4 kleps boxers; performance improvements

bredebeier

MF veteraan
9 aug 2003
24.498
1.872
Zoals gezegd, alles wat met performance verbetering van je 4 kleps boxers te maken heeft kun je hier kwijt.

Zowel single als twinsparks. Vanaf zeg 1998 tot nu toe...
full

full

full
 
Mooie snorkel,! daarmee zou je beter dit filter kunnen plaatsen;

full


full



Het oppervlakteverschil is tot wel 3 x groter van de SanJose filter tov KN schat ik zo in...

En aangezien die boxers al zwaar astmatisch ademhalen is elke teug frisse lucht pure winst ;)
 
Laatst bewerkt:
Mooie snorkel,! daarmee zou je beter dit filter kunnen plaatsen;

[afbeelding]

[afbeelding]


Het oppervlakteverschil is tot wel 3 x groter van de SanJose filter tov KN schat ik zo in...

En aangezien die boxers al zwaar astmatisch ademhalen is elke teug frisse lucht pure winst ;)

Wat heet een verschil zeg!
Gaat dat zomaar passen dan? K&N filter is niet echt rond...... Of zit er een hulpstuk c.q. tussenstuk bij?
 
Wat heet een verschil zeg!
Gaat dat zomaar passen dan? K&N filter is niet echt rond...... Of zit er een hulpstuk c.q. tussenstuk bij?

Het is een rond filter dat tot op de bodem van de filterkast zakt en bovenin blijft hangen in het frame van de opening.

Toen ik het KN filter hiervoor verruilde met deze voelde ik merkbaar verschil...
 
Laatst bewerkt:
Ik weet alleen dat sj ze verkoopt,tweedehands zul je er niet snel een vinden.....het filteropp.van deze ovale filter is zeker 3 x groter dan een plat kn filter!
 
Laatst bewerkt:
Ik weet alleen dat sj ze verkoopt,tweedehands zul je er niet snel een vinden.....het filteropp.van deze ovale filter is zeker 3 x groter dan een plat kn filter!

En bijna 3x zo duur.... Maar heb wel interesse......

Ben trouwens ook meteen de remblokken aan het verversen en de boel schoon te maken. Bij één remklauw kost het veel moeite om de zuigers weer terug te duwen. Is dat iets om te laten checken? Bij de RT gaat het allemaal wat soepeler.
 
En bijna 3x zo duur.... Maar heb wel interesse......

Ben trouwens ook meteen de remblokken aan het verversen en de boel schoon te maken. Bij één remklauw kost het veel moeite om de zuigers weer terug te duwen. Is dat iets om te laten checken? Bij de RT gaat het allemaal wat soepeler.

Wellicht zit er wat rotzooi op de zuigers...eruit halen en even lekker oppoetsen _O-
 
Stel dat ik vrijdag verplicht word de standaard rommel eronder te hangen, moet ik dan de sonde uit de kat. laten,of ,m er juist wel in schroeven?

Ik rij nu met een rapidbike en -bijna- open uitlaatsysteem...
 
Stel dat ik vrijdag verplicht word de standaard rommel eronder te hangen, moet ik dan de sonde uit de kat. laten,of ,m er juist wel in schroeven?

Ik rij nu met een rapidbike en -bijna- open uitlaatsysteem...

Als je um eruit haalt moet je dan ook de stekkerverbinding loshalen? Dit vanwege mijn probleem beschreven in sportboxer topic.

Maar ik zou zeggen, gewoon weer monteren.
 
Stel dat ik vrijdag verplicht word de standaard rommel eronder te hangen, moet ik dan de sonde uit de kat. laten,of ,m er juist wel in schroeven?

Ik rij nu met een rapidbike en -bijna- open uitlaatsysteem...
Rapidbike is zonder sonde, althans bij mij wel
Als het goed is heb je er een dummy stekker bij gehad, zodat je naar Oem kunt.
Denk dat je wel met de Rapidbike mapping kunt rijden als je de Oem uitlaat eronder schroeft. Oem staat zo schraal dat je er geen hinder van zult ondervinden.

K@T circuit...Assen qua geluid.
Ga dinsdag lekker naar Francorchamph's Pirellidag, valt gelukkig tot nu toe nog mee daar met geluid.
 
Hallo technici,

Ik heb afgelopen winter de hele aandrijflijn van s er uit gehad en een nieuwe koppelings plaat gemonteerd en alle keringen vervangen.
Ik heb nu alleen het idee dat hij bij 4000 toeren erger trilt als voorheen.
Ik heb de drukgroep gemerkt en goed weer terug gezet.
Ook heb ik alles gesynchroniseerd.

Iemand een tip of een idee, letten jullie ook op hoe de gaffels staan bij de montage van de aandrijf as daar lees ik nergens wat over en is toch wel belangrijk lijkt mij.
 
Hallo technici,

Ik heb afgelopen winter de hele aandrijflijn van s er uit gehad en een nieuwe koppelings plaat gemonteerd en alle keringen vervangen.
Ik heb nu alleen het idee dat hij bij 4000 toeren erger trilt als voorheen.
Ik heb de drukgroep gemerkt en goed weer terug gezet.
Ook heb ik alles gesynchroniseerd.

Iemand een tip of een idee, letten jullie ook op hoe de gaffels staan bij de montage van de aandrijf as daar lees ik nergens wat over en is toch wel belangrijk lijkt mij.
Ikke wel. Oneenparige snelheid heet dat.
Oude drukgroep terug gezet???
Synchronisatie is waar ik eerder aan denk. Is tie best nauw aan.
 
Laatst bewerkt:
Ikke wel. Oneenparige snelheid heet dat.
Oude drukgroep terug gezet???
Synchronisatie is waar ik eerder aan denk. Is tie best nauw aan.

Eerste opmerking volg ik niet, ik snap wel dat de gaffels gelijk moeten staan maar kon er niks over vinden in het wphb.
Ja oude drukgroep weer gebruikt, de plaat was bijna op dus die vast gewisselt ik had hem uit elkaar ivm lekke krukas kering.
Alles staat synchroon en het is alleen bij 4000 toeren.

Er staan ook geen merktekens op de aandrijf as volgens mij.
 
Eerste opmerking volg ik niet, ik snap wel dat de gaffels gelijk moeten staan maar kon er niks over vinden in het wphb.
Ja oude drukgroep weer gebruikt, de plaat was bijna op dus die vast gewisselt ik had hem uit elkaar ivm lekke krukas kering.
Alles staat synchroon en het is alleen bij 4000 toeren.

Er staan ook geen merktekens op de aandrijf as volgens mij.

Is het bij constante gasstand?
 
Eerste opmerking volg ik niet, ik snap wel dat de gaffels gelijk moeten staan maar kon er niks over vinden in het wphb.
Ja oude drukgroep weer gebruikt, de plaat was bijna op dus die vast gewisselt ik had hem uit elkaar ivm lekke krukas kering.
Alles staat synchroon en het is alleen bij 4000 toeren.

Er staan ook geen merktekens op de aandrijf as volgens mij.
Staat ook niks over in wphb. Ik weet ook niet of de beemer er gevoelig voor is, maar aandrijfassen hoor jou eenmaal zo in elkaar te zetten. Ik heb er zelf merktekens opgezet voor de montage.
Als jij zegt dat de synchronisatie goed is, dan staat ie goed. Beschrijf je werkwijze eens.

Aandrijfassen hebben altijd 2 kruiskoppelingen om de oneenparige hoeksnelheid op te heffen. Verzet je de koppelingen tov elkaar, breng je het er weer terug in, wat trillingen en hogere lagerbelasting geeft.
 
Laatst bewerkt:
Nog even een update over de telelever mod na een midweekje sturen in het Schwartzwald (en omgeving).

Motor stuurt erg prettig en soepel.
Insturen gaat veel makkelijker.
Motor blijft ingestuurde bocht goed volgen, maar is ook makkelijk van de lijn te krijgen (knijpende bocht is in de bocht altijd nog strakker in te sturen, maar nu met heel weinig inspanning). De motor is gemakkelijker van zijn lijn te krijgen bij hogere snelheden. Alles gaat stukken makkelijker. Alsof de motor lichter is geworden.

Geen ellende gehad met instabiel rijden.
Nou moet ik zeggen dat ik niet harder heb gereden dan 153 (GPS).
Maar het blijft gewoon snaarstrak op snelheid. Nergens een spoor van wobble. Ook niet met handen los van het stuur.
Geen spoor van "weg klappend voorwiel" bij stevige hellingshoeken. Eerder lijkt de motor dan stabieler te worden (ligt dan stevig in de bocht).
Hangend in de bocht met gaten in het wegdek wegdek voel je het stuur wel eens een beetje te zoeken, maar dat lijkt me normaal (eerder minder met deze setup).
Het is ook niet alarmerend. Het voorwiel zoekt gewoon zijn weg door de kuilen. Lekker laten gaan, komt zelf weer in het gareel.
Ik rij zonder stuurdemper.
Ik ben er erg blij mee.

Het grootste probleem met sturen ben ik nu zelf nog. Omdat ik meestal vrij lange afstanden rij (op vakantie, en anders niet !) ga ik vanzelf leunen op de stuurhelften. Daardoor wordt het geheel "star". Terwijl je de motor gewoon door de bocht moet laten lopen en het stuur zijn gang moet laten gaan. Ik ben dus nog op zoek naar een oplossing om het stuur nog wat verder naar me toe te krijgen. Ik heb de "bar-back's" al, maar het is niet voldoende.
Ik overweeg een "superbike" stuur. Maar ik twijfel of dat het stuur voldoende naar achteren zet.

Wel een nieuw probleempje. Als de motor een flink eind heeft gelopen (dus goed warm is), houdt deze in op de snelweg bij snelheden van 150+
Ik vermoed dat de bobine's in de koppen de boosdoener zijn. Maar het kan ook zijn dat de HALL sensoren het aan het begeven zijn. Het is alleen in de 6, als de motor er echt flink aan moet trekken. Bij lagere versnellingen merk ik het niet. Was al voor onderstaande mod. Ik had er vorig jaar ook een paar keer last van.

Nog een mod:
Ik heb er een LiFePo4 accu in gezet. Scheelt 5,4 kg. En dat voel je. De motor stond geparkeerd in de werkplaats met de nieuwe accu erin. Moest even verzet worden en toen gooide ik hem bijna om. Hij ging eventjes wat makkelijker van de standaard af dan ik gewend was. Klopt ook wel: de accu zit ver boven het zwaartepunt van de motor. Daar gewicht verliezen doet een heleboel. De accu goed op de proef gesteld. Afgelopen tour bijna 3000km gereden. En ik zet de motor vaak uit bij stoplichten. Dus heel veel stop-starts. Accu geeft ruim voldoende start cappaciteit. Ik heb dan ook een wat zwaardere gekozen vanwege mijn integraal (ondersteund) remsysteem. Ik heb niet het gevoel dat ik ook maar iets te kort kom qua accu capaciteit.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen zomer 2 circuitdagen gereden, was weer erg
full

full

lekker om te doen.

Komende winter gaat ie in de slaapstand, net de kardankeerring achteraan vervangen, eind november frisse olie d,r in en hij kan weer onder de dekens :z

Verder momenteel niks gepland qua veranderingen...kreeg nog wel allerlei suggesties van Oscar te Nunspeet,maar die ga ik eerst eens rustig overdenken O-)
 
@BB heb jij eigenlijk al eens geprobeerd een drukregelaar van de K1200 en nieuwer te monteren? Deze leveren 3,5 bar ipv de std 3 bar...

Mocht dit geen flaus aus maken, val me niet gelijk aan... ben ook maar een simpele IT'er :+

Welke tijden rijdt je nu op Assen eigenlijk? Destijds deed ik 2.16 met de R1100s :')
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan