Olie wisselen na overlopen vlotterkamers?

fixiepowerr

Die hard MF'er
18 mei 2009
427
109
Hee hallo,

Mijn Honda CM 400 T Brat style project motor had laatst last van incontinentie.

Ik was een boodschap gaan doen in de stad en toen ik terugkwam bij mijn motor attendeerde een meneer van het bank filiaal waar ik hem vlakbij had geparkeerd dat er een plas benzine onder mijn motor lag. Hij was zo vriendelijk geweest de benzine kraan dicht te draaien.

Thuisgekomen bleek 1 van de 2 vlotters te blijven hangen en daardoor plaste hij de overtollige benzine er via de overloop uit.

Probleem is inmiddels opgelost, maar mijn vraag is nu; is het noodzakelijk de olie te wisselen? Heb al even geroken via de vuldop en eerst dacht ik een benzine lucht te ruiken, maar de tweede keer een tijd later niet. Ik ben redelijk paranoïde wat dat betreft. Benzine in de olie is nie goed lijkt me.

Maar als de benzine alleen via de overloop naar buiten is gekomen, kan er dan toch ook benzine via de inlaat de cilinder in zijn gelopen? Gewoon maar het zekere voor het onzekere nemen? Het is een super low budget project dus als het even kan liever geen nieuwe olie.
 
Als de benzine door de overloop naar buiten komt zal het waarschijnlijk niet ook nog inwendig de verbrandingskamer in lopen, is je oliepeil omhoog gekomen? Stinkt de olie naar benzine?
Als beiden niet het geval zijn hoef je geen olie te verversen.
 
Als je oliepeil niet is gestegen is er geen benzine bij gekomen.
Bij jouw motor zitten de carburateurs niet zo hoog dat het meteen de cilinder in loopt.
 
Kijk goed hoe hoog het overloopje van je carb zit en hoog de uitgang van de venturi zit. Bij mijn mikuni's zitten die ongeveer even hoog. Dus als ik een lekke kraan en een lekke vlotter heb loopt de benzine zowel door de overloop naar buiten als ook zo het blok in.

Maar voor de zekerheid zou ik het gewoon verversen.
 
als het oliepeil gelijk is en niet naar benzine ruikt zou ik me er niet te druk om maken. als het maar even gelekt heeft en daarna weer warm is gereden is die benzine er nu wel weer uit. Maargoed, als je er niet gerust op bent kan je altijd even olie verversen natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan