Trillen cbr900rr sc33 (1998)

Bonootje

MF'er
17 dec 2013
55
0
Zuidlaarderveen
Hallo

In de winter weer een motor gekocht, een cbr900rr sc33. Net de eerste ritjes Eifel achter de rug, maar wat met langere ritten naar voren kwam, een storende trilling in de motor.

Vanaf zo'n 5000 toeren voel ik het goed in mijn rechterhand, rechtervoet en bij de tank die het lijkt te absorberen.

Nu heb ik van de sc44 gelezen dat daar een modificatie is geweest mbt trillen van het koppelingshuis. Van de sc33 kan ik zoiets niet vinden.

Wie herkent mijn probleem en kan me van tips voorzien.

Wil het klaar hebben voor 6 juni want dan ga ik voor het eerst CRT doen op Assen 8-)

Mijn dank is alvast groot.

vr gr Rene
 
Ik denk dat je een paar dingen kan proberen:

1. Controleer of alle bouten van de motorophanging goed vast zitten, en met het juiste moment.
2. Synchroniseer de carburateurs.
3. laat je wielen balanceren. Hoewel je zegt dat het bij een bepaald toerental gebeurt en niet bij een bepaalde snelheid...

De SC33 koppeling heeft niet zo'n ontwerp-probleem als de SC44. Ik heb ook wel trillingen in mijn motor, maar niet zo erg dat het storend is. Het is een vrij simpele motor, dus er kan niet al te veel mee mis zijn.

Maar omdat 'ie zo simpel is, is het ook allemaal wat rauwer.

Een deel van de motorophanging is overigens gedempt met rubbers, het kan natuurlijk ook zijn dat er eentje gescheurd is.
 
Laatst bewerkt:
ik had een keer een blade van 94 , wiellagers vervangen, was het nog steeds, ketting vervangen (niet door mij) en het was weg.

dus even kijken of beiden wielen lekker los lopen als de motor op een bok staat :)

succes
 
Dank voor de reacties. Ik ga eens wat proberen. Vooral ook die rubbers controleren. Rauw is niet erg was een tweecilinder gewend. Laat wel een antwoord achter als ik wat gevonden heb.

Die ketting en tandwielen had ik ook al aan gedacht maar gezien de trilling in de tank dacht ik aan de motor.
 
Sychroniseren merk je bij alle toerentallen, maar op lagere toerentallen merk je het meer. Je stelt namelijk de gaskleppen synchroon zodat ze allemaal tegelijk even ver opengaan. Synchroniseren doe je normaal ook bij zo'n 4000 toeren.

Andere dingen die zouden kunnen helpen zouden inderdaad nog het stellen van de kleppen kunnen zijn, en misschien het vervangen van de bougies.

Maar ik zou vooral de blokophanging nakijken, even alles natrekken met het juiste moment (met een momentsleutel).
 
Het blok is vrij simpel, geen balansassen of andere zaken om trillingen tegen te gaan. Dus kan er ook niet zo veel mis mee zijn. :)

In het allerslechtste geval zit er speling op de krukaslagers, of heb je een kromme krukas. Maar ik heb daar bij een Fireblade nog nooit van gehoord.

Heel zelden kan er een drijfstanglager (big-end) uitgelopen zijn. Maar dan zou je hem moeten horen tikken/ratelen, dat geluid is niet mis te verstaan. ;)
 
Thnx RetepV

Ik loop het ophanging even helemaal na. Laat morgen voor de zekerheid ook de wielen balanceren.

Vond wel een loszittend stuurgewichtje. Deze was zat er afgebroken in. Heb ik vervangen door een andere clip-on. Morgen ook new gewichtjes kopen.

Alle beetjes helpen.
 
Hij loopt ook verder goed dus dat synchroon stellen heb ik nog niet gedaan.

Die rubbers zal ik even opzoeken. Er zitten dus meer rubbers als alleen bij het zadel en de kroonplaat.
Je ziet ze direct zitten aan de zijkant van je tank

beetje lastig te zien bij de mijne, bij het zwarte gedeelte. Recht onder het Honda logo.

2af29a876ec08d60b3d220a0cba3bb14
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan