XS750 deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Weet niet wat achter dat deksel zit, weet alleen dat het niet het smeersysteem is :+

Maar ben het met je eens dat het een mooie fiets is. Ook leuk zijn de remschijven met de "speedholes"
 
Weet niet wat achter dat deksel zit, weet alleen dat het niet het smeersysteem is :+

Maar ben het met je eens dat het een mooie fiets is. Ook leuk zijn de remschijven met de "speedholes"
Ik neem aan dat je de XS650 bedoelt ? Die remschijven met sleuven zijn gewoon standaard Yamaha schijven uit die tijd. Tis wel een erg mooie fiets, heb er zelf ook een poosje bij staan kwijlen zondag.
 
Ik bedoel niet de gewone sleuven die in de schijf zitten. Maar de geboorde gaten die aan de binnenrand zitten. Deze zijn zichtbaar naderhand aangebracht met het doel om het gewicht van de schijven te verminderen.

Overigens heeft een normale SR geen dubbele schijf. Ik vermoed dus dat er voorvorkpoten van een XS750 (of 850) zijn gebruikt. Deze hebben namelijk dezelfde remklauwen als de SR.
 
Ik bedoel niet de gewone sleuven die in de schijf zitten. Maar de geboorde gaten die aan de binnenrand zitten. Deze zijn zichtbaar naderhand aangebracht met het doel om het gewicht van de schijven te verminderen.

Overigens heeft een normale SR geen dubbele schijf. Ik vermoed dus dat er voorvorkpoten van een XS750 (of 850) zijn gebruikt. Deze hebben namelijk dezelfde remklauwen als de SR.
Ah, nu zie ik wat je bedoelt. Nee dat lijkt me idd niet standaard. Vraag me wel af of de schijven zo niet teveel van hun sterkte inleveren, maar dat zal de eigenaar wel weten.
 
Ah, nu zie ik wat je bedoelt. Nee dat lijkt me idd niet standaard. Vraag me wel af of de schijven zo niet teveel van hun sterkte inleveren, maar dat zal de eigenaar wel weten.

ik zal er ook niet zomaar in gaan lopen boren....maar goed ieder zijn ding ;)
 
Ze zijn overigens erg massief (lees dik en zwaar) :X

Overigens zijn de van origine massieve schijven voor de XS750 ook in geperforeerde uitvoering aanwezig in mijn verzameling onderdelen ;)

Deze schijven zijn in het contactvlak voorzien van een gaten patroon.

Weet niet wat het gewichtsverschil is maar gezien het aantal gaten zal best wat uitmaken. En als je ooit een schijf hebt gewogen in je handen weet je dat deze zwaar zijn.
En dan te bedenken dat het onafgeveerd gewicht is '(
Dus gewichtsbesparing is op dat punt wel op z'n plek.
 
Schijven van XS-sen zijn niet één-op-één uitwisselbaar!
Ze passen wel bij elkaar op de naaf (hoh is hetzelfde), maar ze hebben andere diameters..
Dus je komt met je remklauw-ophanging aan de vork(en) aan het aanpassen...

of je moet de hele voorpartij ineens overzetten natuurlijk..
 
Schijven van XS-sen zijn niet één-op-één uitwisselbaar!
Ze passen wel bij elkaar op de naaf (hoh is hetzelfde), maar ze hebben andere diameters..
Dus je komt met je remklauw-ophanging aan de vork(en) aan het aanpassen...

of je moet de hele voorpartij ineens overzetten natuurlijk..


;( ;( ;( ;( ;(
 
Ach, ik heb voor meer dan 100 jaar nog aan XS-750 remschijven liggen.

Zal ze nimmer verslijten _O- _O-
 
Heb er minimaal 5 liggen. Wanneer moet ik die verslijten :?
De remschijven zijn 6 tot 7 mm dik (uit het hoofd niet gemeten).

En hoeveel km's rij ik nu met mijn XS ? Op jaarbasis (als het meezit) 5 dkm en dan is het veel ;)

Dus voordat je een schijf tot 5 mm dikte hebt versleten moet je toch gauw 100 dkm gereden hebben :Y .
Denk dat het blok eerder versleten is. Hij gebruikt nu al olie ;( hoe zal dat zijn over 100 dkm. Het rijdende brik heeft al z'n derde motorblok en heeft net geen 100 dkm gelopen op de teller 8-) ,dus.............

Geloof werkelijk niet dat ik de remschijven die ik heb liggen ga verslijten.... :+
 
Is er hier iemand die uit kan leggen hoe je de elektronische ontsteking op tijd kan zetten? In mijn wphb behandelen ze alleen de punten en dat komt niet echt overeen.

Op de foto hieronder heb ik de cilinder aan de distributie zijde op TDC, maar dan zou het merkteken met de T toch bij het merkteken aan het carter moeten zijn?

En kan iemand mij vertellen of de nok zo goed zit of dat hij 180º gedraaid moet worden. deze kwam los bij het demonteren van de plaat met de pick-up's

full
 
Eerste reactie, grondplaat kan je niet anders monteren. Doch de nok moet zoals ik het nu kan zien op de foto juist aan de andere zijde zitten. De nok hoort "meegenomen" te worden met het draaien van de krukas.

De vervroeger zet je overigens vast met een bout door de vervroeger heen (gelijk aan het systeem met puntjes). De voorzijde (deel waar je nu tegen aankijkt) hoort dus vlak te zijn.

Samengevat, het zit nu NIET goed. Nok moet aan de achterzijde en dient zodanig te "zitten" dat de grondplaat vlak op de achterzijde past (zit een uitsparing in krukas).
Dan kan je de grondplaat met de bevestigingsbout monteren. Daarna kan de plaat met coils gemonteerd worden.

Indien gewenst kan ik vanavond een foto voor je maken van een gemonteerde elektronische ontsteking.

Succes.
 
da's snel.
De grondplaat van de vervroeger zit goed in de krukas. dat de nok voor het signaal dacht ik al dat die verkeerd zat. de bout had ik even los gehaald om het eraf te kunnen halen.

M'n andere vraag, hoe zit het met de signalering op de vervroeger plaat. Ik dacht dat de T voor het bovenste dooie punt stond maar dan komt hij niet echt op de signalering op het carter.
 
Zal vanavond een foto maken.

Bedenk dat het verstellen van de ontsteking plaatsvind met het grondplaat waar de coils op gemonteerd zijn.
 
alvast bedankt. Het vestellen zelf is hetzelfde als met punten en geen probleem. Alleen moet ik wel goed beginnen met de merktekens op de juiste plek.
en bedankt voor het mee denken
 
alvast bedankt. Het vestellen zelf is hetzelfde als met punten en geen probleem. Alleen moet ik wel goed beginnen met de merktekens op de juiste plek.
en bedankt voor het mee denken

Heb inmiddels de betreffende pagina's uit mijn wphandboek naar je gemaild. Hoop dat je er wat aan hebt.
 
Want zwaar, vreemd aantal cylinders (dus raar geluid)...





Maar daardoor heel leuk om op te rijden :Y :Y

En ja, ik ben besmet het XS750/850 virus :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan