Suzuki GS500e '93 hapert / beginnend bestuurder

911_Tim

Rookie
27 jun 2014
11
0
Apeldoorn
Beste Motor-Forum leden,

Ik werd geattendeerd over dit forum door een mede-lid en ik hoop enorm dat jullie mij wat uit de brand kunnen helpen.

Ten eerste wat info over mij:
- Net een week mijn rijbewijs (A2)
- Geen technische know-how aanwezig
- Wil graag meer leren over motoren en techniek

Mijn motor:
- Suzuki GS500e uit '93
- Geknepen naar 25 kw
- Ander zadel voor sportievere look (van een Yamaha)
- Heeft aantal maanden stil gestaan in verwarmde overdekte schuur
- Heeft daarvoor grote beurt gehad bij dealer en was motorisch 100%
- Aantal dagen voor gebruik aan druppellader gehangen
- Eerste paar keer gebruik was starten en rijden, geen problemen

Het probleem:
Sinds een aantal dagen vertoonde mijn motor wat kuren. Tijdens het rijden leek vaak de aandrijving weg te vallen. Het leek vooral te gebeuren tussen de 4-5k toeren, in de eerste en tweede versnelling. Maar het kwam ook wel in hogere versnellingen en lagere toeren voor. Eerste gebeurde het een dag of 2 incidenteel. Maar gisteren gebeurde het direct bij het opstarten (wat wel direct gebeurde) en viel de motor zonder gas geven ook uit. Er was niet meer op te rijden want wanneer je ook maar een beetje gas gaf, viel de aandrijving uit en stopte de boel ermee. Ik heb helaas over het fietspad in de eerste versnelling zonder gas naar huis moeten sputteren.

Ik zit met de handen in het haar, iemand enig idee wat er hier mis zou kunnen zijn?
 
Ik gok op vervuilde carburateurs. Je zou kunnen beginnen met het aftappen van een beetje benzine bij de carburateurs. Er zit een klein schroefje aan zijkant van elke carb, als je die open draait dan loopt er wat benzine uit de onderkant. Zit daar wat rommel bij (roest) dan weet je vrij zeker dat het tijd is om je carbs schoon te maken.

plaatje erbij:
2cnfckn.png

Dat schroefje (in de cirkel) dus om af te tappen. Klein bakje eronder om de benzine op te vangen zodat je het kan bekijken.

De GS500 is trouwens een ideale fiets om vanaf 0,0 kennis wat te leren over motoren.


Als de benzine er schoon uit komt zegt dat overigens nog niks.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet enorm technisch onderlegd, had Tim hierheen gestuurd daarom. Zou t misschien ook iets kunnen zijn op een eerder punt van de brandstofaanvoer? iets verstopt oid? Kan je veel fout doen door als beginner aan je carbs te gaan sleutelen?
 
Bedankt voor je reactie Kapiteinkoek. Er zat inderdaad roest in de carb. Ik heb hem maar naar een reperateur gebracht c.q. laten halen. Ik heb inmiddels een kostenindicatie ontvangen. Zou ik een nieuwe topic moeten openen om te controleren of dit een beetje realistisch is?
 
Ik ben niet enorm technisch onderlegd, had Tim hierheen gestuurd daarom. Zou t misschien ook iets kunnen zijn op een eerder punt van de brandstofaanvoer? iets verstopt oid? Kan je veel fout doen door als beginner aan je carbs te gaan sleutelen?

Daar is niet echt een zinnig antwoord op te geven.
de een heeft van nature wat meer affiniteit met klein prutswerk wat carburateurs van binnen hebben.

Ik raak ook nog wel eens wat kwijt maar leer steeds vaker netter alles te ordenen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan