Wat doet een nokkenas sensor nu eigenlijk.

Nomore-talking

MF veteraan
14 apr 2007
9.540
1
Ik ben het even kwijt dus nu maar hier de vraag stellen.

Ik dacht tot voorkort dat de nokkenas sensor "keek" of de nokkenas juist op liep met de krukas.

Bij het plan om een ander blok in te bouwen bij mijn FJR1300 bleek de nokkenas sensor bij het oude blok (model 2007) op de uitlaat nokkenas te zitten aangestuurd door de uitlaat nok van cilinder 1, en bij het nieuwe blok (model 2013) op de inlaat nokkenas en door een schijfje met inkeping ter hoogte van cilinder 4.
Waarop ik zei dat zou niet uitmaken als hij maar op het zelfde moment het signaal geeft. Nee werd er toen gesteld, hij bepaald de inspuiting en die klopt dan niet meer omdat hij nu via cilinder 4 aangestuurd wordt, en dus ging het inbouwen van het (in eerste instantie) 1 op 1 overzetten niet door.

Hij zou immers niet werken in mijn FJR. Maar nu vraag ik mij "nog steeds" af hoe zit het nu.
Immers als hij de inspuiting regelt.., dan doet hij dat toch niet via een uitlaat nok die maar 1x in twee omwentelingen langs komt, en hoe krijgen de andere drie cilinders dan hun signaal...

Wie weet het juiste antwoord, ik niet iedergeval.
 
Daar was ik al bang voor... Maar ik geloof dat ie al bezig is met een ander blok van het juiste jaartal.

Woensdag ga ik het blok maar om ruilen. Ga de gok of hij gaat werken maar niet nemen. Straks verknal ik wat en kan ik het blok niet terug brengen.

Wel knap vervelend dat de verkopende partij van het blok nog steeds overtuigd is dat het zou moeten werken, maar oke.
 
los van het feit dat er wel wat andere dingen overgezet moesten worden zoals de onstekingsvlinder (of hoe dat ding mag heten), neutraal switch en de andere sensoren (ivm wel en geen canbus)
 
los van het feit dat er wel wat andere dingen overgezet moesten worden zoals de onstekingsvlinder (of hoe dat ding mag heten), neutraal switch en de andere sensoren (ivm wel en geen canbus)

Wat hebben de sensoren op het blok nou weer te maken met canbus?
Canbus is een manier om over 1 of 2 draden data te verzenden, zonder dat je voor ieder signaaltje een aparte kabel nodig hebt. Als deze motor al een busnetwerk zou hebben (wat ik betwijfel) dan is dat tussen ECU en display, eventueel aangevuld met ABS unit, radio en alarm.
 
Laatst bewerkt:
Wat hebben de sensoren op het blok nou weer te maken met canbus?
Canbus is een manier om over 1 of 2 draden data te verzenden, zonder dat je voor ieder signaaltje een aparte kabel nodig hebt. Als deze motor al een busnetwerk zou hebben (wat ik betwijfel) dan is dat tussen ECU en display, eventueel aangevuld met ABS unit, radio en alarm.

Voor zover ik weet zijn de signalen die door de sensoren worden afgegeven "anders" dan het oude blok. RP 23 FJR 2013-2014) en RP13 (2006 - 2012). Zo geven afwijkingen in het "signaal" of afwijkingen in het stroomverbruik foutmeldingen en dus een niet meer werkende motor. De oudere modellen hebben geen Canbus systeem en het nieuwe model wel (ik moet wel toegeven dat ik ook dacht dat dit slechts voor de verlichting gold, maar MPwest riep dit dus..) . Maar voel je vrij het uit te leggen, ik leer hier veel bij dus.....
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet zijn de signalen die door de sensoren worden afgegeven "anders" dan het oude blok. RP 23 FJR 2013-2014) en RP13 (2006 - 2012). Zo geven afwijkingen in het "signaal" of afwijkingen in het stroomverbruik foutmeldingen en dus een niet meer werkende motor. De oudere modellen hebben geen Canbus systeem en het nieuwe model wel (ik moet wel toegeven dat ik ook dacht dat dit slechts voor de verlichting gold, maar MPwest riep dit dus..) . Maar voel je vrij het uit te leggen, ik leer hier veel bij dus.....

De ECU leest enkel signalen van sensoren. Hij kan de poorten inderdaad bewaken, c.q. de signalen die hij ontvangt controlenen, maar ook daar is dan op geen enkele manier sprake van een databus. Een databus komt op dat punt helemaal niet kijken, maar pas zodra de ECU informatie gaat delen met andere stuureenheden in de computer.

Dat de sensoren verschillen tussen de modellen kan wel, maar heeft er niets mee te maken.
 
De ECU leest enkel signalen van sensoren. Hij kan de poorten inderdaad bewaken, c.q. de signalen die hij ontvangt controlenen, maar ook daar is dan op geen enkele manier sprake van een databus. Een databus komt op dat punt helemaal niet kijken, maar pas zodra de ECU informatie gaat delen met andere stuureenheden in de computer.

Dat de sensoren verschillen tussen de modellen kan wel, maar heeft er niets mee te maken.

Zou best kunnen, maar volgens zeggen gaat de versnellingsschakelaar met behulp van Canbus. ~Maar plzz dont shoot the messenger.~
Foute plek sorry, niets met onderwerp te maken
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan