kleppen stellen

daveykanning

MF'er
2 mei 2010
172
0
Hallo mede forummers :W

Ik ben sinds een paar weken eigenaar van een bmw k1100lt uit 92.
Nu heb ik daar na aanschaf toch wel een paar dingetjes aan moeten doen , oa koppeling vervangen.
Nu wil ik de kleppen gaan stellen maar heb dit nog nooit gedaan.

Ik wil het wel graag zelf doen want ik heb geen zin om er veel geld voor te betalen :N

Vandaag heb ik al de klepspeling opgemeten (hopelijk juist) en wat afstelwerk is wel vereist.

Zijn er mensen hier met handige tips? Of beter mischien iemand die zin heeft om zijn handen vies te maken? ;)

Als de koppeling vervangen me lukt dan moet dit ook wel lukken denk ik. *D
 
Je moet weten welke en of er shims in zitten..
Bij shim X hoort zoveel tot zoveel ruimte en als ie daarbuiten valt noet je dat bepaalde type hebben..

Maar ik weet niet of er shims inzitten in dat blok :)

Voorbeeldje en dus niet specifiek voor jouw motor;
Haynes_ShimSelectionChart.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat tooltje moet ik inderdaad nog halen. Wordt zelfs beschreven in de repair manuel van bmw :D
Lijkt zo makkelijk. Is het denk ik ook. Als je weet welke maten je nodig hebt :p
 
Dat tooltje moet ik inderdaad nog halen. Wordt zelfs beschreven in de repair manuel van bmw :D
Lijkt zo makkelijk. Is het denk ik ook. Als je weet welke maten je nodig hebt :p

Je kunt ook je nokkenassen even lichten. Ze hoeven er niet helemaal uit, je hoeft alleen maar extra ruimte te maken om je shim te verwijderen en een nieuwe te plaatsen. Met een pincet kun je er dan wel bij.
Tooltje is handig maar niet noodzakelijk.
 
Bij een k1100 moeten de nokkenassen los genomen worden om de stoterbussen te wisselen. (Er zitten geen shims tussen, maar verschillende maten stoterbussen)
aan het genoemde tooltje heb je voor jouw motor niets.
e.e.a hadje ook kunnen lezen op het bmwk forum waar je dezelfde vraag gesteld hebt.
 
Hallo mede forummers :W

Ik ben sinds een paar weken eigenaar van een bmw k1100lt uit 92.
Nu heb ik daar na aanschaf toch wel een paar dingetjes aan moeten doen , oa koppeling vervangen.
Nu wil ik de kleppen gaan stellen maar heb dit nog nooit gedaan.

Ik wil het wel graag zelf doen want ik heb geen zin om er veel geld voor te betalen :N

Vandaag heb ik al de klepspeling opgemeten (hopelijk juist) en wat afstelwerk is wel vereist.

Zijn er mensen hier met handige tips? Of beter mischien iemand die zin heeft om zijn handen vies te maken? ;)

Als de koppeling vervangen me lukt dan moet dit ook wel lukken denk ik. *D

Naar aanleiding van het dik gedrukte deel: Dit soort zinnen/opmerkingen in combinatie met de daar bovenstaande zin dat iemand geen zin heeft om ergens veel geld aan uit te geven vind ik persoonlijk altijd een beetje "eng".

Mensen kopen een wat oudere fiets om een goedkope aanschaf te kunnen doen en verwachten/verlangen dan ook meteen goedkoop onderhoud en/of willen er niet veel geld aan besteden omdat de kosten van het onderhoud de aanschafprijs vaak overstijgen.

@TS: Zorg er in ieder geval voor dat je 100% zeker weet dat je goed gemeten hebt. Als je dadelijk met een te krappe klepspeling komt te zitten vanwege een meet/interpretatie foutje dan kost het je minimaal een set kleppen... welke incl. koprevisie en zuigers waarschijnlijk duurder zijn dan een motorfiets van 22 jaar oud.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat mij voornamelijk om de belachelijke prijzen die voor onderhoud gevraagd worden door garages.
Dit soort werk is eigenlijk makkelijk zelf te doen alleen omdat dit de eerste keer is vraag ik liever een paar keer alles na.

De aanschaf van een "oude" fiets was voor mij niet om kosten te besparen maat omdat ik nieuwe fietsen gewoon niet mooi vindt :p

En natuurlijk wordt alles (en vooral hierbij) eerst een paar keer gemeten en dan pas vervangen :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan