GPX 750 knipperlichten doen het niet

MSW

Motor-Service-Weert, betaalbaar motoronderhoud
6 aug 2011
931
264
Weert
Beste medesleuterlaars, enige tijd geleden een GPX 750 overgenomen. Motorisch is deze weer helemaal in orde. Alleen na de eerste proefrit kwam ik erachter dat de knipperlichten geen teken van leven gaven.

- accu is vol
- geen enkel knipperlicht of controlelamp op het dashboard gaat aan. Alle andere lampen doen het prima
- met het contact aan staat er stroom op de bruine draad van het relais.
- condensator in het knipperlichtrelais is vervangen door een nieuw exemplaar, relais schakelt wanneer ik stroom op de oranje draad van het relais zet
- Massadraad op het frame, weer blank geschuurd.

Hoe kan ik controleren of de stuurschakelaar nog correct werkt? En is deze nog te repareren? (alle andere schakelaars aan het stuur werken nl. nog correct).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Wie weet er toevallig een goede site om wat meer te weten over de diagnose van motorelectronica?

Gr, Frank
 
Klikt het relais wel als je de schakelaar indrukt?

Begin bij het gemakkelijke. check de zekeringen en lampen.

Als je een multimeter hebt. zet je deze op de laagste ohm stand. Sommige hebben een ingebouwd piepertje in deze modus. Haal de stekker los en zet 1 meetprobe op de plus en de andere op de min. als je de schakelaar indrukt zou de multimeter moeten piepen of een waarde aangeven (anders dan 1).

Je zou in ieder geval de schakelaar open kunnen schroeven en schoonmaken met contactspray.
 
Klikt het relais wel als je de schakelaar indrukt?

Begin bij het gemakkelijke. check de zekeringen en lampen.

Als je een multimeter hebt. zet je deze op de laagste ohm stand. Sommige hebben een ingebouwd piepertje in deze modus. Haal de stekker los en zet 1 meetprobe op de plus en de andere op de min. als je de schakelaar indrukt zou de multimeter moeten piepen of een waarde aangeven (anders dan 1).

Je zou in ieder geval de schakelaar open kunnen schroeven en schoonmaken met contactspray.

Bedankt voor de tips, ga het morgen nameten.. Zekeringen al gechecked (knipperlichten zijn zover ik kan achterhalen niet afgezekerd). Lampen branden als het relais wordt geactiveerd (rechtstreeks aan de accu gehangen). Zal de weerstand van de schakelaar/kabels eens doormeten.

Wordt vervolgd...
 
Bedankt voor de tips, ga het morgen nameten.. Zekeringen al gechecked (knipperlichten zijn zover ik kan achterhalen niet afgezekerd). Lampen branden als het relais wordt geactiveerd (rechtstreeks aan de accu gehangen). Zal de weerstand van de schakelaar/kabels eens doormeten.

Wordt vervolgd...
Natuurlijk zitten je raw's achter een zekering.
Wss samen met wat andere dingen op één fuse.
 
Ik haal altijd het relais ertussen uit om te controleren of het niet aan het relais ligt..
even de contacten doorverbinden...als de knipperlichten gaan branden dan ligt het aan het relais....als ze niet branden dan ligt het probleem in de bedrading of de schakelaar..
 
Ik snap het even niet meer... misschien dat er iemand hulp kan bieden....

- Relais er tussenuit gehaald en bruine/oranjedraad doorverbonden. Resultaat, knipperlichten en controlelampen gaan branden afhankelijk van de stand van de stuurschakelaar. Conclusie: zowel de stuurschakelaar als de bedrading functioneren prima.

- Maar, als ik het relais in m'n andere motor zet dan doen de knipperlichten het ook. Dus het relais functioneert ook prima.... B|

Er zitten wel van die led knipper gevallen op, zou dit ook nog effect kunnen hebben? Heb ik dan een ander relais nodig speciaal voor ledknippers?
 
Snap dan alleen nog niet waarom er nu helemaal geen knippers branden...? Zou dan toch continue moeten branden... Wie geeft uitleg?
 
Was het probleem er al voordat je naar LED knippers ging?
Led heeft een heel andere weerstandswerking op het relais, dan de traditionele gloeilampjes.
Het zou dus maar zo kunnen, dat je een aanpassing moet maken voordat het werkt.
kunnen er nog normale gloeilampjes in gezet worden? probeer dan dat, want je gaat dan terug naar de standaard situatie.
 
Afgelopen weekend het belastingonafhankelijke relais met de postduif gearriveerd... En probleem is opgelost, iedereen bedankt voor het meedenken. Kan een slotje op.

Relais besteld in China voor 3,50 dollar incl. Verzenden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan