5W stadslampjes (led) steeds weer stuk

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Ik heb dus Xenon licht, en dus heb ik laatst van die Xenon 6000k kleurige stadslichtjes erin gezet, past wel mooi bij het licht van m'n Xenon dacht ik. Heb een A-merk gekocht (Cree), omdat deze mij werden aangeraden op het Tiger forum.

Echter, zijn er inmiddels al 2 stuk gegaan in 200km en de derde is zojuist ook toasted in 20km tijd! Lijkt mij toch niet meer aan de lampjes liggen?

jq5lzn.jpg


2djbx1.jpg


Teveel voltage op de connectors ofzo? Maar dan zou er toch op de rest van de kabels ook teveel stroom moeten staan als het bijv. de spanningsregelaar is?

Aanvullende info: er is één ballast van mijn xenon stuk, nieuwe staat in bestelling, maar of dit er iets mee te maken heeft?
 
Laatst bewerkt:
5W is niet zoveel, maar als de warmte niet wordt afgevoerd dan kan het wel degelijk heet worden.

Het hangt er erg vanaf hoe dat LED lampje is ontworpen.
- ontworpen om evenveel licht te geven als een 5W gloeilampje?
- ontworpen om veel meer licht te geven, maar nog steeds ong. 5W vermogen te consumeren?

Een LED lampje is wel een stuk effectiever dan een gloeilamp, wellicht een factor 5 effectiever. Maar dan nog wordt hooguit 10% van het geconsumeerde vermogen omgezet in licht. De rest gaat verloren als warmte. Witte leds hebben een behoorlijk ongunstig rendement. Dit komt omdat de LED eerst UV straling uitzendt die vervolgens via een fosfor laag omgezet wordt in zichtbaar licht. Net iets beter dan een spaarlamp. Gelukkig wel zonder complex gedoe als katode buizen, hoogspanning en kwik.

Ofwel: ook een led lampje kan nog best een hoop warmte uitstralen. Het hangt vervolgens van het ontwerp van de reflector af of die warmte weg kan. Bovendien zijn sommige van die LED lampjes echt rampzalig ontworpen. Kunnen ze hun warmte niet kwijt dan gaat het alsnog mis.

Ik zou eens een ander merk proberen.
 
Ik heb ook twee steeklampjes (LED) als stadslicht.

Die gaan ook regelmatig stuk. En degene aan de kant van de Xenon koplamp begeeft het altijd als eerste.. Dus wellicht heeft dat toch met de warmte te maken.
 
Wel vaag dan, aangezien er meer gasten met de Cree's als stadslichtjes rondrijden in de koplamp van de Tiger:

[afbeelding]

Die zijn dan waarschijnlijk geen 5W.

5W wat klinkt niet veel. Omdat men er vanuit gaat dat het 12V producten zijn. Maar de LED's werken met hele lage spanningen. Bijvoorbeeld 2V.

Volt * Ampere = Watt

Dus 5W / 2V = 2,5A

Een halogeen koplamp is bijvoorbeeld 55W. Maar werkt op 12V. Dus een stroom van ongeveer 4,5A.

Jouw twee stadslichtjes trekken dus meer stroom dan je koplamp. De warmte ontwikkeling die daar bij hoort is dus gewoon te veel.

LED's worden niet warm aan de voorkant waar het licht uit komt maar aan de achterkant van de LED.
 
Cree is de fabrikant van LED's. Wat je maakt met de LED's zal ze een worst zijn. Maar omdat het zo'n bekend merk is gebruiken fabrikanten vaak de naam Cree om aan te geven dat er kwaliteits LED's in zitten.
Oh.

De CREE's die ik veel heb gezien, zijn van die ledjes met veel vermogen en compacte lichtbundel.

Maar misschien maken ze ook normale ledjes, ik weet het niet.
 
Ik geloof niet dat ze normale LED's maken. Alleen High Power LED's of hele energie efficiënte LED's.

En normale LED kost slechts enkele dubbeltjes, high power LED's wel 6 a 7 euro.
Net zegt iemand nog van wel...

Vechten jullie dat maar uit :)

Oh, dat was je zelf :')
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die zijn dan waarschijnlijk geen 5W.

5W wat klinkt niet veel. Omdat men er vanuit gaat dat het 12V producten zijn. Maar de LED's werken met hele lage spanningen. Bijvoorbeeld 2V.

Volt * Ampere = Watt

Dus 5W / 2V = 2,5A

Een halogeen koplamp is bijvoorbeeld 55W. Maar werkt op 12V. Dus een stroom van ongeveer 4,5A.

Jouw twee stadslichtjes trekken dus meer stroom dan je koplamp. De warmte ontwikkeling die daar bij hoort is dus gewoon te veel.

LED's worden niet warm aan de voorkant waar het licht uit komt maar aan de achterkant van de LED.
Heel duidelijk verhaal, bedankt. En die ledjes op de foto boven zijn 5W. Ze waren ook iets van 11 euro ja, op Ebay. Maar heb nu goedkope 1W LEDjes gekocht van nog geen euro ;) Even wachten tot ze er zijn, ik laat het horen wat die doen!

Het blijft wel apart dat andere Tiger rijders ook met de 5W Cree led's rondrijden en geen last hebben.
 
Laatst bewerkt:
Heel duidelijk verhaal, bedankt. En die ledjes op de foto boven zijn 5W. Ze waren ook iets van 11 euro ja, op Ebay. Maar heb nu goedkope 1W LEDjes gekocht van nog geen euro ;) Even wachten tot ze er zijn, ik laat het horen wat die doen!

Het blijft wel apart dat andere Tiger rijders ook met de 5W Cree led's rondrijden en geen last hebben.

Die zijn het "slachtoffer"van nepproducten. Bij veel spul uit China claimt men dat er een 5W Cree....
 
Terug
Bovenaan Onderaan