motor uitgevallen en niet meer te starten

schaafyamaha

Rookie
27 jun 2014
8
0
Hallo,
Ik rijd een yamaha YZF600R thundercat bj2001.
Een paar dagen geleden viel hij tijdens het rijden zomaar uit. Dit gebeurde zonder vooraf te stotteren of iets dergelijks. Nadat ik de motor aan de kant heb gezet was de motor ook niet meer aan te krijgen. Wel maakte hij gewoon contact en kwam hij "rond" als ik de electrische start gebruikte.
Ik heb de machine bij de dealer gebracht en die vertelde mij dat dit kwam omdat er "te goedkope" benzine in zou zitten.

Nou is mijn vraag: kan dit komen door verkeerde benzine of wordt ik gewoon afgewimpeld met een goedkope reparatie omdat het nog onder de garantie viel?

Grt J schaaf
 
Laatst bewerkt:
Ha ha, te goedkope benzine.

Die kende ik nog niet :)

Maar eeh, wat was technisch het probleem?
Of heeft de dealer meer verstand van wat jij tankt, dan van onderhoud en reparatie :?
 
Ha ha, te goedkope benzine.

Die kende ik nog niet :)

Maar eeh, wat was technisch het probleem?
Of heeft de dealer meer verstand van wat jij tankt, dan van onderhoud en reparatie :?


Het technische probleem was dat hij op de brug van de dealer wel liep...maar heel onregelmatig en met af en toe zelfs uitvallen..
Ze dachten eerst aan een sensor die alles omtrent zuigers en cilinders regelt ofzoiets en zouden die sensor gaan vervangen. Toen hebben ze in afwachting op die sensor de filters vervangen en de boel schoongemaakt en nu loopt ie weer...
 
Heb trouwens zelf ook eens gehad dat mijn motor er mee ophield. Uiteraard net tijdens het inhalen op de snelweg :Y Had ook net getankt, dus dacht even dat ik er het verkeerde goedje in had gegooid. Zou best mogelijk zijn, want ik rij met de auto al diesel zo lang ik mijn rijbewijs heb. Het is voor mij dus vrij normaal om de dieselslang te pakken. Had gelukkig het bonnetje nog en daar stond geen diesel op vermeld.

Bleek bij mij een defecte brandstofpomp te zijn. Dan kan je starten ook wel aardig vergeten :+


full
 
Laatst bewerkt:
Heb trouwens zelf ook eens gehad dat mijn motor er mee ophield. Uiteraard net tijdens het inhalen op de snelweg :Y Had ook net getankt, dus dacht even dat ik er het verkeerde goedje in had gegooid. Zou best mogelijk zijn, want ik rij met de auto al diesel zo lang ik mijn rijbewijs heb. Het is voor mij dus vrij normaal om de dieselslang te pakken. Had gelukkig het bonnetje nog en daar stond geen diesel op vermeld.

Bleek bij mij een defecte brandstofpomp te zijn. Dan kan je starten ook wel aardig vergeten :+


Das inderdaad niet handig!
Maar weet dat het mijn brandstofpomp niet echt zou kunnen zijn geweest, want na mijn pechgeval ging de motor op de brug...en daar was het aanraken-lopen...wel onregelmatig, maar hij liep wel....
 
niet sputteren ==> ligt niet aan de brandstof.
Mogelijk wel aan de pomp of aan de vacuumklep.

Maar als ie op de brug wel liep, maar onregelmatig, denk ik eerder in de ontsteking, klein gokje: spanningsregelaar waardoor je CDI stuk is.
 
Ik heb voor de definitieve overlijdensverklaring van de brandstofpomp al een keertje eerder stil gestaan. Deed het toen na een tijdje wel weer gewoon. Het zou dus kunnen zijn dat het een voorteken is. Ik heb tijdens het voorval op de snelweg geen haperingen gehad. Viel me op dat ie niet meer harder wilde gaan (wat normaal geen probleem was voor die FJ) en een blik op de teller leerde mij dat de toerenteller op nul stond :/
 
FJ zou het ook moeten doen zonder brandstofpomp, alleen is de vulling dat stabieler en hebben eventuele haarscheurtjes in je vacuumleiding minder invloed is mijn ervaring.

edit: maken we er nu serieus een chat van voor gebruikers met een user ID onder de 10.000 :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de machine bij de dealer gebracht en die vertelde mij dat dit kwam omdat er "te goedkope" benzine in zou zitten.

Nou is mijn vraag: kan dit komen door verkeerde benzine of wordt ik gewoon afgewimpeld met een goedkope reparatie omdat het nog onder de garantie viel?

Grt J schaaf

Misschien heeft die dealer meer verstand van verzekeren. :/

Bij dealers ligt het natuurlijk NOOIT aan de door hun verkochte motor.
 
Het technische probleem was dat hij op de brug van de dealer wel liep...maar heel onregelmatig en met af en toe zelfs uitvallen..
Ze dachten eerst aan een sensor die alles omtrent zuigers en cilinders regelt ofzoiets en zouden die sensor gaan vervangen. Toen hebben ze in afwachting op die sensor de filters vervangen en de boel schoongemaakt en nu loopt ie weer...
Ze weten het dus niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan