Dynamo uitbouten van mijn CBR 1000 F

John_Dassen

Rookie
12 jun 2014
5
0
Maastricht
Hallo beste mede motor rijders.

Het zou mij een eer zijn als jullie mij kunnen helpen met mijn probleem.
Het volgende.

Mijn dynamo heeft het begeven, en nu wil ik deze vervangen. Op de originele tekening, lijkt het handig om maar 3 schroefjes lost te draaen, en je hebt de dynamo in je handen
Originele tekening dynamo
full



Maar niets is wat het lijkt. Hieronder ziet men de werkelijkheid. Ik heb het zo duidelijk mogelijk proberen te maken.
full


De Rode pijltjes zijn de schroeven van het kapje van de dynamo, hierin zit de gewikkelde koperdraad.
De Groene pijltjes daar zitten de schroeven om de dynamo eruit te halen. Alleen bij de onderste schroef daar kom ik niet aan. Zie op de volgende foto.
Dynamo met pijltje
Deze afbeelding is 2592 bij 1936 beeldpunten groot. Klik op de afbeelding voor het originele formaat.


op de foto hier onder is het meer ingezoomd.
De schroef lijkt als het ware verstopt achter het kapje.
Dynamo werkelijk kapje voor schroef
full




Wie kan me hiermee helpen, of mij vertellen hoe ik anders de dynamo eruit kan krjigen.

alvast bedankt

Groet John
 
Even zonder het WPH te raadplegen (dat ligt in de garage waar het hoort en ik lig op de bank, waar ik hoor) maar dat andere kapje wat ervoor zit is meen ik de afdekkap van je voortandwiel. Zijn een paar boutjes en dat is die los en kun je de dynamo losmaken. Koppeling kun je laten zitten. (Correct me if I'm wrong)
 
niet aan beginnen zonder te weten of de aandrijving van de dynamo op zijn plek blijft wanneer je de dynamo eruit trekt. Ik ben te gaar om het nog te weten of uit te zoeken, maar als de aandrijving los komt kan je bij sommige motoren het blok splitsen.
 
Helemaal correct Ro, onder de carbs (en de startmotor) zit een dekseltje met daarin de achterkant van de dynamo as, geborgd met een moer. Als de genoemde 3 bouten waarmee de dynamo vastzit zijn verwijderd, en die moer is los, kan de dynamo naar buiten worden getrokken en tegelijkertijd een pin aan de achterkant naar binnen worden geschoven, bijvoorbeeld een inbussleutel van een mm of 8, om te zorgen dat de dynamokoppeling de ketting op spanning blijft houden . Als je dat niet goed doet, en de kettingspanner schuift een paar klikjes op, krijg je de as nooit meer op zijn plaats, en moet je alsnog het carter splitsen om de kettingspanner te ontspannen, daar kan je net niet bij door de opening waar de dynamo zat. Soms zit het mee, soms zit het tegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan