Voorvork keerring vast

drcoffee

MF'er
30 dec 2013
45
0
Ik heb hier een CB seven fifty (1993) met zwaar verouderde/beschadigde voorvork keerringen.

De keerring uit de rechter poot kwam er wel makkelijk uit, maar die van de linkerpoot zit muur vast.

Ik heb de poot al warm gestookt, en paar flinke rukken gegeven, maar er zit geen beweging in.
De keerring is ook zwaar beschadigd, het is aardig gecorrodeerd.

Iemand een tip om de keerring uit de poot te krijgen?
 
Vaak is de rand boven de keerring gecorrodeerd.
Dan is het hoe harder je trekt, hoe vaster hij gaat zitten.
Maak de rand van de poot boven de keerring goed schoon.
Ook handig om de binnenpoot er uit te halen, dan kun je met een hefboom
(schroevendraaier o.i.d.) de keerring omhoog wrikken.
 
Vaak is de rand boven de keerring gecorrodeerd.
Dan is het hoe harder je trekt, hoe vaster hij gaat zitten.
Maak de rand van de poot boven de keerring goed schoon.
Ook handig om de binnenpoot er uit te halen, dan kun je met een hefboom
(schroevendraaier o.i.d.) de keerring omhoog wrikken.
Ik denk dat de glijbus dat niet goed vindt
 
Écht warm stoken. Voordat je warmte in zo'n alu poot hebt ben je wel ff verder.
:^
Aluminium is een heel erg goede warmtegeleider. De warmte die je er aan het ene uiteinde in stopt lekt gelijk weg. Je moet dus de hele onderpoot verwarmen.. Pas op dat je de binnenpoot niet beschadigt.
 
ik heb het bij mijn soes gehad ,ik heb een dremel setje met kleine boortjes en slijp en frees boortjes en zo het ik er een stuk uit gehaald en met een miniatuur schroevendraaier een kleine opening gemaakt en zo de keerring er uit gehaald ,was wel een hele avond bezig
 
Vaak is de rand boven de keerring gecorrodeerd.
Dan is het hoe harder je trekt, hoe vaster hij gaat zitten.
Maak de rand van de poot boven de keerring goed schoon.
Ook handig om de binnenpoot er uit te halen, dan kun je met een hefboom
(schroevendraaier o.i.d.) de keerring omhoog wrikken.


Kan dat dan de binnenpoot verwijderen zonder de keerring er uit te halen?
 
Als je de binnenvork er uit krijgt zonder de keerringen er uit te krijgen heb je bij de sevenfifty meteen een andere poot nodig :)

Naar ik aanneem heb je de olie en de veer er al wel uit? Als dat het geval is is het inderdaad de borgveer er uithalen en de binnenpoot uit de buitenpoot halen door deze er in slagen uit te halen (niet de meest elegante methode) als dat echt niet werkt zou ik beginnen met de rommel van de bovenkant van de keerring te peuteren met een miezerig klein schroevendraaiertje en heel voorzichtig ook nog om geen krassen oid te maken.

Als dat nog niet genoeg is de keerring blank zetten in goeie kruipolie en de volgende dag met goeie moed nogmaals beginnen. Dan moet je wel de hele poot donders goed schoonmaken, kruipolie in de demperolie lijkt me geen goeie zaak!

mvg

db
 
hoeveel vriendinnen heb jij?

Hèhè! :+


In het kader van beter dubbel checken: Zit stiekem het veertje er nog in (helemaal vastgerot)?

Nee die was er redelijk snel uit.


Als je de binnenvork er uit krijgt zonder de keerringen er uit te krijgen heb je bij de sevenfifty meteen een andere poot nodig :)

Naar ik aanneem heb je de olie en de veer er al wel uit? Als dat het geval is is het inderdaad de borgveer er uithalen en de binnenpoot uit de buitenpoot halen door deze er in slagen uit te halen (niet de meest elegante methode) als dat echt niet werkt zou ik beginnen met de rommel van de bovenkant van de keerring te peuteren met een miezerig klein schroevendraaiertje en heel voorzichtig ook nog om geen krassen oid te maken.


mvg

db

Uiteraard heb ik met "slagen" de poot eruit proberen te trekken. Normaal moet dat voldoende zijn, maar deze zat echt goed vast.

Als je de poot goed warmstookt gaat de keerring vanzelf wel smelten als deze van kunststof is.

Dat heb ik uiteindelijk gedaan, ik heb een profi sticker verwijder föhn gebruikt en de poot écht goed warm gestookt. Warm dat je de poot niet meer in je handen wil hebben.

De keerring begon te smelten en uiteindelijk heb ik de keerring met een schroevendraaier uit weten de pulken.

Daarmee was het probleem niet opgelost. De ring die er onderzit; de glijbuis zat helemaal vast, daarom kwam de keerring er ook niet uit.

Na veel beuken en een keer of 3x opnieuw goed warmstoken kwam de ring er dan eindelijk uit.

De ringen (in de onderpoot en onderop de stalenpoot) zijn goed beschadigd, die zal ik dus moeten vervangen.

En op de foto zie je in welke staat de keerring eruit kwam.






full
 
Kolere....die was écht aan vervanging toe. 8-) Maar zonder gein; het spul kan soms zeer vast zitten.
Wat voor gereedschap heb je gebruikt om de demper(stang) tegen te houden, toen je de binnendemper er uit haalde?
Voor mij nuttig om te weten omdat ik al over gereedschap beschik voor Suzuki, Yamaha en Kawasaki, maar nog niet voor Honda.
 
Kolere....die was écht aan vervanging toe. 8-) Maar zonder gein; het spul kan soms zeer vast zitten.
Wat voor gereedschap heb je gebruikt om de demper(stang) tegen te houden, toen je de binnendemper er uit haalde?
Voor mij nuttig om te weten omdat ik al over gereedschap beschik voor Suzuki, Yamaha en Kawasaki, maar nog niet voor Honda.

De veer op spanning laten zitten, en dan met een imbus aan de onderkant. Als je pech heb dan draait de demperstang rond.
Ikzelf heb een klotenklapper samen met een imbusbitje, komt ie altijd los ;P
 
Ik heb geen problemen gehad met het los krijgen van de imbus aan de onderkant, gelukkig!

Ik heb daar ook geen speciaal gereedschap voor (gebruikt).
 
Laatst bewerkt:
Hèhè! :+Nee die was er redelijk snel uit.Uiteraard heb ik met "slagen" de poot eruit proberen te trekken. Normaal moet dat voldoende zijn, maar deze zat echt goed vast.Dat heb ik uiteindelijk gedaan, ik heb een profi sticker verwijder föhn gebruikt en de poot écht goed warm gestookt. Warm dat je de poot niet meer in je handen wil hebben.

De keerring begon te smelten en uiteindelijk heb ik de keerring met een schroevendraaier uit weten de pulken.

Daarmee was het probleem niet opgelost. De ring die er onderzit; de glijbuis zat helemaal vast, daarom kwam de keerring er ook niet uit.

Na veel beuken en een keer of 3x opnieuw goed warmstoken kwam de ring er dan eindelijk uit.

De ringen (in de onderpoot en onderop de stalenpoot) zijn goed beschadigd, die zal ik dus moeten vervangen.

En op de foto zie je in welke staat de keerring eruit kwam.






[afbeelding]

Dat komt door het stoken.

Maar het was toch de glijbus er onder die zo vast zat?
Hoe heb je dat opgelost?
 
Terug
Bovenaan Onderaan