Blokschade FZR600R?

Beunhaas86

MF veteraan
14 aug 2005
3.137
0
Twente
Helaas moet ik dit topic openen -O-

Net een rondje wezen rijden, na een kilometer of 20 lekker aan het doorgassen. Bij 50km begint er in mn blok ineens iets zacht te tikken, steeds luider.

Kenmerken:
- Minder vermogen;
- Boven 2000tpm tikken, stationair niet;
- Tikken gelijkmatig met het toerental;
- Bij belasting zijn de tikken minder hard;
- Geen knallen ofzo in de uitlaat;

Persoonlijk denk ik dat er iets met de kleppen is. Een klomme klep ofzo of een klepveer wat stuk is Wat denken de kenners? Inmiddels is bekend dat er een bigend-lager + krukas aan gort is.
 
Laatst bewerkt:
Dan is hij open en kan je overal bij, effe spoelen/blazen en hij is weer brandschoon.


Gaasje kan er niet uit, zit gepuntlast.


Edit: Nou ik je plaatje beter bekijk weet ik eigenlijk niet of dat bij een 600 ook kan, bij een FZR1000 in ieder geval wel.~[/quote]
Met een 400 kan het ook zal met de 600 ook wel kunnen.
 
Inmiddels een heel stuk verder.

Ik heb het blok weer helemaal in elkaar gezet, nieuwe lagers, nieuwe pakkingen en alles vastgezet aan de hand van het werkplaatshandboek. Blok onder de motor, alles aansluiten, vloeistoffen erin en starten. En na even wachten starte hij, na 20seconden ook helemaal mooi.

Maaaar;

Ik wilde de oliebijvullen, want die is natuurlijk in het blok rondgepompt, bij het openen van de oliedop sissende geluiden > overdruk in het carter. Bij het bijvullen komt er ineens een ondoorzichte wittige laag naar boven in het peilglaasje..> Koelvloeistof? -O- -O- -O-

Ik heb ook in mijn enthousiaste bui vergeten om de carterontluchting open te maken (was afgeplakt). Misschien dat dat die overdruk veroorzaakte. De rook uit de uitlaat was niet extreem wit.

Wat kan de oorzaak hier van zijn?
- Het blok moet eerst een keer goed warm worden voordat het al aanwezige vocht e.d. eruit is.
- De pakkingen sluiten niet mooi af en er lekte koelvloeistof
- De overdruk in het carter heeft een lekkage gemaakt.

Ik heb de olie afgetapt, maar die was niet heel erg wittig maar als je goed keek zat er wel een klein beetje vocht of koelvloeistof in. Wat nu? Het blok moet weer tot de zuigers open of niet? En ik kan ook niet zeggen dat er zoveel olie in mn koelvloeistof zat...

B|
 
Laatst bewerkt:
Een frisse dag en een frisse kijk op de zaak.

Omdat ik vond dat de olie niet veel vocht bezat heb ik het er weer ingegooid samen met nieuwe koelvloeistof. Starten, lopen.

Ik zet de motor stil, weer die rare kleur olie in het peilglaasje wat ik dacht dat het vocht was. Wat bleek, mn zaklamp werkt met lichtblauwe ledjes.... |( |( _O- Niks aan de hand dus.

Hij loopt nog wel op 3 poten en klinkt volgens mijn vader als een oude diesel :z maar dat los ik morgenavond wel weer op.
 
_O- valt nog mee gelukkig. leuk verhaal voor in het blundertopic :P

:Y Was leuker geweest als ik dan het halve blok al open had liggen ;)


Maare, nog een vraag: opnieuw inrijden?? Het zijn alleen nieuwe krukaslagers en de rest is al ingereden dus ik hoef vast geen 1000km rustig te rijden toch? Een paar keer goed warmrijden en laten afkoelen en dan lijkt het mij dat ie wel weer volle bak kan.
 
Maare, nog een vraag: opnieuw inrijden?? Het zijn alleen nieuwe krukaslagers en de rest is al ingereden dus ik hoef vast geen 1000km rustig te rijden toch? Een paar keer goed warmrijden en laten afkoelen en dan lijkt het mij dat ie wel weer volle bak kan.


Doe dat nou niet AUB.

Je hebt nieuwe krukas lagers gemonteerd maar ook het hele blok is uit elkaar geweest dus dat betekend gewoon weer even rustig aan de eerste 500 a 1000 km. Zuigerveren moeten zich ook weer even zetten naar de nieuwe situatie.

Of vond je deze reparatie zo leerzaam dat je het binnenkort nog wel een keer wilt doen? :X
 
Laatst bewerkt:
Doe dat nou niet AUB.

Je hebt nieuwe krukas lagers gemonteerd maar ook het hele blok is uit elkaar geweest dus dat betekend gewoon weer even rustig aan de eerste 500 a 1000 km. Zuigerveren moeten zich ook weer even zetten naar de nieuwe situatie.

Of vond je deze reparatie zo leerzaam dat je het binnenkort nog wel een keer wilt doen? :X

Okee dan is dat duidelijk. De zuigerveren zitten natuurlijk op een iets andere positie en dat had ik niet meegerekend :) Leerzaam was het wel, en ik zou het zo nog een keer willen doen, maar dan voor de hobby en niet als noodzaak ;)

Nog bedankt voor alle hulp! Dat scotchbrite is trouwens topspul, handig met polijsten!

Het topic mag van mij dicht.
 
Kortom,

gewoon rijden alsof je zoveel mogelijk benzine wil besparen ;). Gashendel niet te ver open en niet te laat overschakelen. Morgen ga ik ermee naar school dus mooi rustig ritje.
 
Een frisse dag en een frisse kijk op de zaak.

Omdat ik vond dat de olie niet veel vocht bezat heb ik het er weer ingegooid samen met nieuwe koelvloeistof. Starten, lopen.

Ik zet de motor stil, weer die rare kleur olie in het peilglaasje wat ik dacht dat het vocht was. Wat bleek, mn zaklamp werkt met lichtblauwe ledjes.... |( |( _O- Niks aan de hand dus.

Hij loopt nog wel op 3 poten en klinkt volgens mijn vader als een oude diesel :z maar dat los ik morgenavond wel weer op.

_O- _O- _O- _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan