openuitlaat, effect op vermogen carburateur motorfietsen

ApaX

Die hard MF'er
2 aug 2011
859
0
Eindhoven
Over het algemeen zegt men dat je wat vermogen verliest als je een aftermarket uitlaat monteert op een carburateurs fiets.

Zelf heb ik met pijn en moeite mijn carburateurs afgesteld na het monteren van een andere uitlaat en een ander filter. Een vriend van me heeft nu een andere uitlaat besteld, maar hij wil niet geloven dat je de motor eigenlijk opnieuw moet afstellen.

De vraag is: heeft iemand toevallig een mooie uitdraai van een vermogens meting, waarbij de originele uitlaat wordt vergeleken met een aftermarket? Bij voorkeur van een 600cc machine.
 
Het gaat er bij mij niet in dat een Dynajet of Two brothers een Mikuni carb beter af kunnen stellen dan Mikuni zelf
Ook bij Suzuki is er wel iemand die een beetje verstand heeft van carburateurs en anders kennen ze vast iemand die bij Mikuni werkt die ze als hulplijn kunnen gebruiken
Het moet dus wel zo iets als emissies en geluid zijn waar de fabrikant zich aan moet houden en dat ze om die reden de fiets zo afleveren
Ook als je gaat kijken bij onderdelen lijsten dan zie je dat voor veel verschillende landen veschillende carbs,cdi en nokkenassen kan hebben bij het zelfde type motoren
Dat moet wel komen door emissie eisen die verschillend zijn

Met de tolleranties zitten het wel snor
In mijn fietsje zat een sproeier 127.5 dat betekend dat het gaatje dus 1.275mm is
Op een duizendste mm is best wel nauwkeurig dacht ik
 
Ik ben sinds Januari zeer intensief bezig met een testbank en testen, (niet van mijzelf hoor, mag er wel 6 d/w van 9:00-22:00 gebruik van maken) toen moest ik dat soort dingen weer gewoon opzoeken hoor. ;). De eigenaar heeft ondertussen ook al een 600 runs mee gemaakt sinds een half jaar, en heel veel mogelijke dingen uitgeprobeert op 1 type motorfiets. Hier ben ik veelal bij geweest, maar ik weet nog steeds niks. :P _O-

wellicht kan je het volgende eens voor me achterhalen:

1. Hoe ijken jullie de koppelmeetas? Of hoe controleer je dat je hem nooit over de plastische rek grens hebt belast?

2. Hoe corrigeer je het koppel verlies dat je hebt aan het achter wiel door het optoeren van van aandrijflijn van de motorfiets. Met andere woorden, hoe weet je zeker dat de meting "quasi" stationair is.

3. Hoe nauwkeurig bepaal je de totale overbrengverhouding t.b.v. de slip correctie.
 
Het gaat er bij mij niet in dat een Dynajet of Two brothers een Mikuni carb beter af kunnen stellen dan Mikuni zelf
Ook bij Suzuki is er wel iemand die een beetje verstand heeft van carburateurs en anders kennen ze vast iemand die bij Mikuni werkt die ze als hulplijn kunnen gebruiken
Het moet dus wel zo iets als emissies en geluid zijn waar de fabrikant zich aan moet houden en dat ze om die reden de fiets zo afleveren
Ook als je gaat kijken bij onderdelen lijsten dan zie je dat voor veel verschillende landen veschillende carbs,cdi en nokkenassen kan hebben bij het zelfde type motoren
Dat moet wel komen door emissie eisen die verschillend zijn

Met de tolleranties zitten het wel snor
In mijn fietsje zat een sproeier 127.5 dat betekend dat het gaatje dus 1.275mm is
Op een duizendste mm is best wel nauwkeurig dacht ik

Daar ben ik het helemaal mee eens. De fabrikant heeft rekening te houden met een breder eisenpakket. Dat is denk ik ook de enige reden dat je met een jet kitje iets kan winnen.

Maar als je al een jetkit hebt, en je monteert een andere uitlaat....dan krijg je altijd het advies, monteer grotere sproeiers. Dat staat helemaal los van enige emissie norm of wat dan ook.
 
Ik denk dat die Peter heeft afgesteld toch net even beter loopt ;)

:Y :Y , idd Peter maak je met zijn jaren ervaring niks meer wijs. En toch heeft Martell gelijk.

Na deze run zijn de naalden 1 groefje gezakt fiets stond te rijk, en is er een k&n filter in gegeaan. Dit op advies van Peter. En dan zou ik weer terug komen om te kijken wat we verder konden doen. Echter door vervellende familie omstandigheden is dit er niet meer van gekomen. Maar nu ik de beschikking heb over een eigen bank ga ik er zelfs eens mee "hobbyen".

En 98 pk uit een 600 is leuk voor op t circuit, maar voor op de weg loopt t ding niet erg fijn hoor. :N
Dus hier ligt nog een mooie uitdaging, gelukkig heb ik binnenkort vakantie. *D
 
wellicht kan je het volgende eens voor me achterhalen:

1. Hoe ijken jullie de koppelmeetas? Of hoe controleer je dat je hem nooit over de plastische rek grens hebt belast?

2. Hoe corrigeer je het koppel verlies dat je hebt aan het achter wiel door het optoeren van van aandrijflijn van de motorfiets. Met andere woorden, hoe weet je zeker dat de meting "quasi" stationair is.

3. Hoe nauwkeurig bepaal je de totale overbrengverhouding t.b.v. de slip correctie.

Pfhoe :$ , wat een moeilijke dingen vraag je me allemaal zeg. Ga ik ff overnadenken wat je nu allemaal bedoelt, maar ik ga eerst voetballen kijken. Kom er op terug apax.

1. kan ik nu al over zeggen: hebben wij niet, maar ik denk je bedoelt een loadcell bij een geremde bank. Die mogelijkheid hebben we wel in de software maar we zijn nog aan t bestuderen wat voor systeem we willen gebruiken. Dus de bank is nog ongeremd. Zit een pick-up op je rol en de massa van de rol is ingevoerd in de software.
 
Laatst bewerkt:
Pfhoe :$ , wat een moeilijke dingen vraag je me allemaal zeg. Ga ik ff overnadenken wat je nu allemaal bedoelt, maar ik ga eerst voetballen kijken. Kom er op terug apax.

1. kan ik nu al over zeggen: hebben wij niet, maar ik denk je bedoelt een loadcell bij een geremde bank. Die mogelijkheid hebben we wel in de software maar we zijn nog aan t bestuderen wat voor systeem we willen gebruiken. Dus de bank is nog ongeremd. Zit een pick-up op je rol en de massa van de rol is ingevoerd in de software.
volledig off-topic maar ik ga er toch maar even op verder....:D

Dat is raar....je meet dus altijd het koppelverlies van de lagers in de testbank mee....

Ik zie op de site van Tovami dat ze een drum inertia hebben van 21 kgm^2. t.o.v. de interia van een 600cc motor met een totale overbrening van (17 in de 1 en 8 in de 4) is dat ook niet super veel. Zelfs in de 4de versnelling wijkt het gemeten koppel makkelijk een paar procent af van wat het werkelijk is. Of je moet de zaak stevig afremmen om de hoekversnelling te verminderen, of je moet precies weten wat de inertia van de motorfiets is....
 
Wat wordt hier onder een arm mengsel verstaan? Welk nummer? alles beneden 14? 14.7?

Ik ben zelf aan het afstelen geweest, en moet binnenkort weer, met een A/F meter ingebouwd, maar als mijn meter 15.5 aan geeft wil ie eigenlijk al niet meer fatsoenlijk lopen.

Het zogenaamde ideale 14.7 is al veel te arm als je het mij vraagt, tussen 12 en 13 loopt ie het lekkerst.
 
Wat wordt hier onder een arm mengsel verstaan? Welk nummer? alles beneden 14? 14.7?

Ik ben zelf aan het afstelen geweest, en moet binnenkort weer, met een A/F meter ingebouwd, maar als mijn meter 15.5 aan geeft wil ie eigenlijk al niet meer fatsoenlijk lopen.

Het zogenaamde ideale 14.7 is al veel te arm als je het mij vraagt, tussen 12 en 13 loopt ie het lekkerst.
Heb je toevallig wat dingen door elkaar gehaald in deze post?
 
Daar ben ik het helemaal mee eens. De fabrikant heeft rekening te houden met een breder eisenpakket. Dat is denk ik ook de enige reden dat je met een jet kitje iets kan winnen.

Maar als je al een jetkit hebt, en je monteert een andere uitlaat....dan krijg je altijd het advies, monteer grotere sproeiers. Dat staat helemaal los van enige emissie norm of wat dan ook.


Dat is te kort door de bocht, ik heb een andere uitlaat gemonteerd, maar deze is zo ontworpen, dat hij met de originele sproeiers kan. (E keur uitlaat met dezelfde tegendruk) Bij montage van een open uitlaat, wordt het anders, omdat je dan minder tegendruk hebt, waardoor de uitlaatgassen sneller wegstromen, wat bij een goed systeem zorgt voor meer onderdruk aan de inlaatkant, er wordt dan meer lucht aangezogen. Dan is een grotere sproeier nodig om voldoende brandstof mee te zuigen uit de carburateur.

1 x een VFR met open filter en open uitlaat aan de meter gehad, die had nog ongeveer 0,5 % co in de uitlaatgassen, in plaats van de normale 4.0%. Die liep dus veel te arm
 
Laatst bewerkt:
reinhoud boven 14.7 is arm en onder de 14.7 is rijk
Jouw turbo motor vindt helemaal niet lekker om met een arm mengsel te draaien en gaat gegarandeerd stuk (pingelen enzo)
Voor een geblazen motor is 12.5 een goede A/F (bij boost)
 
Dat is te kort door de bocht, ik heb een andere uitlaat gemonteerd, maar deze is zo ontworpen, dat hij met de originele sproeiers kan. (E keur uitlaat met dezelfde tegendruk) Bij montage van een open uitlaat, wordt het anders, omdat je dan minder tegendruk hebt, waardoor de uitlaatgassen sneller wegstromen, wat bij een goed systeem zorgt voor meer onderdruk aan de inlaatkant, er wordt dan meer lucht aangezogen. Dan is een grotere sproeier nodig om voldoende brandstof mee te zuigen uit de carburateur.

1 x een VFR met open filter en open uitlaat aan de meter gehad, die had nog ongeveer 0,5 % co in de uitlaatgassen, in plaats van de normale 4.0%. Die liep dus veel te arm

Een aftermarket uitlaat me de zelfde stromingsweerstand als de originele noem ik dan maar de uitzondering op de regel *D.

Het verhaal van de VFR lijkt op dat van mijn CBR. Die liep bijna lambda 1 na een filtertje en een uitlaatje.
 
Een aftermarket uitlaat me de zelfde stromingsweerstand als de originele noem ik dan maar de uitzondering op de regel *D.

Het verhaal van de VFR lijkt op dat van mijn CBR. Die liep bijna lambda 1 na een filtertje en een uitlaatje.


Het mooie is, dat de VFR met deze uitlaat harder loopt, dan eentje met open uitlaten (en daarop afgesteld) De VFR met open uitlaten trekt als een beest, maar op top moet hij inleveren.

De stelregel hoort te zijn, dat zodra de stromingsweerstand wordt gewijzigd, de afstelling ook gewijzigd moet worden. Ook b.v. een DB killer kan de boel aardig ontregelen, door voor een verrijking van het mengsel te zorgen.
 
Heb je toevallig wat dingen door elkaar gehaald in deze post?

Och, ik zie het, beneden moet boven zijn... ;)


reinhoud boven 14.7 is arm en onder de 14.7 is rijk
Jouw turbo motor vindt helemaal niet lekker om met een arm mengsel te draaien en gaat gegarandeerd stuk (pingelen enzo)
Voor een geblazen motor is 12.5 een goede A/F (bij boost)

Weet ik.

Ik was meer nieuwsgierig, omdat gezegt wordt dat nieuwe motoren erg arm staan, nu was ik nieuwsgierig, hoe arm...


Trouwens, als ik de oxy sensor in mn auto schuif geeft ie tussen de 12 en 13 aan.. Wel geen jonge auto, uit 2000.
 
Mijn open uitlaat heb ik onlangs aangepast.
Dwz.,over de geperforeerde binnendemper heb ik over de gehele lengte een dunne RVS buis/mantel overheen gelast.
Het geluid is werkelijk bizar gruwelijk fantastisch.
Nu vraag ik mij af, de tegendruk is volgens mij niet minder geworden. Zal de motor nu toch armer kunnen lopen?
 
Och, ik zie het, beneden moet boven zijn... ;)Weet ik.

Ik was meer nieuwsgierig, omdat gezegt wordt dat nieuwe motoren erg arm staan, nu was ik nieuwsgierig, hoe arm...


Trouwens, als ik de oxy sensor in mn auto schuif geeft ie tussen de 12 en 13 aan.. Wel geen jonge auto, uit 2000.

De meeste tuners hanteren 12.9 als "holy grail", dus jouw oxy sensor doet 't prima....
 
Dag oma.

De "deskundigen" rollen over elkaar heen in hun pogingen om gelijk te krijgen, terwijl men voorbij gaat aan het feit dat een ouwe Bandit 600, waar van alles aan mankeert, helemaal niet optimaal afgesteld hoeft te zijn.
De eigenaar van de betreffende motor is de enige die dit zich realiseert.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan