Voortandwiel 'stuk' of ?

Cpt. Screwboot

MF veteraan
28 jan 2006
3.016
2
Spijkenisse
Hallo allemaal,

Na het checken van mijn voortandwiel wat een soort krakend geluidje maakt, zag ik dit :

ibwhf8.jpg


Nu heb ik dat oranje/bruine spul nog nooit gezien op een tandwiel, maar schijnbaar hoort het er normaal zo uit te zien :

000000115596-1.jpg


Nu weet ik alleen niet of dit ernstig is of dat het niet zo veel uitmaakt aangezien de tanden er nog redelijk uit zien?
 
Laatst bewerkt:
Jij snapt schijnbaar niet dat je voortandwiel sneller slijt je tandwiel achter! Tja, moet ik daar de moeite voor nemen om dat uit te leggen? En en je begrijpt ook niet dat een versleten voortandwiel je ketting vernield! Laat jij je onderhoud maar aan een vakman over, lijkt mij beter.

Ik heb vdv nog nooit op een fout antwoord of verkeerd advies kunnen betrappen, in tegenstelling tot jou. Vdv reageert alleen op dingen die hij snapt en waar hij verstand van heeft, in tegenstelling tot jou. Ironisch dat jij nou juist dit tegen hem zegt.
 
Vind alles prima, laat iedereen het maar lekker zelf weten. Ik vervang liever voor 9,00 euro tussen door mijn voortandwiel en rijd lang kraak vrij met mijn ketting. Voor de personen die deze overtuiging niet hebben, raad ik aan om vooral de gehele set te vervangen. Wel de originele van je merk dealer natuurlijk. Deze is duurder en natuurlijk daarom ook veel beter.

Zo, ik pak een biertje.
 
Vind alles prima, laat iedereen het maar lekker zelf weten. Ik vervang liever voor 9,00 euro tussen door mijn voortandwiel en rijd lang kraak vrij met mijn ketting. Voor de personen die deze overtuiging niet hebben, raad ik aan om vooral de gehele set te vervangen. Wel de originele van je merk dealer natuurlijk. Deze is duurder en natuurlijk daarom ook veel beter.

Zo, ik pak een biertje.
Pas maar op dat dat je hersencel niet aantast ;)
 
Na 5000Km is je ketting nog nauwelijks langer geworden dus dan kan het nog makkelijk.
Als je voorkettingwiel eerder versleten is dan de rest dan gaat het 5000Km langer mee.
je voorkettingwiel mag dan niet meer kosten dan 1/6 van de set en dan moet je de tijd dat je er mee bezig bent niet tellen.
Ik vraag me af of dat zo voordelig is.

Misschien zegt het iets dat je een vaste kettingset leverancier hebt ;)

Met 3 motors heb je wel een vaste kettingset leverancier nodig ;)

Je voorste tandwiel zeker ( ende gehele kettingset) is met 5000km net lekker ingelopen.

Vandaar het advies vervang toch liever het kleinste en goedkoopste vooste tandwiel. :) Of het echt zin heeft dat denk ik wel.Heb nu 3 sets vervangen waarbij altijd het kleinste tandwiel zwaarder verneukt was als de rest van de set.Bij een racer zal het vermoedelijk erger zijn als een normale toermotor.
 
Bij mijn ZXR had ik ze ook in verschillende maten. Voor op het circuit een tandje minder op straat een tandje meer.


Daarom ook, het vervangen van een voortandwiel is zo gedaan :Y Mits je het zelf kunt. Anders begrijp ik beste wel dat mensen de gehele kettingset in 1 keer afrijden.

Wat hier ook al geopperd is de veiliheid.Elke motor die ik aanschaf gaat de oude ketting eraf tenzij deze aantoon recentelijk vervangen is door een kwaliteitsmerk.

Mijn been is mij erg waardevol,veel waardevoller als 180 EURO wat je voor een sterke DID set betaald. :Y
 
Maar waarom vervang ik eigenlijk het voortandwiel regelmatig?
Ik merk na verloop van tijd een on/off reactie bij het gas oppakken na b.v. een rotonde of bocht uit. Een versleten voortandwiel is dan meestal de boosdoener.
Ik ben misschien te gevoelig :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan