Suzuki Intruder VS700 start niet

Plantje

MF'er
10 sep 2005
72
2
Wijhe
Situatie:
Suzuki Intruder vorig jaar april gekregen. Even beurtje gedaan bij de lokale motorzaak in Zwolle. Er is toen in ieder geval een nieuwe accu in gezet.

Ondertussen veel te weinig gereden (lees: een jaar niet meer) en nu start de motor niet meer. Dat vind ik niet gek. Wat ik wel gek vind is, dat ik hem op andere manieren ook niet aan het lopen krijg!

Geprobeerd:
Op contact zetten en start knop in drukken. Resultaat: *klik* *klik* van een relais (denk ik zo...)
Start apparaat op de accu zetten en proberen te starten: zelfde resultaat.
Met startkabels op de accu van de auto van mijn vriendin aangesloten. Auto vriendin gestart. Maar hetzelfde resultaat. Ik hoorde wel, dat de motor vermogen van de auto trok, maar ik hoorde de startmotor NIETS doen.
Accu nachtje aan de lader gehad (terwijl deze op de motor aangesloten zit... is dat heel slecht?) Zelfde resultaat.

Even voor de zekerheid: met startkabels en een lader toch altijd de plus met de plus en de min met de min verbinden of niet dan?

Een vriend raadde me aan de motor in de derde versnelling te zetten en aan te duwen. Zou dat willen bij een VS700?

Wat ik zelf nog even wil proberen is om de accu los te halen en de startkabels rechtstreeks op de kabels te zetten die normaal gezien aan de accu zitten. Wat me een beetje verbaast is dat er twee kabels op min zitten en twee op plus. Gokje: één setje gaat naar dynamo en één setje gaat naar al het andere?
Ik kan dan in ieder geval testen of de start motor een issue is.
 
Ik vermoed dat je accu gewoon naar zijn grootje is
Probeer hem maar eens over te starten met de auto van je vriendin...maar nu zonder je eigen accu erbij aangesloten...
 
ik red het met mijn trudi 700 met lege accu in mijn eentje om het aan te duwen,
in zijn 2, aardig gangetje opbouwen en erop springen, dan ook koppeling laten schieten op het moment dat je neerkomt en dan doorduwen, je moet ff door de compressie heen, maar als je eenmaal gang erin hebt loopt hij meestal binnen een paar meter
het klinkt als een stukke of lege accu
maar aanlopen moet altijd lukken
 
Zoals jij het verhaal nu vertelt is het eigenlijk heel simpel! Je hebt geen goede verbindingen vanaf je accu!!! Als hij al een paar heel trage slagen heeft gedaan, mag ik aannemen dat de zuigers niet vol benzine staan.

Het beste wat je kunt doen is ALLE kabelaansluitingen vanaf plus EN vanaf MIN kant loshalen en reinigen. Het klint namelijk dat er een grove weerstand zit in één van de aansluitingen. Het helpt dus ook ABSOLUUT niet als je alleen maar de pluskant doet, of alleen maar de min kant... Echt ALLE aansluitingen nalopen. Je zult zien dat er aan de plus- of aan de minzijde ergens corrosie of overgangsweerstand zit.

succes!
 
Nou, de teerling is geworpen. Toch hier ook nog maar even terugkoppeling geven...

Gisteren geprobeerd de motor aan te duwen... in mijn eentje niet handig. Als ik er niet op zit trek ik het achter wiel over de grond op het moment dat ik de koppeling op laat komen. En als ik er wel op zit kan ik niet genoeg snelheid maken :) Kon hem af en toe 1 slag laten maken.
Een buurvrouw kwam op het idee om even een fietstunnel door te gaan om de motor te starten. En ja hoor: de eerste keer sloeg de motor bijna aan. Weer naar boven en de tweede keer kreeg ik hem aan het lopen! Even flink gas geven om de motor goed te laten lopen.

Rustig naar huis gereden, motor kleding aan en maar even lekker rijden (wel een beetje in de buurt van huis blijven ;) )

Onderweg even gestopt en gechecked of ik nog een berichtje van mijn vriendin had en zie daar: ik vond de rekening van vorig jaar nog in mijn binnenzak. En inderdaad daar is ook de accu vervangen. De motorzaak is in de buurt, dus daar even langs gereden. Ik dacht de motor te laten lopen en even te informeren of zij wisten wat het probleem was. Stond het ding nog in de versnelling *plop*. Proberen te starten gaf direct weer hetzelfde klikkende geluidje. In hun optiek was het de accu. Motor even op de brug gezet: alles doorgemeten. De motor laadt goed bij, dus dynamo is niet stuk. Met een startaccu is de motor te starten, dus de startmotor doet het ook. Ze hebben me op weg geholpen en ik heb even later een nieuwe accu gehaald. Toen heb ik de oude accu ook even meegenomen en die hebben ze nog even doorgemeten (konden ze met dat meetapparaat niet bij terwijl het ding op de motor zat) en inderdaad: de accu gaf aan vol te zijn, maar stuk.

Nieuwe accu met zuur gevuld en opgeladen. En ja hoor: gewoon direct starten!

Vandaag nog even kijken of er niet op de één of andere manier een ontlading is waardoor de accu in de afgelopen nacht weer leeg is gegaan en dan heb ik er weer vertrouwen in.

Wel zuur: vorig jaar nieuwe accu er op gezet, één keer mee gereden en nu weer die € 100,- kwijt :( Vaker rijden dus!

Nu resten me nog een paar vraagjes:
-Ze adviseerden me daar ieder half jaar de accu er af te halen en de vloeistoffen aan te vullen met demi water. Loopt dat echt zo'n vaart?
-De plug die er aan zit is voor een Optimate druppel lader, maar kan ik daar ook een gewone (druppel)lader op zetten? Ik moet dan even de goede verbinding maken, maar dat kan wel met een kroonsteentje en een paar stukjes electrakabel. De kabel naar die Optimate plug loopt heeft één gladde kabel en een geribbelde kabel; is het correct om aan te nemen dat de geribbelde kabel de plus is?
-Mijn buurman heeft een lader van de Lidl en dat vind ik wel een mooi ding eigenlijk! Hij schakelt bij een volle accu automatisch over op druppel laden. De instellingen zijn voor bijvoorbeeld een accu met minder dan 14Ah en één voor meer dan 14Ah. Voor de zekerheid: het klopt dat ik met de accu voor de motor die instelling voor meer dan 14Ah heb gebruikt toch? Er staat namelijk wel een auto logootje bij, terwijl bij de voor minder dan 14Ah een motor logootje staat. De accus is 16Ah.

Bedankt voor alle tips! Vooral belangrijk is dat ik nu in ieder geval wat meer blijf rijden!
 
Goed om te lezen dat het "vrij simpel" opgelost is, kapotte accu na 1 keer rijden is dan wel weer zuur.
Een Optimate Dual 4 gaat over de toonbank voor 4 a 5 tientjes, dan weet je helemaal zeker dat alles goed gaat. Heb je daar echt het "gepruts" en de onzekerheid voor over?
 
Was mijn vermoeden toch wel juist, dat je accu naar zijn grootje was..
gelukkig dat het probleem nu opgelost is..
wat betreft het vloeistofpeil in de accu....dan is de intruder inderdaad een kut motor...de accu zit wel op een hele hopeloze plaats...maar binnen een half jaar het peil te laag dat lijkt mij pittig.
ik zou ook gewoon een optimate nemen, deze werkt perfect..
 
Inderdaad je had gelijk: het was de accu. Ik ben ook blij, dat ze hem nog hebben doorgemeten en dat ie aangaf vol, maar stuk te zijn. Dan weet je ook zeker dat dat het was.
En och, liever dit dan de dynamo van een Kawasaki Vulcan VN750 vervangen! Dat is pas echt ellende!

Overigens zit ik te overwegen de motor een keer over te spuiten. Mijn broer heeft er nog wel eens een rotonde iets te enthousiast mee genomen dus er zitten wel hier en daar wat beschadigingen op. Bovendien wil ik er wel een ander stuur op zetten...iets wat minder op een dames stuur lijkt :) Ik denk dat ik (vooral voor dat overspuiten) dan het hele blok er ook af mag halen. Het gaat me eigenlijk enkel om de delen die nu bordeaux rood zijn.

Of ik doe het simpeler en koop een keer een motor die direct de kleur heeft die ik mooi vind :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan