Motor (uitlaat) keuren bij RDW

Black_Adder

MF'er
18 aug 2004
132
0
Dag allemaal,

Ik heb een demper op m'n motor zonder e-keur en dus zonder papieren. Is het mogelijk (en zinvol) om de demper te voorzien van een db killer en dan te laten keuren bij de RDW zodat ik een goedkeur kan krijgen? Dit lijkt me handig als ik bijvoorbeeld naar Duitsland ga. Of is dit financieel niet haalbaar. Graag jullie ideeen hierover voordat ik info bij de RDW ga opvragen.


Groet Blackie.
 
PFFFFFFTTTTtttttt.....
Niet aan beginnen, ik heb het ook ooit geprobeert, en dit kreeg ik als antwoord....
Ik moest ervoor naar vliegveld leliestad, daar moest een testopstelling gemaakt worden, allerlei geijkte meetapperatuur, reflectiepanelen, en dan pas kon er gemeten worden, en van al die mensen die daar aan meewerken, mag jij het salaris betalen, dus goedgekeurde demper kopen is veeeeeeeeelllll goedkoper ( of las gewoon het eindstukje van een goedgekeurde carbondemper o.i.d. over)
 
Het kan wel, ben er zelf ook mee bezig geweest en ja in lelystad maar de kosten bedragen zo rond de 1250 euri! Dus goedkoper een andere einddemper kopen of er een db killer in maken. Rij zelf met een volledig titanium arata systeem is japans en dus geen ekeur daarom is er een two brother db killer in gezet! Nooit geen problemen gehad, in nl rijd ik altijd volledig open en in dl met db killer.
 
Het kan wel, ben er zelf ook mee bezig geweest en ja in lelystad maar de kosten bedragen zo rond de 1250 euri! Dus goedkoper een andere einddemper kopen of er een db killer in maken. Rij zelf met een volledig titanium arata systeem is japans en dus geen ekeur daarom is er een two brother db killer in gezet! Nooit geen problemen gehad, in nl rijd ik altijd volledig open en in dl met db killer.

Okee. Ik heb een volledig titanium akrapovic demper en wil die eigenlijk niet kwijt. Een db killer monteren maakt de demper street legal???? Het gaat om het (teveel aan) geluid en niet om de e-keur??????

Groet, Blackie
 
e-keur heeft niks met legaal te maken....echter in Duitsland stellen ze daar de eis aan de demper dat die het wel heeft. Puur en alleen om te voorkomen dat mensen (met of zonder bedoeling) de dB grens overschrijden. In NL word alleen naar het aantal dB's gekeken. Niet naar de E-keur. Je kunt eventueel ook een originele demper kopen voor de motor voor het geval je een rit in Duitsland wil maken. Ik weet niet wat de dB grens is en weet ook niet hoeveel dB's je uitlaat geeft dus het blijft op letten. Het lijkt me dat je die info wel moet kunnen achterhalen.

groeten Richard
 
TS wilt toch naar Duitsland!!!! dan is het niet legaal
Ligt aan de leeftijd van de motor, vaak staat het max dB niveau op het typeplaatje :]
Inderdaad orginele pijpen scoren op MP bijv, doe ik ook als ik naar Duitsland ga schroef de orginele pijpen eronder.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij zelf met een Yamaha Tmax 500c met een GYTR uitlaat zonder E keur en zonder db killer. Nu ben ik van plan een db killer aan te schaffen zodat ik onder de grens kom te zitten met betrekking tot het produceren van het aantal decibels.


Kan ik nog steeds problemen krijgen omdat de E keur nog steeds ontbreekt,zo ja wat dan?
 
Ik rij zelf met een Yamaha Tmax 500c met een GYTR uitlaat zonder E keur en zonder db killer. Nu ben ik van plan een db killer aan te schaffen zodat ik onder de grens kom te zitten met betrekking tot het produceren van het aantal decibels.


Kan ik nog steeds problemen krijgen omdat de E keur nog steeds ontbreekt,zo ja wat dan?
Zie de topics over uitlaten+Duitsland+e-keur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan