Land van herkomst

Status
Niet open voor verdere reacties.

fokke1974

MF'er
22 apr 2014
89
0
Weet iemand hoe je er achter kan komen waar je motor vandaan komt.

Want op de meeste kentekens check staat geimporteerd. eerste afgifte NL; een paar jaar later dan eerste toelating.

Maar geen land van herkomst

Alvast bedankt
 
Via het VINnummer op je frame kun je zien in welk land en welke productielocacatie je motor gefabriceerd is. Ook in welk jaar, maand.
En je kunt zelfs zien of je motor op een maandag in elkaar is geprutst :+
 
Laatst bewerkt:
Via het VINnummer op je frame kun je zien in welk land en welke productielocacatie je motor gefabriceerd is. Ook in welk jaar, maand.
En je kunt zelfs zien of je motor op een maandag in elkaar is geprutst

Gaat hem denk ik niet om productielocatie, maar in welk land de motor als eerste is uitgegeven (geimporteerd door de importeur van dat land). Of ik moet het fout hebben hoor. :)
 
Die ligt waarschijnlijk samen met 40 dkm in de prullenbak ;(

Bij een UK import kan een linkse koplamp en/of mijlenteller een hint zijn. Bij oudere motoren (jaren 80- begin 90 kwamen ze met containers tegelijk uit de VS en Canada) de mijlenteller. VS vaak mijlen met klein km's binnenin, Canada andersom als ik me goed herinner, km-teller met klein de mijlen aangegeven.

Voor een continentaal Europeese import (D, I) is het lastig als er geen historie bij zit of ergens een sticker van een dealer oid.
 
Ik denk dat de motorfiets uit japan komt :)
In het WPHB staan vaak hoe en waar je kan vinden voor welk land de fiets is gemaakt en dat zal dan hoogst waarschijnlijk ook het land zijn waaruit de motorfiets is geinporteerd (en dan kan je ook vinden wat de verschillen zijn met een bv voor Nederland gemaakte fiets)
 
Dus erg lastig te bepalen begrijp ik. al.
Mijn gaat het erom waar de eerste ten naamstelling is geweest.

Maar als een motor in werkelijkheid 40dkm heeft gereden is dat goed te zien.
want het stof onder de benzine tank komt niet van het stilstaan.

Hoop dat er waar meer tips binnen komen.

Ps; ik heb een import motor met ja weinig km met km aanduiding op de teller. Ben alleen nieuwsgierig waar de motor vandaan gekomen is. En verder zeer tevreden over de motor en ja hij is dan ook erg goed gepoetst onder de benzine tank mocht de motor in werkelijkheid meer km hebben gereden.

Het is machine op kenteken gezet in 2008.
Productie is in 2006 gestopt. zou betekenen dat ik de allerlaatste van de band in mijn bezit heb. })

IMG_7502.JPG
 
Laatst bewerkt:
Beetje stof zegt lang niet alles, 10 km over een droge gravelweg geeft meer stof dan 10 dkm over stofvrij asfalt.

Km teller ook niet, soms wordt die omgewisseld (een keer naar een UK tiger gekeken waar de originele mijlenteller netjes mee kwam, en ook in het boekje stond wanneer die verwisseld werd door een km teller), soms kan het digitale dash eenvoudig omgezet worden.

Aprilia Tuono bijvoorbeeld: flat beam koplamp en teller die met een paar keer op de juiste knop drukken van KM naar M gaat of andersom.
 
Een mailtje naar Honda Nederland.
Deze kunnen aan de hand van het framenummer zo aangeven waar Honda hem aan heeft uitgeleverd en wanneer. Dit zegt dus niets over de eerste tenaamstelling maar wel of de datum van verlaten fabriek en het land van uitlevering.
Dus Duitsland, Nederland ..................

Ik spreek uit ervaring. (motorfietsje uit '76 kreeg ik maand en jaar van levering en land)
Helaas heb ik hun mailadres niet meer.
 
Gaat hem denk ik niet om productielocatie, maar in welk land de motor als eerste is uitgegeven (geimporteerd door de importeur van dat land). Of ik moet het fout hebben hoor. :)

Volgens mij is het helemaal niet zo moeilijk.
Elk land heeft vaak zijn eigen specifieke kleuren. En eventueel stickertekst op bepaalde lakdelen.
Als je er ervaring mee hebt heeft elk land waarschijnlijk specifieke kenmerken.

Wat ik heel zeker weet is dat de usa altijd een VINnummer hanteert. Een jap bestemd voor de usa word in de usa in elkaar geschroefd, en dan kun je exact uitmaken met het vinnummer in welk jaar, maand, plant/locatie/ stad dat ding in elkaar gezet is.
Of europa nu ook een vin hanteert dat weet ik eigenlijk niet. Heb ik nooit gechekt bij mijn kawa. Een duitse zal bijv in duitsland geassembleert zijn, bestemd voor de uk in de uk, en een nederlandse bijv op de plant in belgie/antwerpen.

Makkelijkste is natuurlijk honda mailen met een frame of vinnummer. (Ik zal wel even verklappen dat je bij oude motoren uit de jaren 80 en ouder vaak lekker geen reaktie terugkrijgt van honda. Te veel werk/geen zin)
 
Volgens mij is het helemaal niet zo moeilijk.
Elk land heeft vaak zijn eigen specifieke kleuren. En eventueel stickertekst op bepaalde lakdelen.
Als je er ervaring mee hebt heeft elk land waarschijnlijk specifieke kenmerken.

Wat ik heel zeker weet is dat de usa altijd een VINnummer hanteert. Een jap bestemd voor de usa word in de usa in elkaar geschroefd, en dan kun je exact uitmaken met het vinnummer in welk jaar, maand, plant/locatie/ stad dat ding in elkaar gezet is.
Of europa nu ook een vin hanteert dat weet ik eigenlijk niet. Heb ik nooit gechekt bij mijn kawa. Een duitse zal bijv in duitsland geassembleert zijn, bestemd voor de uk in de uk, en een nederlandse bijv op de plant in belgie/antwerpen.

Makkelijkste is natuurlijk honda mailen met een frame of vinnummer. (Ik zal wel even verklappen dat je bij oude motoren uit de jaren 80 en ouder vaak lekker geen reaktie terugkrijgt van honda. Te veel werk/geen zin)
VIN. Niet met 'nummer' er achter :)

Elk modern motorvoertuig heeft een VIN. Wij noemen het ook wel framenummer.
 
VIN. Niet met 'nummer' er achter :)

Elk modern motorvoertuig heeft een VIN. Wij noemen het ook wel framenummer.

Dat dacht ik ook altijd. Tot ik pasgeleden aan het twijfelen werd gebracht. (Een geimporteerde 88er japanner met een kaal framenummer zonder VIN. Maar misschien was het plaatje wel verwijderd om de 1 of andere reden. Was wel in de UK.)
 
Vriendelijke mevrouw van de Honda motors een berichtje gehad,
of ik alle gegevens wil versturen van de motor waar de motor na productie in welk land de motor terecht is gekomen.
Ben benieuwd?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan