Ik krijg de bouten van het motorblok NIET los

awesomo038

MF'er
8 mei 2014
41
1
Hallo mensen please help me!! :(

Ik ben bezig om valblokken te installeren op mijn motor (triumph daytona 675 2006)

Ik moet hiervoor de bouten even losschroeven, valblokken erop en dan weer terugschroeven. KLinkt als kat in het bakkie


Ik krijg alleen onder GÉÉN mogelijkheid deze bouten los. Echt waar, ze zitten zo ontiegelijk strak. Ik ben zeker geen incredible hulk maar heb wel de kracht van een normale volwassen man. Echter ik krijg ze gewoon niet los. Ik begin te twijfelen of ze überhaupt wel los te krijgen zijn als het blok in het frame hangt.

Hebben jullie tips voor mij??? trucs?
 
Dat PB-Swiss spul is inderdaad écht fijn spul als het op inbussleutels en schroevendraaiers aan komt. Ik heb hier de "normale" (lange) inbusset van PB-Swiss zonder de ronde koppen (ik blijf van menig dat zo'n ronde kop alsnog z'n grip kan verliezen. Als je niet normaal bij een inbus bout/schroef kunt komen dan zit er simpelweg iets anders in de weg wat je éérst moet verwijderen).

En die kleurtjes zijn inderdaad érg praktisch als je meerdere sleutels uit de set los langs elkaar hebt liggen doordat je met verschillende maten door elkaar aan't werken bent :Y

@ Martell: Hell: "Vroeger" loste we dat al op met een likje/drupje verf op de ring/steek sleutels, 't scheelt je gewoon het moeten kijken naar de maat op de sleutel als ALLES weer eens door elkaar ligt op een kar.
Ik heb ook een setje PB Swiss.

Gebruik het wekelijks, als de meest gebruikte inbus er niet bij kan.

Ik zie wel de verschillen in maten hoor.
En nog als extra: er is een houdertje bij, en de maat staat er op :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook een setje PB Swiss.

Gebruik het wekelijks, als de meest gebruikte inbus er niet bij kan.

Ik zie wel de verschillen in maten hoor.
En nog als extra: er is een houdertje bij, en de maat staat er op :)

Misschien dat jij iedere keer de sleutels netjes terug steekt in de houder maar als ik hier wat los haal (en daarna weer vast zet) dan ligt meestal al het gereedschap wat ik nodig heb gehad tijdens zo'n klusje op een "hoop" en mag ik 't achteraf weer terug gaan sorteren in de houders/laden :P _O-
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat jij iedere keer de sleutels netjes terug steekt in de houder maar als ik hier wat los haal (en daarna weer vast zet) dan ligt meestal al het gereedschap wat ik nodig heb gehad tijdens zo'n klusje op een "hoop" en mag ik 't achteraf weer terug gaan sorteren in de houders/laden :P _O-
Meestal ligt het tijdens gebruik ook op de randen van de brug.

Dan weet ik natuurlijk al welke ik onlangs heb gebruikt.

Verschil tussen 5 en 6 is dan nog wel te zien.

Ik vind torx veel moeilijker inschatten.

Maar het blijft wel een handig idee hoor.
Alleen moet ik dan weer onthouden welke kleur nou welke maat was... :? :+
 
Oke voor de mensen die het serieus en niet-serieus :P willen weten hoe de bouten/imbusdinges los zijn gegaan:

- het juiste gereedschap
- spierkracht

Voornamelijk het eerste had ik zwaar onderschat. Ik gebruikte gereedschap van slechte kwaliteit waar ik nauwelijks tot geen kracht op kon zetten. Ik heb daarna een grotere sleutel geleend met genoeg oppervlakte om vast te pakken en genoeg grip. Toen was het uiteraard ook nog kracht zetten maar toen ging het wel :}

KLinkt uiteraard vrij n00berig maja weet jij veel als je dat voor de eerste keer doet :9~~


Goed gereedschap is het halve werk ;) .
 
Terug
Bovenaan Onderaan