Tikkend geluid bij hard remmen op supersport

Seroczynski

Die hard MF'er
1 okt 2010
523
2
Zo nu en dan moet ik hard remmen, en dat doe ik dan met voorrem en achterrem. Op zulke momenten hoor ik, vaak als ik al behoorlijk afgeremd ben maar nog niet stil sta, een soort tikkend geluid. Waar dit precies vandaan komt weet ik niet. Dit gebeurd enkel tijdens het remmen.

Ik rijd een Suzuki GSX-R600 uit 2005 en voor zover ik weet zit hier geen ABS op. Verder heb ik niet het idee dat dit een probleem is, maar ik wil weten wat het wél is.
 
Ik heb in ieder geval wat punten die ik nu controleren kan. Zoals ik al zei komt dit normaliter nooit voor, enkel bij hard remmen. Ook het remvermogen lijkt niet af te nemen, dus voor nu zie ik het niet als een probleem maar ben gewoon benieuwd. Nogmaals bedankt voor alle input.
En hoe kunnen wij dan weten hoe of wat :?

Begin eens met het voorwiel er uit halen, en de remschijven te controleren op recht zijn.
Check ook meteen je wiellagers.
Tsja, ik ben (helaas) niet zo handig dat ik dat allemaal even zelf doe. Daarnaast verwachtte ik eigelijk een hele simpele verklaring maar kennelijk is dat niet het geval :+ Vandaar dat ik er niet om heen draai en gewoon op MF kom vragen. Ik had in ieder geval wel even de zoekfunctie van het forum gebruikt voordat ik een nieuw topic aanmaakte :)
 
Als de veer onderin slaat, zou je dat volgens mij aan je stuur moeten voelen.

Maar niet iedereen is even gevoelig voor tikken in het stuur, dus misschien is dit moeilijk te voelen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij gaat je ketting ook klapperen als je een noodstop maakt in een te hoge versnelling zonder de koppeling erbij te pakken. Maakt dan een ratelend geluid, is mij in het begin van mijn motorcarriere wel eens overkomen als ik zo terugdenk...
 
De ketting gaat klapperen als je achterwiel gaat stuiteren. En dat kan heel goed gebeuren door het harde remmen.

Maar wie weet, er kan nog wel iets anders los zitten dat alleen bij hard remmen klappert. Kappen, radiator.
 
Volgens mij gaat je ketting ook klapperen als je een noodstop maakt in een te hoge versnelling zonder de koppeling erbij te pakken. Maakt dan een ratelend geluid, is mij in het begin van mijn motorcarriere wel eens overkomen als ik zo terugdenk...
Ik ga dit ook nog even nakijken, want ik denk toch dat ik het meer in deze hoek moet gaan zoeken. Wellicht dat ik toch anders reageer dan ik hier beschrijf en de koppeling er later bij pak :+
 
Ik heb iets dergelijks gehad, na lang zoeken bleek het bevestigingsboutje van voorspatbord aan een kant los te zijn gegaan waardoor het spatbord niet meer goed vast zat aan de voorpoot. Bij hard remmen sloeg het spatbord dan tegen de losse bout aan en hoorde je een tik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan