Koude R6 loopt slecht stationair en valt uit

STL86

Rookie
29 jan 2014
4
0
Zutphen
Wellicht al in verschillende onderwerpen gevraagd of gemeld op het forum, maar toch zie ik mijn situatie zo snel niet voorkomen.

Mijn R6 (2003) heeft de laatste tijd problemen ;( met stationair lopen wanneer hij koud is.
In dit geval zie je hem eigenlijk heen en weer schieten tussen de 1000 en 1500 rpm.
Het verstellen van de stationairschroef heb ik al eens geprobeerd maar helpt eigenlijk niet echt.

Hij pruttelt/knalt dan ook meer dan voorheen Vooral als je even gas geeft en direct weer loslaat knalt hij behoorlijk..
Als ik toch ga rijden kan het maar zo zijn dan bij het intrekken van de koppeling de motor volledig uitvalt. Ditzelfde gebeurd soms ook wanneer ik ineens het gas loslaat.
Hij zakt dan zodanig in de toeren dat hij (bijna) uitvalt.

- E.e.a. gelezen over de TPS. Deze heb ik al gereinigd, maar dit maakt geen verschil.
- Flesje Forte in de tank heeft niet geholpen.

Als de motor wat langer draait en ook warmer is lijkt dit probleem ineens opgelost te zijn. Hij gaat dan stabieler stationair draaien.
In het geval dat ik de stationairschroef iets had opgedraaid zie je hem van onrustig (1200 - 1500rpm) ineens oplopen tot 2000 rpm en stabiel draaien. De motor prutteld dan ook niet meer maar klinkt juist weer erg goed.
Ik schroef dan de stationairschroef weer terug waarnaar de motor motor weer perfect loopt.
Uitval bij inknijpen koppeling of loslaten van de gashendel gebeurd dan niet meer.

Als voorbeeld onderstaande twee filmpjes:

Symptomen koude start (motor is al wat warmer)

Warmer en stabieler

Aangezien ik wat euros wil besparen (gezien vorige onderhoudskosten) op diagnose/reparatie ben ik erg benieuwd of dit iets wat ik zelf zou kunnen oplossen en waar ik dan naar zou moeten kijken.
Wel moet ik zeggen dat ik niet te technisch ben en weinig ervaring heb met sleutelen aan de motor.

Wie heeft er goede ideeën??
 
Wellicht al in verschillende onderwerpen gevraagd of gemeld op het forum, maar toch zie ik mijn situatie zo snel niet voorkomen.

Wie heeft er goede ideeën??


Idd, lastig. Ik ken de problemen eigenlijk alleen andersom. Wanneer deze warm is, dat deze dan slechter gaat lopen.

Ik zou het zoeken ergens in de automatisch choke. Daar zou het weleens mee in verband kunnen staan. Wellicht de temp sensor die deze aanstuurt of iets in die richting.

Wanneer de motor warmer is, is deze niet meer van belang en zal hij beter gaan lopen.
Wellicht heb je iets aan deze gedachtegang bij het zoeken. Succes!
 
Bouwjaar? Hoop niet 98-2002 : -O-

Klik

Carterontluchting even los halen, mocht bij beter lopen.. dan.. uhm.. tja.. deze zeg maar: -O-


Gaat om 2003 model lees ik, oef :9
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan