liever niet af snijden. Het is geen groot probleem alleen nu kan ik de sissybar er niet meer op zetten als mijn vriendin mee wilt rijden.

Hier onder een afbeelding:

2hwlph1.jpg


Is er een handig iemand die hier een truucje voor heeft?

Mijn dank is groot!
 
Probeer eens een stuk ijzerdraad (stomerij kleerhanger) om de bout te maken.
Zodanig dat je er aan kunt trekken. (alsof je hem er uit wil trekken)
Draai tegelijkertijd met een ringsleutel/dopsleutel de bout er uit.
Met de combinatie van deze twee bewegingen/krachten moet het vast slagen.
Daarna bezien of je schroefdraad nog oké is. (bout en/of bout gat)
Bout is te vervangen. Inwendige schroefdraad kun je "opknappen" of opnieuw tappen.
 
Als je onder het spatbord kijkt zie je het deel waar de bout in wordt gedraaid, als dit meedraait kun je het misschien met een tang vasthouden en dan de bout er weer uit draaien.
 
Bedankt voor de reacties. Ik heb al geprobeerd om de schroef met een tang al trekkend en draaiend er uit te halen. Dit is niet gelukt. Ik weet niet of ik het met een haak beter zal gaan maar ik zal het eens proberen. Aan de andere kant van de spatbord zit niks dat meedraait.
 
Maak een handvat aan de de "trekdraad" met behulp van een stukje plastic elektriciteitsbuis of een pijpsleutel.
Dan kun je er met volle kracht aan trekken. ;)

Jij gaat dit toch wel van zo'n dom boutje winnen? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan