Onderhoud

Renate91

Rookie
27 feb 2014
9
0
Ede
Hallo Allemaal,

Sinds een aantal maanden ben ik de trotse bezitster van een GS500. Na wat uitgesteld onderhoud moest het er vandaag toch echt van komen: Het eerste onderhoud, bestaande uit het schoonmaken en smeren van de ketting. Nu heb ik meerdere berichten hierover gelezen en dan zegt iedereen iets anders. Dus maar de (voor het oog) meest logische tips opgevolgd en mijn ketting gepoetst met een droog oud t-shirt. Hier ging de ketting mooi van blinken en daarna met spray ingespoten. Nu heb ik nul koma nul verstand van hoe het eruit moet zien en heb ik geen idee of ik het goed gedaan heb. Daarom de vraag: Ziet dit er goed uit? (Zie foto)

Tijdens het smeren zag ik dat mijn ketting links voor op een zwart rubberen blokje ligt en dat daar sporen in staan van het erover heen slepen. Klopt dit? Of is dit niet goed? (Zie foto)

Groetjes,
Renate.
full
 
-O- Vind het juist zo leuk om na een lange rit m'n ketting te "verven"
Maar aangezien deze ketting en kettingwielen er al 37.000 opzitten wacht ik tot de nieuwe set met overstappen op spuitbussen :P

bij mij werkt schroefdraad poetsen met een staalborsteltje heel therapeutisch.
Kan ik echt aanraden.

De zijkant van de schakels schoonpoetsen met wd40 een ontvetter die o/x/w ring vriendelijk is :)

bike%2Bmonk%2Byin%2Byang%2Bsophylaughing%2Bblogspot%2Bcom.jpg
 
Dan is de meuk er af door t rijden, en ben je niet meteen alles kwijt wat je er hebt op gedaan. Kan het rustig zn werk doen.

Is het weer overhoringstijd? :+

Persoonlijk vind ik het ook prettiger, handiger. Hoort bij het goed wegzetten van een motor, in mijn beleving.

Jij weet tenminste wel de redenen, er gaat ook altijd nog een verhaal rond op MF dat bij een warme ketting het vet beter IN de ketting komt omdat alles uitzet :+

Direct na het rijden is prima, evenals een dag erna, of een week, zolang het maar niet net vóór het rijden is. De oplosmiddelen moeten de tijd hebben om te verdampen anders hecht het voor geen meter.
 
En dat lieve mensen, is waarom ik een motor met cardan rij......

Geen ring, o-ring, x-ring, cock ring......smeren smeren smeren, velgen hartstikke zwart van het vet, risico van vet op de band etc etc.....

Toen ik nog kettingfietsen reed, had ik dat witte sprayvet wat elke 500km op de ketting gespoten werd. Dat was me bij het aantal kilometers van een gemiddeld toertje net iets teveel van het goede.....moest er weer een bus kettingspray mee, want 500km deden we destijds in een halve dag.....
 
Jij weet tenminste wel de redenen, er gaat ook altijd nog een verhaal rond op MF dat bij een warme ketting het vet beter IN de ketting komt omdat alles uitzet :+

Direct na het rijden is prima, evenals een dag erna, of een week, zolang het maar niet net vóór het rijden is. De oplosmiddelen moeten de tijd hebben om te verdampen anders hecht het voor geen meter.
:^

En als alles uitzet (door warmte), lijkt mij juist de boel krapper te komen zitten, en minder plek voor doorvloeien. Maar goed :)

Belangrijkste reden: de zooi vliegt er niet meteen af, en heeft tijd om te plakken op de plek waar het hoort.

Smeren aan de binnenzijde ketting, daar is het belangrijker dan bijv buitenkant / zijkant schakels.
 
En dat lieve mensen, is waarom ik een motor met cardan rij......

Geen ring, o-ring, x-ring, cock ring......smeren smeren smeren, velgen hartstikke zwart van het vet, risico van vet op de band etc etc.....

Toen ik nog kettingfietsen reed, had ik dat witte sprayvet wat elke 500km op de ketting gespoten werd. Dat was me bij het aantal kilometers van een gemiddeld toertje net iets teveel van het goede.....moest er weer een bus kettingspray mee, want 500km deden we destijds in een halve dag.....
Ikke snap :Y

Ik gebruik sinds een jaartje ketting wax. Doorzichtig. Klein spuitbusje.

Bij gematigd smeren, zit niet de hele boel onder de meuk.
 
Geef zelf inderdaad de voorkeur aan vet, ideaal met een tandenborstel :9

Maar... maakt het hier ook niet uit of de ketting "warm" is?

Nee, dat maakt (zoals door meerdere mensen uitgelegd) niets uit.

Een O-ring ketting, zoals die al 20-30 jaar (?) gemeengoed zijn op motoren, is aan de binnenzijde van de rollen al voorzien van vet en permanent geseald door middel van de o-ringen.

Er zijn slechts twee redenen waarom je je ketting smeert, maar allebei belangrijk:

- Het contact tussen rollen en kettingwielen
- Het voorkomen van corrosie op de ketting zelf

Deze laatste zorgt er ook voor dat de o-ringen beschadigen, troep tussen de rollen kan komen en schakels vast gaan zitten, waardoor de ketting vroegtijdig aan z'n einde is.
 
Jij weet tenminste wel de redenen, er gaat ook altijd nog een verhaal rond op MF dat bij een warme ketting het vet beter IN de ketting komt omdat alles uitzet :+

Direct na het rijden is prima, evenals een dag erna, of een week, zolang het maar niet net vóór het rijden is. De oplosmiddelen moeten de tijd hebben om te verdampen anders hecht het voor geen meter.
En hoe zit dat dan met die smeer systemen zoals osco en zo ?
Dat gebeurd zelfs tijdens het rijden.
 
En hoe zit dat dan met die smeer systemen zoals osco en zo ?
Dat gebeurd zelfs tijdens het rijden.

De olie hoeft niet "in te trekken", er zitten geen oplosmiddelen in, hij hoeft ook niet te "hechten", omdat er steeds nieuwe olie bijkomt.
Doordat de ketting beweegt, verspreidt de dunne oliefilm zich heel eenvoudig over de ketting. Het restant wordt er, met op de ketting aanwezige troep, weer afgeslingerd.
 
Laatst bewerkt:
De olie hoeft niet "in te trekken", er zitten geen oplosmiddelen in, hij hoeft ook niet te "hechten", omdat er steeds nieuwe olie bijkomt.
Doordat de ketting beweegt, verspreidt de dunne oliefilm zich heel eenvoudig over de ketting. Het restant wordt er, met op de ketting aanwezige troep, weer afgeslingerd.
oke op die manier :)
 
Nee, dat maakt (zoals door meerdere mensen uitgelegd) niets uit.

Een O-ring ketting, zoals die al 20-30 jaar (?) gemeengoed zijn op motoren, is aan de binnenzijde van de rollen al voorzien van vet en permanent geseald door middel van de o-ringen.

Er zijn slechts twee redenen waarom je je ketting smeert, maar allebei belangrijk:

- Het contact tussen rollen en kettingwielen
- Het voorkomen van corrosie op de ketting zelf

Deze laatste zorgt er ook voor dat de o-ringen beschadigen, troep tussen de rollen kan komen en schakels vast gaan zitten, waardoor de ketting vroegtijdig aan z'n einde is.

Thanks! Inderdaad door meerdere mensen uitgelegd maar dat ging over spuitbus en niet over vet uit een pot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan