Yamaha xt600 voorvork verlagen

LJansen

Rookie
5 feb 2014
25
0
Hallo,

Ik heb sinds kort een Yamaha xt600 (1985) en nu wil ik graag de voorvork zo'n 10 cm verlagen.. Heeft iemand een idee hoe dit moet, en of er kits voor zijn?

Gr.
 
Heb je er uberhaupt al over nagedacht of je zelf wel schroefdraad kan snijden in de voorpoten? Lijkt me dat je daar geen gereedschap voor hebt...
ten 2e moet je geen veren afslijpen, maar als je kortere veren wil moet je een stel kortere en veel stuggere veren op zoeken, anders slaat je veer zeker door.

Ik denk dat je beter een kortere voorvork met gelijke diameter op kan zoeken, dat lijkt me beter.
En nog beter is er helemaal niets aan te doen...
 
Als je een bus van 10cm tegen de terugslagveer plaatst en de veer met 9cm inkort dan zal de veer een stuk stugger worden,
Een ander vork kan ook maar ik denk dat Ts het zelf niet gaat lukken om het wiel en de rem passend te krijgen.
 
~
Als je een bus van 10cm tegen de terugslagveer plaatst en de veer met 9cm inkort dan zal de veer een stuk stugger worden,
Een ander vork kan ook maar ik denk dat Ts het zelf niet gaat lukken om het wiel en de rem passend te krijgen.~


Draad snijden in een vorkpoot zal ook niet meevallen voor TS 8-)
 
Als je de veren net inkort zal de vork snel onderin slaan.
net inkort? De XT heeft een bus op de veer, dat is het geluk van TS. Buis korter, bus korter, veerweg blijft hetzelfde. Luchtkamer ook hetzelfde of ietsje minder (dus minder olie in de vork), dat moet niet het grootste probleem zijn.

Het tappen van de draad lijkt me lastiger en de verandering in geometrie krijg ik een knoop van in m'n maag. Imho MOET achter ook omlaag en dat op een veringtechnisch verantwoorde manier te doen is niet zo heel simpel. Al krijg ik het idee "fare la bella figura". Als het er maar goed uit ziet, als het ook nog een klein beetje fatsoenlijk rijdt is meegenomen, niet noodzakelijk.
 
Een stukje (minder dan dat je van de poten afzaagt) van de veer afzagen denk ik? De remweg blijft dan hetzelfde lijkt mij, er is alleen een stukje buis vanaf...

Remweg :?

Het enige wat aan de remweg verandert is dat je eerder met je hoofdje op de straat klapt, omdat de motor meer voorover komt te staan (de geometrie wordt nogal verneukt)


Ik vraag me serieus af of het verstandig en verantwoord is dat jij hier allemaal aan begint. De eerlijkheid gebeid me te zeggen dat ik er niet veel van snap, maar jij nog minder....
(bedoel ik niet als afzeiken, maar zie het als een stukje bescherming voor jezelf)
 
Laatst bewerkt:
net inkort? De XT heeft een bus op de veer, dat is het geluk van TS. Buis korter, bus korter, veerweg blijft hetzelfde. Luchtkamer ook hetzelfde of ietsje minder (dus minder olie in de vork), dat moet niet het grootste probleem zijn.

Het tappen van de draad lijkt me lastiger en de verandering in geometrie krijg ik een knoop van in m'n maag. Imho MOET achter ook omlaag en dat op een veringtechnisch verantwoorde manier te doen is niet zo heel simpel. Al krijg ik het idee "fare la bella figura". Als het er maar goed uit ziet, als het ook nog een klein beetje fatsoenlijk rijdt is meegenomen, niet noodzakelijk.
Je kort de veerweg met 10cm in maar de veerweg blijft hetzelfde?
Als je de bus inkort i.p.v. de veer dan slaat de vork meteen onderin omdat je 10cm van de veerweg mist.
Kort je de veer in met 10cm dan word de veer stugger en zal dan minder snel onderin slaan.
Als je vork 10cm korter word blijft dan de luchtkamer gelijk?
Wat denk je dat het makkelijkst is?
De poot afdraaien voorzien van nieuwe schroefdraad of een bus om de binnenpoot zodat hij er minder ver uit kan?

Oh wacht even. je Haalt aan de bovenkant 10cm van de poot en kort de bus in.
Je krijgt dan hetzelfde dan dat je de poten 10cm door laat steken.
Je zal dan de luchtkamer zo'n 10cm moeten verkleinen.
Enige probleem is dat wanneer je hard remt je t-stuk boven op je band botst.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kort de veerweg met 10cm in maar de veerweg blijft hetzelfde?
Als je de bus inkort i.p.v. de veer dan slaat de vork meteen onderin omdat je 10cm van de veerweg mist.
Kort je de veer in met 10cm dan word de veer stugger en zal dan minder snel onderin slaan.
Als je vork 10cm korter word blijft dan de luchtkamer gelijk?
Wat denk je dat het makkelijkst is?
De poot afdraaien voorzien van nieuwe schroefdraad of een bus om de binnenpoot zodat hij er minder ver uit kan?

Oh wacht even. je Haalt aan de bovenkant 10cm van de poot en kort de bus in.
Je krijgt dan hetzelfde dan dat je de poten 10cm door laat steken.
Je zal dan de luchtkamer zo'n 10cm moeten verkleinen.
Enige probleem is dat wanneer je hard remt je t-stuk boven op je band botst.
De veerweg blijft hetzelfde.
yamaha-xt600ebc-1991-front-fork_bigyau1153d-6_d834.gif

Als de binnenpoot (10,29) ingekort wordt en de bus (15,34) veranderd er voor de veerweg niets.
Maar zoals ik al eerder aangaf moet je oppassen dat je spatbord/kroonplaat niet tegen je band aanloopt.
Overigens win je met een 17" wiel t.o.v. een standaard 21" wiel al enkele cm`s.
 
Ik neem aan dat dit de motor is waar het over gaat.
Ik schat de afstand tot de band zo'n 25a30cm.
De veerweg is 25.4mm
Kort je de poten 10cm in (of je laat de porten 10cm doorsteken) dan is de ruimte nog maar 15cm en dat is dan precies 10cm te weinig.

Ts, meet de afstand tussen voorband en spatbord eens op.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan