Kostenindicatie gekregen reparatie, klopt dit?

911_Tim

Rookie
27 jun 2014
11
0
Apeldoorn
Beste leden,

Vrijdag plaatste ik hier al een topic met een probleem met mijn motor (Suzuki GS500 uit '93) Inmiddels is het probleem achterhaald door een motor garage en heb ik een kostenindicatie ontvangen.

Ik zou graag van jullie willen weten of deze kosten een beetje reeel zijn en of ze ook absoluut nodig zijn.

Het probleem was dat er vocht in mijn benzinetank en carb zit. Daardoor liep de motor niet (meer). Er zat roestwater in de carb en in de tank. Voordat ik de motor kreeg heeft hij lange tijd buiten gestaan. Er is wel op gereden. Toen ik hem kreeg heeft hij eerst 4 maanden in een verwarmde garage stil gestaan. Daarnaast ontdekte de garage nog een aantal andere problemen die volgens hun vervangen/gerepareerd moeten worden.

De kosten zijn als volgt, incl materiaal/onderdelen:

- De carb volledig schoonmaken, en de brandstof tank volledig schoonmaken en 'coaten' van binnen om herhaling en roest te voorkomen €320
- Beide wielen zaten scheuren in het rubber, achter meer dan voor. Door droogte. Moest ook absoluut vervangen worden volgens hem kan hier niet mee gewacht worden €250
- Er zat wat roest in de vering in de voorvork. Dit omdat er vocht in was gelopen. Dit kwam weer omdat die rubberen ringen die dat deel beschermen en afsluiten van de buitenwereld redelijk verrot waren. Deze ringen moeten dus ook vervangen worden. €180

Ik heb zelf 0 verstand van motoren en ben beginnend rijder. Ik vraag me af of het uberhaupt de moeite waard is om de reparaties te laten uitvoeren. En of een beetje handig individueel misschien dit zelf wel kan uitvoeren?

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Als je de ruimte er voor hebt zou ik het inderdaad zelf doen. Dat gaat je echt heel veel geld schelen en je leert er van. Het belangrijkste is dat je vantevoren goed kijkt hoe alles zit (foto's maken!) een goed werkplaatshandboek koopt (of download) en de reparatie goed doorneemt. Dan gewoon niet bang zijn en beginnen, wat kan er gebeuren? Hij doet het nu ook niet :)

Als je niks hebt met sleutelen en je over het algemeen wat minder handig bent. Of gewoon geen tijd en ruimte hebt is het een ander verhaal natuurlijk. Maar in zo'n geval is het misschien beter om een wat nieuwere motor te gaan rijden. Met oud spul is toch vaker iets aan de hand dan met een nieuwe(re).
 
Kan prima, toen ik op mijn bek was gegaan heb ik met 0,0 sleutelkennis mijn GS500 waarvan de voorkant helemaal in puin lag opgelapt. Zo weet je niks en zo sta je vorkkeerringen te vervangen en remmen te reviseren.


Ik zeg gewoon zelf doen, uit eigen ervaring weet ik dat dat prima kan met behulp van MF en de suzuki handleiding die in het GS500 topic staat. Gewoon beginnen met de carbs. Tank eraf, kijken hoe de slangen zitten (maak bijv wat fotos en label ze voor het gemak, anders kijk je later gewoon in de handleiding hoe het zat). De carbs vervolgens uit elkaar halen, de onderdelen van elke carb niet uitwisselen dus gescheiden bewaren. Dan breng je die naar een motortoko in de buurt met een ultrasoonreiniger. Als je lui bent kan je de carburateur ook door hun uit elkaar laten halen.
Ondertussen kan jij de tank behandelen met tankcure. Als het in elkaar zetten niet lukt pleur je gewoon een vraag in het GS500 topic of maak je een nieuw topic aan.

Ik heb het me zelf ook aangeleerd.. maar heb in de loop van de jaren wel wat leergeld moeten neerleggen helaas.. ;)

Het hangt allemaal van de persoon af denk ik... Maar als iemand er zelf aan twijfelt ben ik al snel geneigt om te zeggen niet doen..
 
Kosten van onderhoud tov waarde van een motor is altijd lastig.

Het is namelijk zo, dat er weinig correlatie zit tussen de waarde van een voertuig en de kosten van het onderhoud. Hoewel in zeer beperkte mate er wel wat zit hoor. Zo hebben oudere motorfietsen vaker een maat band, die wat goedkoper is bijvoorbeeld. Of maken motormerken de onderdelen voor bepaalde duurdere types ook extra duur.

Maar dat is in de marge.

Vorkkeeringen vervangen is vorkkeerringen vervangen.

Tank coaten is tank coaten.


Dan nog een afweging.
Motor wegdoen en een andere kopen, helpt niet.
Die andere motor heeft namelijk niet dezelfde staat van onderhoud, als de huidige motor+wel uitgevoerd onderhoud.

Er is namelijk niemand die eerst voor 800 euro alles laat doen, en dan de motor voor 600 euro gaat verkopen.

De vraag blijft altjid een persoonlijke; vind je het zelf nog de moeite waard om lekker te kunnen rijden, of niet (motor wegdoen).

En het staat iedereen vrij om elders nog een prijsopgave te vragen, of dingen zelf te doen.
 
Kosten van onderhoud tov waarde van een motor is altijd lastig.

Het is namelijk zo, dat er weinig correlatie zit tussen de waarde van een voertuig en de kosten van het onderhoud. Hoewel in zeer beperkte mate er wel wat zit hoor. Zo hebben oudere motorfietsen vaker een maat band, die wat goedkoper is bijvoorbeeld. Of maken motormerken de onderdelen voor bepaalde duurdere types ook extra duur.

Maar dat is in de marge.

Vorkkeeringen vervangen is vorkkeerringen vervangen.

Tank coaten is tank coaten.


Dan nog een afweging.
Motor wegdoen en een andere kopen, helpt niet.
Die andere motor heeft namelijk niet dezelfde staat van onderhoud, als de huidige motor+wel uitgevoerd onderhoud.

Er is namelijk niemand die eerst voor 800 euro alles laat doen, en dan de motor voor 600 euro gaat verkopen.

De vraag blijft altjid een persoonlijke; vind je het zelf nog de moeite waard om lekker te kunnen rijden, of niet (motor wegdoen).

En het staat iedereen vrij om elders nog een prijsopgave te vragen, of dingen zelf te doen.
Je zou inderdaad in overleg met de motorzaak bepaalde zaken kunnen demonteren en los aanleveren, dat zou kunnen schelen.

Ik breng meestal wielen los, scheelt weer met banden wisselen.
Voorvork loshalen is ook niet het moeilijkste klusje.
Tank en carburateurs loshalen moet ook nog wel lukken, maar terugplaatsen kan met twee linkerhanden nog best lastig zijn.
 
Je zou inderdaad in overleg met de motorzaak bepaalde zaken kunnen demonteren en los aanleveren, dat zou kunnen schelen.

Ik breng meestal wielen los, scheelt weer met banden wisselen.
Voorvork loshalen is ook niet het moeilijkste klusje.
Tank en carburateurs loshalen moet ook nog wel lukken, maar terugplaatsen kan met twee linkerhanden nog best lastig zijn.


Als linkshandige moet ik je tegenspreken :+ Met 2 rechter handen kan ik niet veel beginnen. _O-
 
simpele rekensom, voor welk bedrag kan je de fiets verkopen in deze staat? Voor welk bedrag koop je een goed onderhouden soortgelijke fiets terug? verschil moet in ieder geval kleiner zijn dan de reparatiekosten.

Een andere fiets kan ook (verborgen) problemen hebben, je moet tijd/moeite/geld steken in de koop en verkoop....

De prijs die gevraagd wordt is niet te hoog lijkt me.
 
Ik zou die motor snel weg doen, voor je het weet zit je met je reparaties boven de waarde van je motor.
En het is maar de vraag of ie dan nog goed loopt na al dat geknutsel, zeker als je geen sleutelervaring hebt kan het goed uit de klauwen lopen.
 
De reparaties kan je zelf doen voor <€200, exclusief de bandjes inclusief ultrasoonreinigen door motorzaak (heb er zelf ooit €70 voor betaald). Dan kan je nog voor €300 aan spul verneuken en daarvoor heb je een halve GS aan onderdelen in het GS500 topic. Sterker nog misschien kan je wel een setje goede schone 2dehands carbs krijgen voor het geld van een ultrasoon reinigbeurt, hoef je niet eens meer iets aan te doen :P
 
Een factor waar je ook rekening mee moet houden is dat je het gereedschap ook nog even moet hebben of moet kopen. Toegegeven, als je handigheid kweekt dan heb je daar nog jaren wat aan. Het is alleen nog wel wat je misschien ook nog moet kopen.

db
 
dit lijkt inderdaad geen geld *D

Nou ja, ik vind de lesbeugels in combinatie met de km-stand opvallend (de lesbeugels kunnen uiteraard ook gewoon op een particuliere fiets zijn gemonteerd) en de advertentie veel te kort.
Maargoed, de combinatie van een goede prijs/km-stand/bouwjaar/foto's waren voor mij voldoende geweest om contact met de verkoper op te nemen als ik in de markt was geweest voor een GS500
 
wederom bedankt voor alle reacties. Ik zie dat het allemaal een stuk goedkoper kan. Ik zal dus ook hoogstwaarschijnlijk gebruik maken van een aanbod van LePensZeur om hem te laten opknappen. Dit zal me aanzienlijk schelen in de kosten. Murvie, bedankt voor het aanbod, maar een ander lid woont letterlijk een half uurtje bij mij vandaan.
 
Beste leden,

Vrijdag plaatste ik hier al een topic met een probleem met mijn motor (Suzuki GS500 uit '93) Inmiddels is het probleem achterhaald door een motor garage en heb ik een kostenindicatie ontvangen.

Ik zou graag van jullie willen weten of deze kosten een beetje reeel zijn en of ze ook absoluut nodig zijn.

Het probleem was dat er vocht in mijn benzinetank en carb zit. Daardoor liep de motor niet (meer). Er zat roestwater in de carb en in de tank. Voordat ik de motor kreeg heeft hij lange tijd buiten gestaan. Er is wel op gereden. Toen ik hem kreeg heeft hij eerst 4 maanden in een verwarmde garage stil gestaan. Daarnaast ontdekte de garage nog een aantal andere problemen die volgens hun vervangen/gerepareerd moeten worden.

De kosten zijn als volgt, incl materiaal/onderdelen:

- De carb volledig schoonmaken, en de brandstof tank volledig schoonmaken en 'coaten' van binnen om herhaling en roest te voorkomen €320
- Beide wielen zaten scheuren in het rubber, achter meer dan voor. Door droogte. Moest ook absoluut vervangen worden volgens hem kan hier niet mee gewacht worden €250
- Er zat wat roest in de vering in de voorvork. Dit omdat er vocht in was gelopen. Dit kwam weer omdat die rubberen ringen die dat deel beschermen en afsluiten van de buitenwereld redelijk verrot waren. Deze ringen moeten dus ook vervangen worden. €180

Ik heb zelf 0 verstand van motoren en ben beginnend rijder. Ik vraag me af of het uberhaupt de moeite waard is om de reparaties te laten uitvoeren. En of een beetje handig individueel misschien dit zelf wel kan uitvoeren?

Alvast bedankt voor de reacties.
Ik geef je een idee van wat een andere motorzaak rekent.
Uiteraard onder voorbehoud en zo, en als er verschillen in zitten, durf ik niet zo te zeggen waar dat dan precies in zou zitten.

- De carb volledig schoonmaken, en de brandstof tank volledig schoonmaken en 'coaten' van binnen om herhaling en roest te voorkomen €320
Tankcure behandeling tank € 150
Ultrasoonreinigen carbs €70
(de)montage van bovenstaande €60

- Beide wielen zaten scheuren in het rubber, achter meer dan voor. Door droogte. Moest ook absoluut vervangen worden volgens hem kan hier niet mee gewacht worden €250
Dat wordt dus gewoon twee nieuwe banden inclusief montage van/op motor.
De prijs verschilt dan natuurlijk met het gekozen merk en type band.
De goedkoopste set kost ong 130 euro, de eerste bekendere merken/modellen tegen de 200 euro. Reken daar een 30 euro werk bij voor wielen (de)monteren.

- Er zat wat roest in de vering in de voorvork. Dit omdat er vocht in was gelopen. Dit kwam weer omdat die rubberen ringen die dat deel beschermen en afsluiten van de buitenwereld redelijk verrot waren. Deze ringen moeten dus ook vervangen worden. €180

Twee maal nieuwe keerring, schoonmaken en nieuwe vorkolie is ong 120 euro incl montage.

Ik weet niet of het je helpt, maar misschien geeft het wat idee van kosten en waarvoor.

Iig succes met je motor.
 
Geen probleem. Eefde is ook 20 minuutjes vanaf Apeldoorn; -).

Denk er wel aan dat je na de carbs gereinigd te hebben, ze ook gesynchroniseerd moeten worden. Daar hoor ik hier verder niemand over eigenlijk.

Je hebt er wel speciaal gereedschap voor nodig, maar het is zeker de moeite waard, en altijd nodig als je de carbs uit elkaar gehaald hebt.
 
Geen probleem. Eefde is ook 20 minuutjes vanaf Apeldoorn; -).

Denk er wel aan dat je na de carbs gereinigd te hebben, ze ook gesynchroniseerd moeten worden. Daar hoor ik hier verder niemand over eigenlijk.
Wat doet schoonmaken dat er voor zorgt dat er opnieuw gesynchroniseerd moet worden dan :?
Je hebt er wel speciaal gereedschap voor nodig, maar het is zeker de moeite waard, en altijd nodig als je de carbs uit elkaar gehaald hebt.
 
Zijn geen abnormale prijzen.
Die man is geen hobbyist maar doet dat voor zijn brood.

Banden op een goedkope motor, je hebt ze toch nodig. Zonder kom je niet ver.
Als het verder geen wrak is kan je er dan nog jaren op rijden.
 
GS 500 . Fijne motor . Heel lang geleden fijn op gelest.

1) carburateurs gewoon zelf doen (reinigen, mechanisch synchroon zetten op klepstand)

lekker rustig uit elkaar halen , niks forceren

evt foto's maken

evt via internet revisie setje bemachtigen indien nodig (roukema ?)

bouw je mooi kennis op

o ja, 2 a 3 busjes remmen reiniger a 1.5 euro bij Action halen

Bij ernstige vervuiling ultrasoon laten reinigen

2) tank kun je zelf doen anders sloop tank die mogelijk al behandeld is

deze moet er toch af voor carbs

3) Mooie internet banden set aanbiedingen zoeken. 150 euro moet kunnen


en ja zeggen tegen vrienden/buren/kennissen die mee willen helpen
ben je sociaal ook nog goed bezig

by the way: bovenstaande prijzen (garage) zijn overigens vrij reeel om een boterham te kunnen verdienen. De vraag is , is jouw portomonnee zo dik ? En om de rest waarde hoef je je geen zorgen te maken. Iedere motor, oud / jong kost geld. Markt ligt nl op zijn gat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan