Lekstroom regelaar controleren?

GenesiZ

MF veteraan
10 apr 2003
8.946
627
Eerbeek
Een hele goede avond,

Na drie jaar probleemloos rijden met mijn GS650GT heb ik nu telkens het probleem dat mijn accu leeg is, soms na een week, dan weer een dag en zelfs na een ritje van 100km.

Dynamo en regelaar getest. Alles goed, de accu laadt netjes bij met 14.4-14.3 volt. Nieuwe accu besteld en het probleem blijft zich voor doen.

Net gechecked op lekstroom en ik heb een 0.5 mA aan lekstroom wat max 0.05 mag zijn. Normaals getest met de zekeringen eruit en zodra de main-zekering erin gaat schiet de lekstroom weer omhoog.

Mooi, stekkers los trekken na het loskoppelen van de regelaar weer 0 lekstroom. Het lijkt er dus op dat de regelaar de accu leeg trekt.

Is er een manier om de regelaar te checken of is vervangen aan te raden ?
 
Kolere, blijkbaar heb ik er echt geen kaas van gegeten aangezien ik niet verwacht had dat er zo'n zware schakelaar op zou moeten. Schroefje losdraaien is dan makkelijker :Y
 
Nou is het helemaal mooi geworden. De vaseline tip van hierboven gevolgd maar mocht niet baten. Weerstand was nu wel iets verhoogd naar 0.7mA maar weet niet of het hier aan ligt.

Maar nu komt het mooie. Accu van de lader gehaald en gemeten, 15.40volt. Erg hoog en klopt volgens mij niet helemaal. Aan de motor gehangen, min-kabel los geladen en tussen deze en de minpool van accu meette ik 1.5volt en 0.7mA weerstand. Motor proberen te starten maar na 5 korte startpogingen gaf de accu het al op, de multimeter gaf toen 14.3 volt aan op de accu.

Losse voltmeter erbij gepakt, deze gebruikte is tijdens de laatste rit om de voltage op de accu te meter en deze gaf 12.5volt aan :? Multimeter er weer bij en die gaf weer 14.3v aan.

Nu snap ik er helemaal niets meer van. Wel nog even getest door de regelaar los te koppelen en toen was de weerstand en voltage beide weg. Gelijk even provisorisch een oude regelaar van mijn Kawasaki uit '76 eraan geknutseld en juist aangesloten en toen was de weerstand en voltage ook nog steeds weg tussen de min-kabel en accupool.

Ik heb een heel vaag vermoeden dat de regelaar EN accu defect zijn. En dat de accu dus door de regelaar om zeep is geholpen. Het klote is dat de regelaar wel zijn werk goed doet door de accu netjes bij te laden met 14.4v.

Schiet mij maar in een kapotje -O-
 
Nou is het helemaal mooi geworden. De vaseline tip van hierboven gevolgd maar mocht niet baten. Weerstand was nu wel iets verhoogd naar 0.7mA maar weet niet of het hier aan ligt.

Maar nu komt het mooie. Accu van de lader gehaald en gemeten, 15.40volt. Erg hoog en klopt volgens mij niet helemaal. Aan de motor gehangen, min-kabel los geladen en tussen deze en de minpool van accu meette ik 1.5volt en 0.7mA weerstand. Motor proberen te starten maar na 5 korte startpogingen gaf de accu het al op, de multimeter gaf toen 14.3 volt aan op de accu.

Losse voltmeter erbij gepakt, deze gebruikte is tijdens de laatste rit om de voltage op de accu te meter en deze gaf 12.5volt aan :? Multimeter er weer bij en die gaf weer 14.3v aan.

Nu snap ik er helemaal niets meer van. Wel nog even getest door de regelaar los te koppelen en toen was de weerstand en voltage beide weg. Gelijk even provisorisch een oude regelaar van mijn Kawasaki uit '76 eraan geknutseld en juist aangesloten en toen was de weerstand en voltage ook nog steeds weg tussen de min-kabel en accupool.

Ik heb een heel vaag vermoeden dat de regelaar EN accu defect zijn. En dat de accu dus door de regelaar om zeep is geholpen. Het klote is dat de regelaar wel zijn werk goed doet door de accu netjes bij te laden met 14.4v.

Schiet mij maar in een kapotje -O-

Je bent redelijk op weg om te vinden wat er is, en je mist het laatste stuk kennis.

En wat voor kwaliteit voltmeters gebruik je? Het feit dat twee stuks zo veel afwijken met direct na elkaar dezelfde accu meten, doet me iets vermoeden.

Het je eens gemeten wat er met de accu gebeurd tijdens het laden aan de lader? Je zou niet de eerste zijn die veel gaat vervangen aan d motor, terwijl dan later blijkt dat de lader niet helemaal goed meer was.


Over je lekstroom (als dat al goed is gemeten). Kennelijk zorgt je huidige SR voor meetwaardes die apart zijn. Een andere sr heeft dat niet. Daar kun je dus al iets uit concluderen.

Heb je al eens geprobeerd om er een andere extra accu bij te zetten tijdens het starten? wie weet heb je een grote weerstand ergens zitten, die een accu die tegen het einde zit net een extra zetje geeft.

