Youngtimer / classic superbike topic deel III

.



Eventjes 1 dag Biker's Classics / Francorchamps, vrijdag 04-07-2014



Een stukje tekst, en een handjevol minder goed gelukte plaatjes... ;)
Want belofte maakt tenslotte schuld.



Al jaren rol ik steevast eind Juni met motormaat 'M' richting de TT van Assen, en ook al jaren roep ik dat ik nog een keer 'even' op Francorchamps naar de Biker's Classics toe wil.

En al jaren verdwijnt dit plan langzaam, maar toch vlotter dan mij lief is richting vuilnisbak omdat er altijd wel iets is dat roet in het motorische eten gooit.

En dan vooral in mijn eten... :/

Echter..., heel 2014 staat al op de kalender dat op zaterdag 05 Juli de BC daadwerkelijk wel bezocht gaat worden ; desnoods die kant op in een auto, maar gaan zal ik !

Motormaat 'M' heeft deze soort van wens al tijden geleden opgepikt, en direct na het jaarlijkse Assen-uitje worden plannen gesmeed voor een ontspannen dagje België.
En angstvallig houden we de weerberichten in de gaten, om er op donderdagavond achter te komen dat we vrijdagochtend 04 Juli die kant op knorren, i.p.v. zaterdag.

'Zeven uur daar-en-daar' roept motormaat 'M', en dan kunnen we rond 10 uur op het circuit staan..., grote grutten zeg..., 07.00 uur daar-en-daar, betekent dat ik om uiterlijk 06.00 uur van huis mag, en dat houdt dan ook in dat ik uiterlijk een keer om kwart over vijf 'smogges' onder de klamme dekens vandaan moet zijn... :/

En vrouwlief verklaart mij voor gek, en loopt mij te begekken..., met van die flauwekul zo in de trant van '...leuk hè, saampjes een dagje met je vriendje motoren kijken...'

Ik reageer met onzin als : '...je snapt dat soort dingen niet...' (en dat doet ze ook niet !)



Nou..., 't wekkertje maar zetten, dan... :$



Achteraf overbodig, want natuurlijk keurig op tijd wakker en om iets over 5 uit de veren, even de tandjes poetsen (jawel, de eigen tanden nog... ;) ), en braaf sta ik om 05.20 uur over mijn stukje tuin heen te kijken om mijzelf eventjes aan de ochtend temperatuur te laten wennen.



...een Hele Goede Morgen, het is 05.21 uur, en 15 graden...
Afbeelding079.jpg




Voor deze trip pak ik lekker de RT, want het zal een warme dag gaan worden, en aan de RT hangen koffers, en in die koffers kan straks mooi de motorzooi gepropt worden, dus op het circuit gewoon korte broek en flutschoenen, i.p.v. een te strak en te heet motorpak, en lompe laarzen.

Met andere woorden, deze tocht op de Sportbrommer doen, skippen we van het programma !
Toeren ist angesagt ; jawohl !



'Dingen' lopen exact volgens plan, en om 06.14 uur heb ik de RoyaleToerfiets keurig afgetankt staan, en maak daar (zoals zo vaak...) een zinloos plaatje van.

En het wordt een mooie dag vrienden ; want het zonnetje laat zich deze vroege ochtend al van zijn/haar beste kant zien, en zet het nog oh zo vroege Nederland in een fraaie, zwoele gouden gloed.



06.14 uur ; 24 liter brandstof aan boord, dus we kunnen wel FF !
Afbeelding080.jpg




Exact om 06.55 (dus 5 minuten 'te vroeg'...) ben ik op de afgesproken 'daar-en-daar' plek, om ook gelijk maar door te banjeren richting België.
Motormaat 'M' staat tenslotte al volop in de startblokken.

Nog wel even de navi aanslingeren voor het verloop van deze rit, en weg zijn we alweer.

Ons natuurlijk braaf aan geldende snelheden houdend, en voordat we het weten snorren we alweer over die ellendig saaie A2 richting het zuiden.



...eerste tussenstop, en tijd voor een droge boterham met pindakaas : locatie A2, 08.20 uur
Afbeelding081.jpg




Motormaat 'M' dit jaar trouwens op een dikke soort van scooter ; gelukkig wel van het 'juiste merk', en eigenlijk best rap zo'n ding !



Dat half opengebroken Maastricht is wel even een 'dingetje' om doorheen te crossen, maar even later rollen we dan toch holder-de-bolder over de gatenrijke Belgische E25.

Motormaat 'M' kiest onderweg nog even voor een pitsstop in de vorm van een Belgische tankbeurt, en verwonder mij over het zeldzaam zuinig lopen van de toerbrommeRT ; want volgens de boorcomputer kan ik vandaag met de huidige tankvulling een 540 kilometertjes rijden..., mwha..., niet gek op 24 liter !

Ik sla daarom het tanken nog maar eventje over.

Wel prop ik mijn winddichte S1000RR jasje in 1 van de zijkoffers, en vervolg het resterende stukje in alleen t-shirt, en doorwaaijas..., want ons lezen inmiddels een fijne 26 graden buitentemperatuur op de boordcomputeRT... :Y



...en om 10.00 uur staan we bij de ingang van het circuit, motor lekker dichtbij de toegangspoort...
Afbeelding083.jpg




Terwijl we een beetje de helmen zo aan het opruimen zijn, verbazen wij ons over de enorme bak 'herrie' die hier over de Belgische landerijen wordt uitgestort..., want produceer je op Assen zulke decibellen, kun je na een halve dag het circuit op de Drentse hei op slot doen, om de poorten dan ook nooit meer te hoeven openen dit (race)seizoen ... ;)

Trouwens..., over helmen opruimen gesproken..., dan denk je dus dat je plenty ruimte in je koffertjes hebt, om er ter plekke achter te komen dat een helm toch echt niet meer gaat passen... :/

Gelukkig nog wel een extra old-skool beugelslot bij mij..., en geheel tegen mijn principes in, snor ik de kletterped middels dat stuk oud ijzer vast aan de motor... :$

Hierna tikken we per persoon een vriendelijke 15 Euro af, en we mogen ons ongeveer overal laten zien op het circuit.
Maar dan wel met een rood bandje om de linkerpols.



...en nou maar hopen dat het droog blijft vandaag... :$
Afbeelding084.jpg




En die Belgen zijn toch ook een stelletje grappenmakers ook zeg ; want leuke borden direct na de ingang. Iets over, en met oorpropjes, enzo.
En dat een vastloper met oordoppen in dan ook vriendelijker klinkt, dan zonder oordoppen in... :+



...een vastloper zonder oordoppen klinkt als 'VROAAKK', en met oordoppen als 'roaaaww'... :+
Afbeelding085.jpg





En wat een bak herrie hier zeg..., ongekend ! Dus wat nou dempers, en wat nou 'geluid kopen'.
Gewoon gaan met die dingen. Fast and Loud.



...10.18 uur : gewoon mooi toch ?!...
Afbeelding087.jpg




Ons zetten koers richting pitboxen ; want eerst een beetje plaatjes maken, zeg maar. En de sfeer (en benzinedampen) opsnuiven.

Maar wat een evenement zeg ! Oude kerels op vrolijk gekleurde youngtimer fietsen. Vaak ook oude kerels die anatomisch inmiddels compleet uit model zijn.
Daarom vaak veel te grote leren pakken aan, en inmiddels vast wel 3x het gewicht van de Pedrosa's op deze wereld.



...en een beetje vent heeft een fijne witte (!) bus, of camper... ;)
Afbeelding086.jpg




En al genietend door het rustieke deel van het circuit kom je best leuk spul tegen..., kijkt U mee ??



...fijn gekleurde GSXR ; wel een tikkie jammer van de te moderne uitloatpiep...
Afbeelding088.jpg



...zelfs kleine hondjes verdwijnen in deze aanzuigtrechters ; 'n Gulzige Guzzi...
Afbeelding089.jpg



...fijn sportief boxertje ook... ;)
Afbeelding090.jpg



...en er wordt constant wat afgesleuteld in de pitboxen zeg... :/
Afbeelding091.jpg



...geile Guzzi's !... :9
Afbeelding092.jpg



...alsmede de Suzuki's ; gewoon fietsen met een fijn formaat...
Afbeelding093.jpg



...dat zeg ik..., flink sleutelen..., deze Guzzi had onderweg behoorlijk gras gehapt...
Afbeelding094.jpg



...oooooh..., zo mooi hè..., zo'n fijne rode Honda...(op die gekke kleur achterveren na dan)... :/
Afbeelding096.jpg



...ta,da !!...TIETENTUNING !..., by Chris..., what's in a name, vraag je je af... ;)
Afbeelding095.jpg



...hebbe, hebbe, hebbe... 8-)
Afbeelding097.jpg



...en dit snap ik dan weer niet hè ; 'n kansloze GoldWing als racefiets...
Afbeelding098.jpg



...dan zie ik liever zulke Honda's !... :Y
Afbeelding099.jpg


Afbeelding100.jpg



...en van je schroef, schroef, schroef... :Y
Afbeelding102.jpg



...en de lucht inmiddels zwanger van de tweetakt rook ; de 4-takkers mogen weer even uitrusten...
Afbeelding103.jpg



...bijzonder gevorkte Triumph ook ; enne..., gewoon op kentekenplaten rondjes rijden natuurlijk...
Afbeelding101.jpg



...'n behoorlijk standaard bolletje... :/
Afbeelding104.jpg



...en dat is deze dan zeker weer niet !...
Afbeelding105.jpg



...toch weer een beetje jammer van die uitlaat ; het klinkt echter wel als een klok dit apparaat !...
Afbeelding106.jpg



...eh..., zouden de winterbanden er nog onder liggen..., want dan krijg je in de auto ook zo'n soort sticker...
Afbeelding107.jpg



...beetje oude WO2 bommenwerper humor... ;)
Afbeelding108.jpg



...geplakt op een verdacht snelle boxer trouwens ; lekkere dikke velgen ook, en mooi schijvenspul !...
Afbeelding109.jpg



...'t mag wat kosten..., akelig mooie fietsen !!...
Afbeelding110.jpg


Afbeelding111.jpg



...en inderdaad M'neer..., U had Uw laarzen best iets beter kunnen poetsen... :/
Afbeelding112.jpg



...veel GSXR spul trouwens !
Afbeelding113.jpg



...en altijd leuk, van die onzin op de koplamp ( 'n VFR-rettje)... ;)
Afbeelding114.jpg



...dus schat ik leg het nog 1 keer uit..., smal rubber schuif over een smalle, en breed over een brede... :X
Afbeelding115.jpg



...enne..., jong geleerd, is oud gedaan..., en ook al leren om serieus te kijken natuurlijk...
Afbeelding116.jpg



...ja halloooow..., heeft er hier iemand mijn voorwiel gezien ?!... B|
Afbeelding117.jpg



...mwha..., kon geen potten breken ; 'n soort van rappe Harley...[/ b]
Afbeelding118.jpg


Afbeelding120.jpg



...motormaat 'M' op slag verliefd op deze machtig klinkende Laverda ; grote olievuldop ook...
Afbeelding119.jpg



...en ik vind dit dan weer mooi ; soort van Egli/Martin Suzuki...
Afbeelding121.jpg



...en bij deze hebben ze dan weer het achterwiel gejat ; ofzo...
Afbeelding124.jpg



...1 van de ruim aanwezige nummer 21-tigs..., mooi ding ; gek stuur...
Afbeelding123.jpg



...en een beetje vent sleutelt gewoon op z'n blote knietjes... :Y
Afbeelding126.jpg



...Katana tijd !...
Afbeelding125.jpg



...en je kunt maar beter een reservemotorblok (rechts in beeld) bij je hebben...
Afbeelding127.jpg



...en dan bouw je toch nog gewoon NOG een schemerlampje aan je Bimota...
Afbeelding128.jpg



...tja..., een soort van 'buttplug' als olie-snel-vul-ding... :/
Afbeelding129.jpg



...en deze Harris Suzuki wilde maar niet gezellig blijven lopen ; dan weer 3, dan weer op 4 cylinders (wel een ontzettend mooi hardgesoldeerd frame trouwens !)...
Afbeelding130.jpg



...kijk nou..., Soes is gewoon te huur..., hoeveel kilometer vrij zou je erbij krijgen...?!
Afbeelding132.jpg



...ik zeg : zet deze Vincent maar thuis in mijn huiskamertje neer !... :9 :9
Afbeelding133.jpg



...en hier doe je het allemaal voor..., 'n old-skool Goudhaantje... :')
Afbeelding134.jpg



...leuk gevonden..., maar de absolute snelheid in deze fietsen viel mij eerlijk gezegd toch een tikke tegen...
Afbeelding136.jpg



....bij lange na niet zo'n strakke foto als van Raymond, maar toch ook de Moriwaki-man in actie...
Afbeelding141.jpg




Ja, sorry vrienden, maar mijn 11 jaar oude camera kan niet zo rap meekomen. Gewoon stilstaande plaatjes in de buitenlucht lukt allemaal nog wel een beetje, maar zodra het licht een beetje afwijkend is, of de snelheid hoger dan 0 kilometer per uur, dan wordt het al gauw minder...

Na deze toeristische wandelarij in & door het paddock gebied, tijd voor de beloofde Moriwakoffie !
Want dat had de Moriwakid tenslotte toegezegd, dat van die koffie.

Onderweg richting zijn vermoedelijke schuilplaats kwamen we hem al tegen..., op z'n blauw/gele Crocs...

Had tie gekregen, vertelde hij nog trots... :/

'Ik ga even mijn vrouw halen, en dan zet zij zo koffie', riep hij nog. En weg sloften de gele stappers over het glooiende Belgische asfalt.

En wachtend op de dingen die zouden gaan komen, melden wij ons bij Ted. En voordat je het weet gaan dan de gesprekken over het verbouwen van motoren, en de etnische minderheden in ons dichtbevolkte landje.

Toch wel een gekke combinatie.
Eigenlijk.



...enne..., duurt het trouwens nog lang met die beloofde koffie, Moriwaki-man...?! :+
Afbeelding142.jpg



...Ted's verzoekplaatje..., nou Ted, dat kan !...
Afbeelding143.jpg




En terwijl Mevrouw Moriwakid inmiddels boven water is, krijgen wij van haar de beloofde koffie aangereikt.

Lekker hoor; en dank U wel !! :Y



Motormaat 'M' raakt tijdens de Moriwakoffiepauze voor de tweede keer op slag verliefd..., en wel deze keer op de groene GPz'750' van Ton..., en of zoiets te koop is, vraagt hij nog... :$



...liefde is : groen..., maar goed, dat kennen we dan zelf ook van de Triumph natuurlijk... ;)
Afbeelding144.jpg




Arme jongen..., eerst die schitterende oranje Laverda, nu weer deze Kawasaki ; ik denk dat het tijd gaat worden voor een zorgvuldige geplande vorm van cyber-criminaliteit, en dat uit zoiets met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voldoende contanten te genereren valt, om al die rollende gezelligheid te kunnen (blijven) financieren... ;)

En dan nog iets van een opslagruimte, zeg maar.
Maar dat laatste valt vanuit een legale basis wel te regelen... ;)



Terloops wil de Moriwaki-man graag met zijn nieuwe geel/blauwe krijgertjes op de gevoelige plaat gelegd worden...
Geen hond loopt nog op die maffe Croc-dingen, maar goed Chris..., ik vind het allemaal prima..., maar hou dan wel in gedachten, dat wat op het Internet staat, op het Internet blijft staan... :+

Tot in lengte van jaren zal je naam nu genoemd worden in combinatie met die kanariegele jubeltenen Crocs... :W



...en 'KLIK !...
Afbeelding122.jpg




Enne..., als je een beetje een flinke Tinus was geweest, had je die dingen ook gewoon op de motor gedragen... :+



...en we maken ons weer op voor weer een flink aantal rondjes...
Afbeelding131.jpg




Wij blijven nog wat op het circuit hangen, en verbazen ons tijdens een soort van Endurance fietsen race, hoe daverend hard sommige dat 'Ooooh-roesj' nemen..., en niet veel later na onderstaande foto gaat het dan ook grandioos mis.



...hier gaat alles nog goed...
Afbeelding135.jpg




Aan de achterkant van het circuit gaat letterlijk een motor in rook op !

De nummer twee is niet langer de nummer twee, en boven de boomtoppen stijgen enorme rookwolken de Belgische atmosfeer in. De race wordt stilgelegd...

Met de rijder schijnt het allemaal oké te zijn..., maar de rookwolken verraden een motor waar wel een krasje op zit, nu... :/



Wij vinden het ongeveer tijd om weer huiswaaRTs te knorren..., het is bijna 18.00 uur, en we moeten nog een kilometer of wat.
Het is nog steeds rond de 26 graden, en we nemen allebei nog voor een dikke 4 Euro een puntzak friet met mayo.

Veel te duur, maar wel FF lekker.

En onderweg komen we nog een fijne fiets tegen zeg ; eentje met zo'n speedboat 4 pitter, 2-takt boxerblok tussen de framebuizen.

Een König, fiets van Duitse makelij, en in Nederlands bezit.

Grandioos mooi gemaakte techniek !
En dat klinkt dan zo : klik !



...mooi hè, met allemaal van die snaartjes en omlooprolletjes !...
Afbeelding138.jpg




Tja..., en zo komt deze circuitdag voor ons zomaar aan een eind, en we koersen terug richting Nederland. En het eerste stuk gezellig binnendoor. Over het heuvelachtige landschap met mooie bochtige wegen.

Ook gezellig dwars door het centrum van Verviers..., en daar waar wij doorheen rijden heeft veel weg van een enge buurt.
Veel rokende mannen op straat die ernstig belangstelling tonen voor de dikke grijze scooter van motormaat 'M'.

Geen plek om je motor daar zonder daaraan vast geknoopt die flink uit zijn waffel meurende valse Dobermann achter te laten... :/



Zes kilometer onder Maastricht komen we Nederland weer binnen, en we draaien die ellendig saaie A2 weer op.
De RT op cruise control, en nog 1 keer tanken om thuis te komen.

Nog even een flinke bui pakken onderweg, en om 22.34 uur ros ik de toerbrommert de oprit weer op.
Als in : moe maar voldaan... :Z

Motomaat 'M' is iets eerder thuis want hij tenslotte iets minder kilometers, maar..., ook met een nat pak.

Iets meer dan 700 kilometertjes weggereden vandaag. Prima te doen, maar wel met koppijn thuis komen, want nog steeds rond de 25 graden..

Benauwd en broeierig... :r



En de volgende dag..., ja..., de motor schoonmaken natuurlijk. En even een paar foto's maken van echte slippers ; zomerse circuit slippers waar je wel mee voor de dag kunt komen... ;)



...dag Chris... :W ;)
Afbeelding139.jpg


Afbeelding140.jpg




Oh..., en volgend jaar gaan we weer... :Y
De plannen zijn al doorgesproken... ;)
 
Laatst bewerkt:
Lijkt wel een (jongens) boek man, maar mooi verhaald en super foto's....en dat van die Croco's .... komt allemaal goed, enneh...met Croco's op de brommer van Ted... :+

8-)
full
 
...ja..., ik las het op het Interweb..., 'n compleet gekkenhuis...


...not... :N ...





Crocs did understand the power of going global. But you should not try to go global all at once. Crocs used its stock-market cash to build manufacturing plants in Mexico and China as well as distribution centers in the Netherlands and Japan.
That was way too much, too soon. Going global is important, but should be done carefully, strategically and slowly. Instead, Crocs flooded the global market with its shoes.

Too bad.

Crocs is a great brand with a great name built around a great idea.

The missing ingredient was great marketing.




...linkje : How Crocs Crashed ... :W





...een beetje zichzelf respecterende gast heeft Bata Motorschandalen..., pffffffff...., dus wat nou Crocs...
 
ech nie... let maar us op.... ;)

btw, even een paar van je mooie piccies geleend voor op gezichtenboek... :W
 
Ook gezellig door het centrum van Verviers..., en daar wij doorheen rijden heeft veel weg van een enge buurt.
Veel rokende mannen op straat die ernstig belangstelling tonen voor de dikke grijze scooter van motormaat 'M'.

Geen plek om je motor daar zonder daaraan vast geknoopt die flink uit zijn waffel meurende valse Dobermann achter te laten.
Ze zijn niet zo erg als ze er uitzien, die Waliërs..

Fijn verslag, dikke pics, vette bikes.

En teenslippers zijn goor!
 
Laatst bewerkt:
Ook nog wat plaatjes van mijn kant:

Iets nieuwere camera als die van onze vriend van de sjow dus wel rijdende plaatjes :P



Hammertime tijdens de CSBK

De roadrunner suzuki tijdens de start




Kaiser Classic endurance, cleane mooie fiets



Hampe




Nacht trainingen







Gijs van Dijk laverda prachtig geluid, jammer van de gebroken krukas :} :}

 
...ach...., dus nummer 16 is kaduuk ?!... :/



...ook maar us gaan kijken voor een andere camera...
...begin mij nu aan het ding van mij te ergeren... :/

...is nog een oude Fuji FinePix S5000...
...minus 3 megapixel, ofzo...
 
...en dan te bedenken dat het stukkie gazon ongeveer op z'n slechtst is..., want vorige week stevig met de verticuteerhark door het stukkie groen wezen boenderen...

...en daarvan gaan graslandjes er slecht van uitzien... :/
...normaliter dus een strakker veldje...




...en dat kijken moet je echt een keer doen ; en heel eerlijk durf ik eigenlijk te beweren dat je er gewoon een weekendje van zou moeten kunnen maken...

...niet in een tentje natuurlijk, maar 'gewoon' in het dorp een paar honderd meter van het circuit, een kamertje zien te boeken...
 
Laatst bewerkt:
...oh..., en over foto's van de Biker's Classics en sfeer gesproken : klik... :Y


10401968_671356732946209_7554681711252057575_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik werd op de bikers classics aangesproken door een engelsman met een team Grant GSXR in bezit, destijds gesponsord door durex..
Nav gesprekje nog wat zitten zoeken en kwam fotootje van een behoorlijk jonge Jamie Whitham tegen :}
full
 
.

...'t spul is in ieder geval wel race-rubber-gerelateerd... ;)


Durex-Suzuki.jpg



2737947867_5e90b63f7a.jpg


durex.jpg




...en ook benzine bestendig !...
...want ook fijne Durex benzinefilters leverbaar...

...wat je er mee moet doen tijden een 'gezellig avondje' is mij echter nog niet duidelijk... :/

durex.jpg





...ook leuk voor op de circuits ; keer weer wat anders dan een olieballenkraam.. :Y

Martin-and-Lynne-at-the-Durex-Suzuki-promo-unit.jpg




...wellicht maar werk in die branche zien te vinden... :/

unemployed-looking-for-a-job-black.jpg
 
Ja man, zag m al staan, waarom....?

was je grote trots, unieke machine met mooie spullen er op... :')

als het dan toch moet, hang er op de meeting maar een bordje op, juiste publiek iig...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan