Pakking lekt - hoort hier wel olie te zitten?

Basch

Die hard MF'er
13 jul 2012
270
0
Heemskerk
Vanochtend wilde ik gaan rijden en zag ik onder mijn motorblok een plasje olie liggen. Kennelijk lekt mijn pakking aan de linkerkant van het blok (GSF600S Bandit). Het gaat om pakking nummer 16 op deze plaat ter hoogte van boutje 18.

Nou moet ik mij sterk vergissen, maar volgens mij hoort daar helemaal geen olie te zitten. Of zit hier wel gewoon olie achter en moet ik straks gewoon ff een nieuwe pakking halen en klaar?
 
Ben laatst onderuit gegaan met mijn motor (GSF600), zat een flinke schram op dat deksel. Helaas ook een miniscuul gaatje in (+- 5 cm boven onderkant van deksel. Bij normaal gebruik lekte hij gelukkig geen olie, maar op de zijstandaard kwam het olieniveau boven dat gat en lekte hij.

Pro tip: als je de pakking gaat vervangen, op de middenbok zetten en een houtje (+- 4-5 cm onder de bok zodat hij schuin staat (let op dat de motor niet omflikkert). Dan kan je de deksel eraf halen zonder dat je gelijk een flinke plens olie kwijt bent.
 
Pro tip: als je de pakking gaat vervangen, op de middenbok zetten en een houtje (+- 4-5 cm onder de bok zodat hij schuin staat (let op dat de motor niet omflikkert). Dan kan je de deksel eraf halen zonder dat je gelijk een flinke plens olie kwijt bent.

Bedankt voor de tip! Ik was van plan om 'm helemaal leeg te maken, daarna het deksel eraf te halen en de pakking vervangen en dan weer vullen met nieuwe olie (huidige olie zit er nog geen 1000 km in), maar als dat niet nodig is, dan scheelt dat een hoop vuiligheid.
Edit: Moet ik dan niet zorgen dat de motor naar achteren helt? Standaard helt hij naar voren en lijkt het mij dat er op dat punt juist meer olie zit.


Even heel wat anders: Hoe kan zo'n pakking zomaar opeens gaan lekken?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip! Ik was van plan om 'm helemaal leeg te maken, daarna het deksel eraf te halen en de pakking vervangen en dan weer vullen met nieuwe olie (huidige olie zit er nog geen 1000 km in), maar als dat niet nodig is, dan scheelt dat een hoop vuiligheid.
Edit: Moet ik dan niet zorgen dat de motor naar achteren helt? Standaard helt hij naar voren en lijkt het mij dat er op dat punt juist meer olie zit.


Even heel wat anders: Hoe kan zo'n pakking zomaar opeens gaan lekken?
Geen idee hoe die pakking zomaar kan lekken ?

Naar achter hellen werkt niet ;-). Je wil dat deksel droogleggen, als je hem naar achteren laat hellen dan is hij links bij dat deksel droog maar rechter kant van je deksel staat olie niveau nog steeds hoog.

Als je het doet zoals ik het zeg staat dat dekseltje prima droog en komt er nauwelijks olie uit (op een paar druppels na). Ik had ongeveer blokje van <4 cm hoogte onder de bok, dat is ruim voldoende. Zet je rem goed vast, of liever zorg dat iemand erbij is die hem voor de zekerheid vasthoud. Je wil niet kracht zetten op een boutje dat hij dan ineens omvalt.
 
Als je het doet zoals ik het zeg staat dat dekseltje prima droog en komt er nauwelijks olie uit (op een paar druppels na). Ik had ongeveer blokje van <4 cm hoogte onder de bok, dat is ruim voldoende. Zet je rem goed vast, of liever zorg dat iemand erbij is die hem voor de zekerheid vasthoud. Je wil niet kracht zetten op een boutje dat hij dan ineens omvalt.

Ja, jij wil dat ik een houtje alleen onder het linker gedeelte van de bok doe. Ik haal 'm wel ff leeg. ;) Ik begin er vanavond na 18.00 uur mee, wanneer de rest van Nederland voetbal zit te kijken, dus ik moet het even alleen doen...
 
Even heel wat anders: Hoe kan zo'n pakking zomaar opeens gaan lekken?

Tja, zeg het maar. Bij m'n Fazer 1000 lekte er ook opeens iets. Bleek dat de pakking van de uitgaande schakel-as was gaan lekken. Die pakking moet er af-fabriek deels gedraaid op zijn gezet, omdat hij er nooit af is geweest.
De pakking heeft het 6 jaar gehouden, waarom hij dan na 6 jaar opeens toch is gaan lekken is een leuke vraag......
 
Terug
Bovenaan Onderaan