En volgens mij mis ik ook de meetwaarden tijdens het starten.
 
Bedankt voor de heldere uitleg! De multimeter die ik heb is een simpel 10eur dingetje, helaas niet bijzonder. De voltmeter is een digitale meter van eBay die ik op mijn balhoofd heb gemonteerd om tijdens het rijden de voltage van de accu te kunnen controleren.

Op deze meter zag ik de accu terugzakken naar 11.1 volt tijdens het starten. Ik zal morgen eens meten wat de accu doet als hij aan de lader hangt!
 
Als de batterij van de voltmeter/multimeter zo goed als leeg is, krijg je hele vreemde meetwaarde's, ik had afgelopen winter meetwaarde's, die te mooi waren om waar te zijn. Batterij bleek zo goed als leeg. Nieuwe batterij in de multimeter en alles klopte weer.
 
Als de batterij van de voltmeter/multimeter zo goed als leeg is, krijg je hele vreemde meetwaarde's, ik had afgelopen winter meetwaarde's, die te mooi waren om waar te zijn. Batterij bleek zo goed als leeg. Nieuwe batterij in de multimeter en alles klopte weer.
Hele goede tip.

Ik moet zeggen dat in geval van TS, de meetwaarden niet eens raar zijn. Nette spanning bij lopend blok/rijden, nette waarden tijdens starten.

Lijkt er op dat de multimeter wat positief is ingesteld. Een accu kan best een wat verhoogde spanning hebben als die net van de lader afkomt, met 15+ volt is wel wat flink.

Tenzij die lader ook weer heel erg positief is, om het maar eens te zeggen :')


Iets gebruikt spanning. En door meten lijkt het de SR zelf te zijn, terwijl die in de tussentijd wel netjes 14,4 volt aflevert. Dat komt dan weer tegenstrijdig over, want de gemeten lekstroom valt gewoon in het niet bij de hoeveelheid dat bijgeladen wordt tijdens het rijden. Daardoor kan een accu na 100km rijden niet leeg raken.

Of er gebeurt echt iets anders in de accu, of in de motor :)
 
Nog even een terugkoppeling na een tijdje, vandaag een nieuwe accu en een vervangende spanningsregelaar gemonteerd en de weerstand is teruggezakt naar 0.1mA en geen lekstroom meer van 1.5 tussen de minpool en massakabel.

De accu was niet goedkoop met 65,- maar gelijk een onderhoudsvrije gekocht dus hopen dat deze niet naar de klote gaat :+

Ik hoop dat het probleem nu opgelost is en dat ik niet meer stil kom te staan :]
 
Nog even een terugkoppeling na een tijdje, vandaag een nieuwe accu en een vervangende spanningsregelaar gemonteerd en de weerstand is teruggezakt naar 0.1mA en geen lekstroom meer van 1.5 tussen de minpool en massakabel.

De accu was niet goedkoop met 65,- maar gelijk een onderhoudsvrije gekocht dus hopen dat deze niet naar de klote gaat :+

Ik hoop dat het probleem nu opgelost is en dat ik niet meer stil kom te staan :]
Weerstand in mA en een lekstroom van 1,5 tussen min en massa :?
 
Excuses, verkeerd vermeld :+ Lekstroom van 0.1mA en een voltage van 1.5 tussen de massakabel en de min-pool van de accu.
Die spanningsval over de massakabel heeft niks met de nieuwe accu te maken maar met een overgangsweerstand tussen de accu en de klem.
Spanningsval is afhankelijk van de weerstand en de stroom.
Word de weerstand en/of de stroom hoger dan neemt de spanningsval ook toe.
 
Excuses, verkeerd vermeld :+ Lekstroom van 0.1mA en een voltage van 1.5 tussen de massakabel en de min-pool van de accu.
Kijk eens of kabelschoenen op de massakabel geperst of gesoldeerd zijn, dus aan accukant en massakant. Als dat een persverbinding is dan zou daar vocht gekomen kunnen zijn waardoor de koperadres ge-oxideerd zijn met als resultaat een te hoge weerstand.

Zet een universeelmeter op het 20 V gelijkspanningsbereik en meet de spanning tussen de -pool van de accu en een onverdacht (schoon) massapunt. Als de meter 0 of een hele lage waarde aangeeft schakelen naar een stand lager. Hier mag je geen spanning meten. Als je hier spanning meet wordt dat veroorzaakt door een lekstroom die door een overgangsweerstand loopt.

Zet nu de multimeter op het laagste weerstandsbereik. Houd de twee meetpennen tegen elkaar en je ziet een getal op het display, bijv. 0,5. Dat is de eigen weerstand in het weerstandsbereik (meetsnoeren, overgang snoer-bus etc). Deze waarde komt dus altijd bovenop je te meten weerstand te staan.

Schroef de -pool van de accu los en meet de weerstand tussen de accukabelschoen en weer dat onverdachte massapunt. De af te lezen waarde mag hooguit 0,1 hoger zijn dan de hiervoor genoemde 0,5.

Bij elke andere waarde een andere massakabel maken of aanschaffen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan