Schroefdraad carterpan stuk en nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roeleey

MF veteraan
Donateur
28 aug 2011
9.047
1.738
Thuis natuurlijk...
Beste techneuten,

Aangezien mijn GSR 600 uit 2009 sinds de laatste beurt af en toe een drupje olie lekte besloot ik vandaag eens te kijken waar het vandaan kwam... Het komt dus uit het aftapgat aan de onderkant :') Ik had nog een nieuwe carterplug en koperen ringen liggen en dacht kan nooit kwaad.....Echter bij het eruit halen van de oude plug kwam ook het schroefdraad van de carterpan zelf mee naar buiten -O-

Nieuwe carterpan :?
Of heeft iemand een cheapo easy fix in de aanbieding :?

Bij voorbaat dank voor de nuttige bijdragen/oplossingen :}

Een ietwat wanhopige Roeleey '(
 
Dat is een hele goeie :Y
Zat net naar die helicoil te kijken en vroeg me dat dus ook af....
Het is wat meer werk, maar de pan gaat er toch maar onderuit :')
Geeft me meteen de gelegenheid om eens goed te kijken of er uberhaupt wel genoeg body is voor een helicoil.....

Die dingen kan je er met je vingers afbreken. Dus met een punttang kan je hem ook afbreken, zeker met een wat grotere diameter als deze.
Zeker niet met het indraaitool maar met bijbehorende doorslag. ;)
 
Laatst bewerkt:
Weleens gedaan? Netjes rechthouden en de tap volgt het bestaande gat. Zo gaat tappen op de hand bij mij altijd goed.

Als de tap netjes het gat/draad volgt. Maar de draad is beschadigd en misschien is de draad er voor de helft uit.
En dan van onder af tappen is extra moeilijk.
Als je geluk hebt gaat het goed.
De afdichtring vangt uiteindelijk de afwijkingen op.
 
Thanks! :)


Uiteindelijk vind ik het trouwens toch wel mooi hoe dit topic eerst vanuit een soort ruzie achtige stelling uitmondt in een gebalanceerd topic met advies van diverse personen zodat de topicstarter zelf gefundeerd een keuze kan maken.

Maar nogmaals, het is geen raketgeleerdheid. Toen ik 20 jaar geleden met brommmertjes beig was gebeurde het al wel bij maatjes of bij mijzelf dat ze toch wat te lomp bezig waren en de carterstop verrot draaiden. Kon pa de brommer in een karretje gooien en naar de lokale brommerzaak om het te laten fixen. Die mannen knapten dat in no-time op. Uiteraard met de nodige valse opmerkingen over hobbyisten en prutsers en de betreffende knaap kreeg dat nog regelmatig te horen. :) Ik had het laatste nog bij het inlaatspruitstuk van mijn Citroen GS. Er was helemaal niet veel kracht nodig om die bout verrot te draaien. Was blijkbaar al zwak. Maar daar kon ik de draad opttappen van M7 naar M8 en dan zit het ook wel weer.

Dat dikgedrukte viel mij inderdaad ook op. Positief in ieder geval. :)

En wat je verder schrijft heb ik zelf ook wel eens meegemaakt, vroeger ook zat aan brommertjes lopen prutsen. Er is ook genoeg fout gegaan, leermomentjes zijn dat achteraf. :P

Maar sommigen hebben het besef niet wat voor materiaal ze bewerken, en dat is iig voor mij een reden om de wat veiligere oplossing (in mijn ogen) aan te dragen.
Wellicht weet ts wel waar hij mee bezig is, dan is er sowieso geen probleem.
 
inderdaad. Ik heb het ook een keer gehad, draad in gietaluminium kan gewoon echt weinig hebben. Als je het gereedschap niet hebt is het veruit goedkoper/beter/sneller om het even bij een garage te laten doen. Pakking afschrapen is vaak het meest tijdrovende klusje :)

Valt wel mee hoor, de kopbouten (gewone M10) van mn Benz zaten met 60Nm in het aluminium.
Van mn Land Rover gaan ze zelfs richting de 180Nm, zo'n 11mm bouten, Imperial, weet niet de exacte maat.
 
Dat dikgedrukte viel mij inderdaad ook op. Positief in ieder geval. :)

En wat je verder schrijft heb ik zelf ook wel eens meegemaakt, vroeger ook zat aan brommertjes lopen prutsen. Er is ook genoeg fout gegaan, leermomentjes zijn dat achteraf. :P

Maar sommigen hebben het besef niet wat voor materiaal ze bewerken, en dat is iig voor mij een reden om de wat veiligere oplossing (in mijn ogen) aan te dragen.
Wellicht weet ts wel waar hij mee bezig is, dan is er sowieso geen probleem.

Wat mij opvalt is dat sommigen wel aan bijv een fiets/auto/grasmaaier kunnen sleutel, maar niet aan een motor..
Zijn de bouten, moeren en aanhaalmomenten ineens anders?
 
Een schuin kantje met een verzinkboor in het gat maken maakt het begin van het tappen ook een stuk makkelijker.
Ik heb geleerd eerst te verzinken, en daarna te tappen. En dan te verzinken tot de radius van de boutkop. Er zit namelijk een ronde overgang tussen boutkop en steel. Het is wel de bedoeling dat hij op het vlak draagt, en niet op die radius.
Waar je met een ringetje overigens weer geen last van hebt.
 
Wat mij opvalt is dat sommigen wel aan bijv een fiets/auto/grasmaaier kunnen sleutel, maar niet aan een motor..
Zijn de bouten, moeren en aanhaalmomenten ineens anders?

Een grasmaaier heb ik niet, de auto rijdt zo weinig dat bij de APK meteen het onderhoud gedaan wordt (vriend is 1e monteur, keurmeester en heeft een eigen zaak) en een fiets zit weinig aan motortechniek in....

Maar om dit topic maar tot een einde te breien, dank voor de tips, waarschuwingen en kritiek :}

Tussen werk en vakantie voorbereidingen door vandaag project carterpan afgesloten.
Sorry Bolski geen plaatjes met die mooie dempers O-) op de achtergrond meer gemaakt...
Dan maar een verslagje:
Heb de pan er dus afgehaald en de pakking zorgvuldig verwijderd.
De pan in de werkbank gezet en met de gekochte set het gat opgeboord, draad getapt en een helicoil (met een beetje vloeibare pakking) erin gedraaid.
De rand van de pan en het motorblok nogmaals goed schoongemaakt en vervolgens ingesmeerd met een beetje vloeibare pakking.
Alle boutjes netjes met de eveneens gekochte momentsleutel aangedraaid en klaar is kees.
Lekvrij en weer als nieuw *O*
 
Een grasmaaier heb ik niet, de auto rijdt zo weinig dat bij de APK meteen het onderhoud gedaan wordt (vriend is 1e monteur, keurmeester en heeft een eigen zaak) en een fiets zit weinig aan motortechniek in....

Maar om dit topic maar tot een einde te breien, dank voor de tips, waarschuwingen en kritiek :}

Tussen werk en vakantie voorbereidingen door vandaag project carterpan afgesloten.
Sorry Bolski geen plaatjes met die mooie dempers O-) op de achtergrond meer gemaakt...
Dan maar een verslagje:
Heb de pan er dus afgehaald en de pakking zorgvuldig verwijderd.
De pan in de werkbank gezet en met de gekochte set het gat opgeboord, draad getapt en een helicoil (met een beetje vloeibare pakking) erin gedraaid.
De rand van de pan en het motorblok nogmaals goed schoongemaakt en vervolgens ingesmeerd met een beetje vloeibare pakking.
Alle boutjes netjes met de eveneens gekochte momentsleutel aangedraaid en klaar is kees.
Lekvrij en weer als nieuw *O*
Waarom?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan