Oliefilter kapje verkeerd om...?

XJ650

Rookie
19 jun 2014
26
0
Amsterdam
Hi allemaal,

Vandaag heb ik mijn oliefilter vervangen en tijdens het terugzetten van het kapje draaide ik heel fijn dat uitstekende puntje eraf. Ik voelde me een redelijke kneus, vooral omdat ik hem er volgens mij precies verkeerd om op heb gezet en de olie al ververst heb.

Is het belangrijk hoe het kapje erop zit? Waar dient dat uitstekende puntje voor?

Bedankt
 
Thanks voor je snelle reactie! Ja die moet daar vermoed ik inderdaad invallen... :s

Als ik het kapje nu iets los draai om hem te draaien vermoed ik dat de olie eruit komt?

Wat bedoel je met de bout? Die zit inderdaad precies in het midden.
 
als het nu niet lekt, voorlopig mooi laten zitten. je kunt eventueel ondertussen al wel een vervangend kapje zoeken voor het moment dat je opnieuw olie gaat verversen. Als je nu het kapje eraf schroeft heb je inderdaad een oliebende.

ik denk dat het nokje erop zit om te zorgen dat de kap niet mee gaat draaien als je de bout los of vast draait. Overigens inderdaad wel een vrij lompe actie, aan de weerstand van de schroefdraad had je kunnen/moeten voelen dat er iets niet goed ging... voor de volgende keer dus :)
 
als de bout uit het hart zou zitten weet je meteen waarvoor dat nokje is.
of het uitmaakt hoe het deksel erop zit kan ik zo niet zeggen.

Ah dat klinkt logisch, hij zit er in dat opzicht gelukkig wel goed op...

als het nu niet lekt, voorlopig mooi laten zitten. je kunt eventueel ondertussen al wel een vervangend kapje zoeken voor het moment dat je opnieuw olie gaat verversen. Als je nu het kapje eraf schroeft heb je inderdaad een oliebende.

ik denk dat het nokje erop zit om te zorgen dat de kap niet mee gaat draaien als je de bout los of vast draait. Overigens inderdaad wel een vrij lompe actie, aan de weerstand van de schroefdraad had je kunnen/moeten voelen dat er iets niet goed ging... voor de volgende keer dus :)

Ja toen ik het doorhad was het te laat, ik keek en zag dat er nog ruimte was en vond het raar dat er al zoveel tegendruk was - pats... Dat gebeurt me niet een tweede keer.
Hij lekte op het moment van de olie bijvullen niet, morgen meteen even checken. Ik ga ook een nieuw kapje bestellen, goeie. En klinkt ook logisch waar dat hokje voor zou kunnen zijn!

Bedankt voor de reacties :)
 
Gisteren heb ik het kapje omgedraaid, bij het losdraaien kwam er helemaal geen olie. Wellicht omdat ik de motor nog helemaal niet gestart had. Helemaal prima dus!

Bedankt allemaal voor jullie advies!
 
als het nu niet lekt, voorlopig mooi laten zitten. je kunt eventueel ondertussen al wel een vervangend kapje zoeken voor het moment dat je opnieuw olie gaat verversen. Als je nu het kapje eraf schroeft heb je inderdaad een oliebende.

ik denk dat het nokje erop zit om te zorgen dat de kap niet mee gaat draaien als je de bout los of vast draait. Overigens inderdaad wel een vrij lompe actie, aan de weerstand van de schroefdraad had je kunnen/moeten voelen dat er iets niet goed ging... voor de volgende keer dus :)
:^


Der Kandidat hat 10 Punkte!!

Het nokje zit er inderdaad alleen als "meedraaibeveiliging".
Het maakt op zich niet uit, hoe de kap er op zit. Als het maar vloeistofdicht is.

Wat WEL uitmaakt, is of de bout en de daarbijbehorende veer goed gemonteerd zit.
Als dat niet goed zit, wordt je filter gebypassed....

Hoe vast heb je die bout trouwens aangeknald, dat dat nokje zomaar afbreekt???
 
Laatst bewerkt:
Gisteren heb ik het kapje omgedraaid, bij het losdraaien kwam er helemaal geen olie. Wellicht omdat ik de motor nog helemaal niet gestart had. Helemaal prima dus!
Beter laat je het filter verse olie opzuigen, is je blok sneller op oliedruk.



En snel starten na het verversen. (na met warme motor te hebben afgetapt)
De verse olie wordt al opgewarmd door de restwarmte uit je blok.
Hierdoor is de olie ook sneller rondgepompt.

 
Laatst bewerkt:
Beter laat je het filter verse olie opzuigen, is je blok sneller op oliedruk.

[~[url="http://img.photobucket.com/albums/v623/patrick281/KLX650R/P1010134web.jpg"]afbeelding~][/URL]

En snel starten na het verversen. (na met warme motor te hebben afgetapt)
De verse olie wordt al opgewarmd door de restwarmte uit je blok.
Hierdoor is de olie ook sneller rondgepompt.

[~[url="http://img.photobucket.com/albums/v623/patrick281/KLX650R/P1010133web.jpg"]afbeelding~][/URL]
OMG _O- _O- _O-

Je hebt dus écht nog steeds issues..
 
Geen moeite? Genoeg blokken waar je de oliefilter horizontaal erop moet draaien, zal leuk zijn met een tot de nok gevuld filter :+

Dat vage forum, begint het met een F? 8-)
Deze gaat ook horizontaal erin. (maar specifiek in een kamer)
In een ander geval moet je het kopje half vullen en gaat de olie 100% in het filter. ;)

Wtf. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan