How-To: zelf goedwerkend, goedkoop kettingsmeersysteem maken

DeArmeStudent

MF veteraan
1 mei 2008
1.332
1
Amsterdam
Ook ik wilde meer kilometers maken met mijn kettingset, en wilde niet meer om de 5 dagen (500 km) smeren. Dus een ketting-smeer-systeem lag voor de hand, maar al die krengen, zijn zo duur. Daarbij werken veel goedkope ketting-olie-systemen met handmatig knijpflesjes of d.m.v. zwaartekracht (osco-oiler), wat een ontzettende kliederboel opleverd. Dus moest ik iets vinden wat wel makkelijk zelf te maken was en wat wel werkt. Dus:

How-to: Zelf Goedwerkend, Goedkoop Kettingoliesmeersysteem maken
(en dit is dus geen commerciele topic, maar een topic om ervaringen uit te wisselen hoe mensen zelf een kettingsmeersysteem maken.) *O*

Hij werkt bij mij al 1 jaar lang, zonder klachten. (er zit ook geen electronica in dat stuk kan gaan) Doseringen zijn zeer constant en naar je eigen rijstijl af te meten, en hij lekt niet na! (2 veel gehoorde klachten van Loobman gebruikers)

Benodigdheden:

full


1. een spuitstuk van een schoonmaakfles, te koop voor 50 cent bij de trekpleister of drogist
2. Aluminium reisflesjes, te koop voor 1 euro bij de xenos, licht en hittebestendig.
3. een benzineslag, binnendiameter van 3 of 4 mm van 3 meter, bouwmarkt
4. een stukje stug ijzerdraad van een halve meter, lokale bouwmarkt
5. tyraps, te halen bij de lokale bouwmarkt
6 ducktape of ander tape te halen bij de lokale bouwmarkt
7 Seconde lijm, ook lokale bouwmarkt, of blokker.
8 Opzuignaald, te koop bij apotheek, kost 14 cent
9 Kettingzaag olie, 7 euro bij de lokale bouwmarkt.

Als alternatief flesje kan ook een 'hairspray-flesje' bij de wibra gekocht worden:


Geupdate door nonobonobo



Instructie (zie ook benodigdheden foto)
1. haal het pompje uit het spuitstuk van de schoonmaakfles.
2. maak met een hete spijker of een boortje een gaatje in het midden van het plastic schroefdopje van het aluminium reisflesje
3. haal het spuitstukje van het pompje (zit er meestal los op) en knip het pompje rond zodat hij in het dekseltje past.
4. stop het pompje in het zwarte schroefdekseltje, door het gaatje, en stop het spuitstukje er weer op. Je kan het beste dit spuitstukje erop vastlijmen met secondelijm, zonder de binnenkant dicht te lijmen.

full


5. knip het uiteinde van het spuitstukje (de sproeier) eraf (dit deel is meestal iets dikker, waardoor hij niet in de slang past en bevat een rood klein sproeierstukje)
6. knip het opzuigslangetje van het pompje zo af, zodat het pompje in het flesje past
7. Gebruik dit afgeknipte gedeelte van het opzuigslangetje van het pompje om de opzuignaald overheen vast te lijmen met secondelijm. Dit wordt het verbindingsstukje tussen de naald en de benzineslang.

full


8. lijm vervolgens het andere gedeelte van dit opzuigslangetje vast in de benzineslang, zodat de opzuignaald en benzineslang 1 geheel vormt. Pas daarbij op dat je niet de binnenkant van de slang, het verbindingsstukje of de naald dichtlijmt! Dus gebruik alleen secondelijm aan de buitenkant van het verbindingsstukje

Tip: lijm de naald zo aan de slang vast, zodat het schuine gedeelte van de naald naar de kant wijst waarnaar de benzineslang opkrult!
Dit voorkomt montageproblemen, omdat dan door het opkrullen van de benzineslang de naald automatisch tegen het tandwiel aangedrukt wordt.

9 monteer het reservoir met pompje op een bereikbare en veilige plaats op de motor

full


10 monteer de benzineslang met (duck)tape vast aan het ijzerdraad (die als vaste geleider werkt, zodat de benzineslang niet kan bewegen tijdens het rijden), en monteer het geheel met tyraps aan de motor zodat de naald met de schuine kant tegen de onderkant van het achtertandwiel zit, net boven de ketting, maar niet in de weg komt van bewegende delen! :')

full


11. Lijm de benzineslang over het pompje heen vast met secondelijm. en klaar is kees!

Om bij te vullen draai je gewoon het dekseltje van het aluminium reisflesje en je kunt hem bijvullen met kettingzaagolie, zonder dat het olie uit de slang loopt, omdat het pompje en slang luchtdicht is en daardoor de olie in het slangetje houdt i.p.v. eruit te lopen d.m.v. de zwaartekracht, zoals bij de loobman! Dit luchtdichte systeem zorgt er ook voor dat tijdens het niet gebruiken (stilstaan) er geen olie lekt.

1x tijdens het rustig wegrijden een keertje rustig het pompje indrukken en je bent klaar voor ongeveer 50 kilometer:

full


full



Totale kosten, ongeveer tussen de 10 en 15 euro. Wat willen we nog meer mensen?

PS: voor mensen die zeuren dat de ketting en tandwielen vies zijn:
ik maak inderdaad mijn motor niet vaak schoon, en dit is de staat van de ketting en tandwielen na 27.000 km doorrijden door de winter :W

PS: voor mensen die zeuren dat er olie op de zijkant van de velg kan komen:
Dit is met elk kettingsmeersysteem, zelfs met dure vol-automatisch, dus wil je absoluut nooit olie op je velg, maak of neem dan geen Ketting-olie-smeer-systeem. :P

PS: voor mensen die zeuren dat er op 1 foto toch lucht in de slang te zien is:
tja, dat heb je wel eens als je het reservoir niet bijvult...maar ook dit is geen probleem wanneer het niet veel lucht is. Gewoon laten zitten, Dan kun je juist zien hoeveel olie je erbij pompt, en dus kan je nog gedoseerder pompen.

Afzeiken is niet gewenst, opbouwende kritiek is altijd welkom, net als verbeter-tips aan elkaar. Vergelijking met andere kettingsmeersystemen ook, want ik denk dat dit kettingsmeersysteem de vergelijking op prijs/kwaliteit altijd overtreft, maar dat is mijn persoonlijke ervaring...

Graag ook comments van mensen die het zelf gebouwd hebben en hun ervaring willen delen. *O*

Nog even alle voordelen op een rijtje:
1. zeer goedkoop: 10 a 15 euro om het te maken
2. zeer betrouwbaar: geen electrische onderdelen die stuk kunnen en na 1 jaar trouwe dienst geen onderdelen stuk. Onderdelen die op den duur stuk gaan kunnen goedkoop en overal verkrijgbaar vervangen worden.
3. Zeer goed doseerbaar, elke keer drukken is iedere keer evenveel olie, ongeveer 1 ml.
4. Geen last van nalekken d.m.v. zwaartekracht (zoals bij de loobman en osco-oiler kan voorkomen), omdat er geen lucht aangezogen wordt en de luchtdichtheid in de slang voorkomt dat het olie d.m.v. de zwaartekracht verder uit de slang loopt.
5. Omdat de olie in de slang blijft zitten tijdens het niet gebruiken, heb je bij iedere eerste keer drukken op het pompje altijd gelijk olie op de ketting, en hoef je dus niet te wachten op de zwaartekracht *O*
6. makkelijk navulbaar: gewoon schroefdekseltje eraf draaien en bijvullen. Het luchtdichte pompje voorkomt lucht in de slang, en dus loopt de olie niet uit de slang tijdens het openen en vullen van het reservoir

Edit: Een handzeepdispenser of Zeeppompje is ongeschikt voor dit systeem
het probleem met zeeppompjes is: ze zijn niet luchtdicht! er zitten gaatjes in hun pompsysteem dat niet alleen zeep, maar ook lucht pompt in de slang. Dus ben je olie en lucht door je slang aan het pompen en kan je nooit goed doseren. Ook loopt het olie weer uit je gehele slang naar beneden.
Ten tweede: zeeppompjes geven veel meer dan 1ml door, meestal in 1x een hele kwak zeep, en je wilt rustig en gedoseerd kunnen pompen zodat er (vooral) alleen olie op je ketting komt!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die van de Action gehaald en het hele witte spuitmondje uit de kop geboord. Stelde niet veel voor. 4mm boortje erin en je kunt het er zo uit trekken. Daarna de slang er in verlijmd en ba het drogen nog wat ringetjes lijm gelegd om alles echt goed luchtdicht te krijgen.
 
Even laten zien wat ik heb geknutseld...:


Het pompje.
Ik had deze eerst gewoon met 2 tiewraps vast gezet, maar dan kon ik het onderweg (bij stilstand komt de helft op straat) niet bedienen doordat het flesje verschoof. Daarom maar wat beter vast gezet.

De zwarte ringen zijn de moffen van een PVC-bocht. Daar paste het flesje bijna strak in. Beetje tape om het flesje gedaan om het goed vast te krijgen. Om ervoor te zorgen dat het flesje niet verschuift of draait over de buis, heb ik met wat hotglue een 'voetje' gemaakt die om het frame sluit. Daarna zwart gespoten.
Het pompje komt bij de wibra vandaan ('berglucht'), maar ik zag bij de Action bijna dezelfde verfrisser. Het flesje zelf hebben ze EINDELIJK ook weer bij de Action *O*
full

Slangtje langs de achterbrug naar de andere kant. Komt bij Brezan vandaan.
full

Beugeltje voor de naald. Gemaakt van een spaak. Het beugeltje op de foto was iets te kort waardoor ik te hoog uitkwam. Op de foto daarna is ie langer. Verder hetzelfde.
full

De naald (1.2 mm) op zijn plek. De naald zit niet met secondelijm in de slang, zodat ik hem eventueel kan vervangen mocht ie stuk gaan. Ik heb een klein stukje slang van een pompje in de naald gelijmd, en het andere eind bij een vlammetje gehouden zodat er een randje opkomt en daardoor dus vast zit in de slang.
full


Nu alleen nog even dikkere olie erin gooien. 10w40 wordt op de band geslingerd. Ik moest nog andere olie hebben, en heb er meteen een liter 80w90 bij besteld voor 4 euro. Als dat niet helpt ga ik kettingzaagolie proberen.
 
Laatst bewerkt:
denk dat kettingzaag olie niet veel dikker zal zijn dan 80w90.

80w90 kan je in een cardan gieten en terwijl je het aftap boutje vergeten bent, en vervolgens nog snel monteren :+
 
Ik had de viscositeiten vergeleken, en kettingzaagolie is ietsje dunner dan 80w90. Daarentegen heeft kettingzaagolie weer een toevoeging die het wat plakkeriger maakt.

Ik ga het gewoon uitproberen en zal het wel laten weten.
 
Laatst bewerkt:
80w90 bakolie is amper dikker dan 10w40 motorolie.

Wel hoor:
http://cdn.bobistheoilguy.com/bitogwp/wp-content/uploads/2012/01/ISOchart.png

die 40 en 90 moet je nauwelijks naar kijken, want je ketting wordt geen 100 graden lijkt mij. En zelfs als dat zo is, gaat het in eerste instantie om het opbrengen, waardoor je dus op het Winter-cijfer moet letten.

EDIT:
Als je tijd over hebt kun je ze hier plotten met de specs van de fabrikant:
Graph your oils | Widman International SRL
 
Laatst bewerkt:
Wel hoor:
http://cdn.bobistheoilguy.com/bitogwp/wp-content/uploads/2012/01/ISOchart.png

die 40 en 90 moet je nauwelijks naar kijken, want je ketting wordt geen 100 graden lijkt mij. En zelfs als dat zo is, gaat het in eerste instantie om het opbrengen, waardoor je dus op het Winter-cijfer moet letten.

EDIT:
Als je tijd over hebt kun je ze hier plotten met de specs van de fabrikant:
Graph your oils | Widman International SRL
Ik had begrepen dat ze voor bak- en motorolie een hele andere schaal gebruiken, waardoor ze veel dichter bijelkaar liggen dan je van de getallen zou verwachten. Maar je hebt natuurlijk gelijk dat je naar de koude waardes moet kijken.
 
Ik had begrepen dat ze voor bak- en motorolie een hele andere schaal gebruiken, waardoor ze veel dichter bijelkaar liggen dan je van de getallen zou verwachten. Maar je hebt natuurlijk gelijk dat je naar de koude waardes moet kijken.

En dat de schalen veel dichter bij elkaar liggen klopt dus ook. 80w90 is bijna gelijk aan 20w40 qua viscositeit.
 
Ola ik ben er ook mee bezig gezien ik volgende zomer een ritje ga doen van een kleine 3000 km

Nu heb ik
flesje
opzuignaald
benzine slang
kettingzaag olie

maar die sproeikopjes kan ik regio den haag en rotterdam nergens vinden.

zijn er ook andere alternatieven heb er nu 6 gekocht en geen een bleek de juiste te zijn
 
Het pompje kun je uit de Airwick-achtigen halen. Action en Wibra hebben soortgelijke luchtverfrissers). Zeeppompjes werken niet omdat ze niet luchtdicht zijn, haarspray-pompjes niet omdat de olie te dik is en er niet doorheen wil.

Het tuitje heb ik van een gliss-kür flesje (waar het pompje dus niet van werkte), maar makkelijker is om het tuitje van de Airwick te gebruiken. Zie:
Downunder in "How-To: zelf goedwerkend, goedkoop ketti..."

Nadeel van dat tuitje is dat ie wat smaller en wiebeliger is. Maar het werkt.
 
Ik heb nog een oude orginele kruidvat sproeikop gevonden en dat is dus gelukt
Het lukt mij alleen niet een goede duonozzle te maken.
Ik heb wel op internet gezien dat het met een grote plug kan.
Maar ik heb op dit forum hele mooie duonozzles gezien.
Is er iemand die een duonozzle kan maken?
 
Ook heb ik inspiratie van TS genomen en mijn KTM ook voorzien van dergelijk pompsmeersysteem. :Y

Wel andere bevestiging voor naald gemaakt ipv ijzerdraad, staat stuk netter vind ik.

Sommigen hebben de moeite om alu-flesjes te vinden in winkels. Zijn tegenwoordig van plastic, gelukkig heb ik wel een tip om aan alu-flesje te komen.

Flesjes zijn te krijgen bij Volvo-garages. Fles wordt gebruikt voor bijvullen van compressorolie voor aircosysteem.

full


BTW, ketting is reeds schoongemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan