Injectie problemen met een Bakker BMW-K1200RS

Bor_S

MF veteraan
29 mrt 2005
1.781
451
Zeevang
Ik heb een Bakker BMW K1200RS uit 2004, door de vorm/bouw van het Bakker frame is het niet mogelijk de stationair-stelmotor te plaatsen. Ook de Lambasonde is verwijderd. De injectie is aangepast door het monteren van een BBP chip te plaatsen ivm de aangepast uitlaat en luchtfilter. Het stationair lopen werkt nu zoals bv ook bij een K100 op mechanische stationair stelschroef.
De motor liep tot onderstaande werkzaamheden zijn uitgevoerd goed.

Voor las-werkzaamheden is de accu lagere tijd los geweest. Hierna loop de motor niet goed meer.
Mijn idee is dat de injectiecomputer, het programma in de computer, door de vorige eigenaar (bouwer van de motor) is aangepast en doordat accu los is geweest nu het programma gerezet is naar fabrieksinstellingen.
De motor liep na de werkzaamheden eerst niet meer vanaf 1500 toeren, tot ca 1/4 gas, daarboven liep hij goed. Ik heb de injectie op een BMW testkast uitgelezen en krijg meldingen dat er dingen mis zijn met de servomotor en de lamba-sonde. Hierna heb ik de stelmotor aangesloten en opgehangen met een tywrap. Hierna loopt de motor wel in het gehele toerengebied, echter zeker stationair tot 1/4 gas niet goed/soepel.
Na uitlezen heb ik ondertussen de gasklepstandsensor vervangen en opnieuw afgesteld.
Hierna ebb ik een vervangende orginele computer (motronic injectie van Bosch) op de kop getikt en nu is het zelf zo dat de motor met de nieuwe computerkast helemaal niet meer loopt. Binnenkort zal ik de "oude" computer weer terug plaatsen, maar hiermee los ik het probleem niet op.

Wat ik graag wil weten:

-of het mogelijk is dat er door zonder spanning te staan, een programma van de chip/injectie verdwijnt?
- is het mogelijk het injectie programma aan te passen zodat dit zonder de gasklepservomotor goed functioneerd? Wie zou dit kunnen in Nederland, of daarbuiten?

Graag jullie hulp, alvast bedankt Bor

k1200rs03.jpg
 
normaal verdwijnt die niet,

misschien is de computer stuk gegaan bij het lassen?
Ik heb nog nooit gehoord van injectieproblemen die niet veroorzaakt zijn door derden. Injectie gaat normaal niet stuk. (in tegenstelling tot andere systemen die constant regeling nodig hebben.)
 
Laatst bewerkt:
Ik lees niet wat er met de Lambda sonde is gebeurt. Is daar een (verstelbare) weerstand ter vervanging tussen gekomen?
Ik lees dat je bij de 1100 boxer daar de Co mee af kan stellen als er geen Lambda sonde aanwezig is.
 
2712, ik heb een ander computer geprobeerd, dit lost het probleem niet op.

Halflive, er is niets met de Lamba sonde gebeurt, er zit geen weerstand in. Maar dit is niet de oorzaak van het probleem, gezien de motor voorheen zonder de Lamda sonde prima liep.

Ook bij mijn boxer (R1100S) waarin een rapid bike modul zit die door Ruud Frederiks is afgesteld, was het eerste wat Ruud verwijderde de lamba sonde, gewoon door het verwijderen van de sonde uit de bekabeling, zonder doorverbindingen.
 
Laatst bewerkt:
Bakker al gebeld........?
Ja, die weten het ook niet. Die hebben een frame-kit geleverd welke is afgebouwd door de degene welke de motor gekocht heeft. Zij hebben dus niets te doen gehad met de elektronica van de motor.

Zij hebben trouwens het laswerk ook uitgevoerd en vermelde dit probleem bij ophalen van de motor.
 
Laatst bewerkt:
Ha Bor,

Ik kan je geen oplossing geven, maar kan de eerste eigenaar van de motor je niet vertellen wat er met de injectiemap/chip is gebeurd of aangepast?
Mogelijk heeft hij (of de tuner waar het gebeurd is) de uiteindelijk geplaatste map nog ergens opgeslagen en is het een kwestie van opnieuw erin zetten om je probleem op te lossen.
Anders wordt het echt een gevalletje testbankdraaien en probleemzoeken door iemand die niet weet hoe de motor is opgebouwd, en dat kost gewoon extra tijd (en geld).

Succes!
 
Na het uitwisselen van een aantal onderdelen (ECU en gasklepsensor), het doormeten van de bekabeling en het systeem (met een BMW-computer) het checken en inspuiten van de stekkers is het probleem nu opgelost.
Een conclusie wat nu de oorzaak is kan ik niet trekken, maar het probleem is nu opgelost.
Denk zelf dat de gasklepsensor slecht was, maar kan dat niet met 100% zekerheid zeggen.

Topic met op slot, iedereen bedankt voor zijn respons.
 
Hey .Bor , de motor iseen k1200 rs ? .heb ook een k1200rs een maand of drie, vandaag 250km gereden, maakt dat blok van die van jou ook zo,n knikkerbak geluid ? dat is het enige wat ik niet prettig vindt, verder loopt het goed , bvd Jan
 
Terug
Bovenaan Onderaan