Vlak schuren van koppelingsdeksel

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

Ging vorige week olie+filter vervangen, alleen nu zit het oliefilter helemaal inwendig in het blok met zo'n zeefje. Dus ik moest de koppelingsdeksel eraf halen en daarna dus ook weer nieuwe pakking plaatsen. Nouja, alles gedaan, gestart en later zag ik dat er wat olie begon te lekken.... -O-

Nu heb ik maar weer vast een nieuwe pakking besteld en heb de boel al weer losgehaald, maar OF er zat eerst nog een stukje oude pakking wat er af moest (alhoewel ik de oude pakking toch wel aardig verwijderd had, maja, dan zat er dus miss nog nét een stukje waardoor de boel nu niet afsloot) OF ik heb eenn sneetje gemaakt in die kopp. deksel waar die pakking op ligt en heb ik daardoor lekkage.. (heb oude pakkingsresten met stanleymesje verwijderd)
Af en toe 'hapte' het mesje wel per ongeluk in het metaal ipv de pakking, maar daarbij ontstond er niet echt een groef..
De plaats waar de pakking lekte zit er wel wat ongelijkheid maar dat loopt niet helemaal door zeg maar..

Nu is mijn vraag:
Zou ik evt met korrel 2000 dit allemaal een klein beetje kunnen opschuren of is dat al te grof?? Of moet je met polijstmateriaal aan de gang? Ik heb wel commandant en belgom staan (daar schuurt ook allebei wel een beetje en is minder grof natuurlijk)
Ben bang als ik de nieuwe pakking plaats dat ie toch weer begint te lekken anders..
Of het moest dus wel aan oud pakking materiaal hebben gelegen wat ik toen niet helemaal verwijderd had...

Hoee denken jullie over dat opschuren?
 
Moet er nu ALLEEN vloeibare pakking onder? Dus geen normale pakking erbij?

Gixxer harry wat bedoel je dan??
In een reactie daarvoor zeg je nog een nieuwe pakking gebruiken en boutjes op moment vastzetten..? Maar dat gaat waarschijnlijk niet werken omdat ik dus een klein groefje heb gemaakt in de oppervlakte..
 
Laatst bewerkt:
Harry bedoeld dat je helemaal geen vloeibare pakking moet gebruiken. Vloeibare pakking heeft dankzij ondeskundig gebruik nogal een negatieve naam gekregen, maar mits juist toegepast, kan het ook problemen oplossen. Gewoon gebruiken, zoals ik omschreef, dichtmaken die hap en de motor gaan gebruiken, waar hij voor bedoeld is. Rijden, niet eindeloos over een niet bestaand probleem aan die motor zeveren op MF

Vloeibare pakking heel dun aanbrengen, normale pakking erop leggen, handvast aandraaien, half uurtje wachten en vastzetten. Daarna olie in het blok indien nodig en de motor starten en gaan rijden.
 
Laatst bewerkt:
Heb gister de vloeibare pakking aangebracht en proefgereden en alles ziet er nu kurkdroog uit!
Vandaag ook nog zeker een uurtje gereden en zie nu ook geen oliedruppels op de grond liggen, dus dat moet goed wezen nu!

Nouja, zo leer je toch weer wat met de simpelste werkzaamheden.. weten we meteen wat je met vloeibare pakking op kan lossen. Bedankt voor het meedenken allen!
 


Leg dan eens in begrijpelijke taal uit, waarom vloeibare pakking niet gebruikt mag worden in dit geval. Mits op de juiste wijze gebruikt, kan het problemen oplossen, die op andere wijze niet op te lossen zijn. Het grootste probleem bij dit soort producten is het op verkeerde wijze gebruiken van het spul. Daar heeft het ook zijn bedenkelijke reputatie door gekregen.
Je kan het spul ook zodanig gebruiken, dat er geen slierten van dat spul door het hele blok gaan zwerven.
 
Leg dan eens in begrijpelijke taal uit, waarom vloeibare pakking niet gebruikt mag worden in dit geval. Mits op de juiste wijze gebruikt, kan het problemen oplossen, die op andere wijze niet op te lossen zijn. Het grootste probleem bij dit soort producten is het op verkeerde wijze gebruiken van het spul. Daar heeft het ook zijn bedenkelijke reputatie door gekregen.
Je kan het spul ook zodanig gebruiken, dat er geen slierten van dat spul door het hele blok gaan zwerven.

Bij m'n ducati zitten de carterhelften en deksels met vloeibare pakking vast,zonder pakking.
Moet ik me nu zorgen maken? *D
 
Leg dan eens in begrijpelijke taal uit, waarom vloeibare pakking niet gebruikt mag worden in dit geval. Mits op de juiste wijze gebruikt, kan het problemen oplossen, die op andere wijze niet op te lossen zijn. Het grootste probleem bij dit soort producten is het op verkeerde wijze gebruiken van het spul. Daar heeft het ook zijn bedenkelijke reputatie door gekregen.
Je kan het spul ook zodanig gebruiken, dat er geen slierten van dat spul door het hele blok gaan zwerven.

Je zegt het zelf al, juist gebruik. Een papieren pakking en vloeibaar combineren is dat dus niet! Er zijn ook toepassingen waar geen papier wordt gebruikt, dan is een heel dun laagje vloeibaar afdoende. Als er een papieren pakking hoort, alleen die gebruiken. Ze hebben beide hetzelfde doel, namelijk oneffenheden tussen de pasvlakken opvullen. Als je al papier hiervoor gebruikt doet de vloeibare pakking helemaal niks behalve er tussenuit geperst worden (het blok in).
 
Het lijkt me sterk, dat de boel er tussenuit geperst wordt, als je bij een beschadiging de pakking eerst laat drogen.
Als je meteen de boel vastdraait is het een ander verhaal.
 
Dun insmeren, pakking aanbrengen, deksel handvast, zodat alles vlak is en na drogen vastdraaien. Simpel, doeltreffend en zo krijg je zelfs deksels dicht, die met de normale papieren pakking blijven lekken. En zonder die beruchte sliertjes door het blok.
 
Met de normale pakking lukte het niet want toen ging ie lekken.. een andere mogelijkheid voor vloeibare.pakking was schuren maar of dat gelijkmatig zou gebeuren is ook maar de vraag want door de uitstekende koppeling en nog wat dingen kon ik geej glasplaat gebruiken.
Ik heb de vloeibare pakking tot een dun laagje met mijn vinger uitgesmeerd. Heb vervolgens de deksel tegen het blok aan'gelegd' zonder de boutjes er al in te doen. Uur later heb ik de boutjes kruislings vastgezet
 
Een ''goede'' vloeibare pakking droogt pas als de boel aangedraaid is, dun aanbrengen, vastzetten en dan een tijdje laten drogen is de manier als je dat spul gebruiken wil.
 
Een ''goede'' vloeibare pakking droogt pas als de boel aangedraaid is, dun aanbrengen, vastzetten en dan een tijdje laten drogen is de manier als je dat spul gebruiken wil.


Loctite blauw droogt ook zonder dat de boel vast aangedraaid is. Ik ken iemand die er zelfs "kleppendeksel" pakkingen mee maakt, die niet meer te krijgen zijn. Er zijn veel soorten vloeibare pakking, met verschillende toepassingen. Ik noemde al de Hylomar, die ook veel als aanvulling op de normale pakkingen bij de turbinebouw wordt gebruikt. Die heeft weer heel andere eigenschappen dan bepaalde pakkingen van o.a. Loctite. Carterpan van het koekblik zit er met weer een andere vrij taaie siliconen pakking onder (bijgeleverd)
 
Terug
Bovenaan Onderaan