DL650 '11: Knipperlichten vallen uit bij (vooral) regen

Oxi

MF veteraan
28 mrt 2010
6.168
0
Omgeving Gorinchem
Hallo! Na veel meelezen heb ik eindelijk een reden om wat te plaatsen, een probleem waar ik en de dealer niet uitkomen. Het betreft een 2011-model Suzuki DL650 V-Strom. Het laatste 'oude' model.

Korte samenvatting:
Bijna een jaar geleden vielen eenmalig mijn knipperlichten uit en brandde er daarna de knipperlicht-zekering door in droog weer. Dat leek een incident. Maar sindsdien vallen mijn knipperlichten veel vaker uit. In het begin alleen bij stevige hoosbuien, maar op dit moment al door een beetje dauw langs de weg na een paar kilometer. Het probleem is dus in 3/4 jaar erger geworden. In de regen kan je er nagenoeg zeker van zijn dat de knipperlichten uitvallen, en in droog weer gebeurt het soms. De motor wordt thuis en op werk binnen gestald, dus er staat 's ochtends geen condens op de motor.

Het is een motor waar ik nog ruim een jaar fabrieksgarantie op heb, dus ik ga zelf niets doen wat dat in gevaar brengt. Uiteraard ben ik er al mee terug geweest, vijf keer zelfs.

Eerste keer teruggebracht
Klacht: Eenmalig zekering doorgebrand en daarna deden de knipperlichten het niet meer, maar even later weer wel. De accesoires op mijn accessoires-kabelboom* bleven wel allemaal werken.
Diagnose: Geen, het zou een incident kunnen zijn. De motor is wel onderzocht en heeft een grote beurt gekregen (moest toch).

* = Een aparte kabelboom direct op de accu, geschakeld via relais en via achterlicht geschakeld en alles netjes met connectoren aangesloten. Hierop zit GPS, handvatverwarming en een Pro-Oiler aangesloten.

Tweede keer teruggebracht:
Klacht: Knipperlichten doen het soms niet
Diagnose: Geen
Voorlopige oplossing: Relevante stekkers zijn gecontroleerd en ingespoten en weer een beurt (het was weer tijd)

Derde keer teruggebracht:
Klacht: De knipperlichten vallen steeds vaker uit en weer is de knipperlicht-zekering eenmalig gesprongen
Diagnose: Een stekker onder de airbox en achter de radiator was gecorrodeerd. Geen idee welke dit precies was, maar er werd wel verteld dat deze goed met de storing te maken kon hebben en dat deze gecorrodeerd was.
Voorlopige oplossing: Stekker is opgeschuurd en ingespoten. Dealer heeft dit getest door de motor te laten draaien en met de tuinslang helemaal zeiknat te spuiten; vooral onder de tank. Dit leverde geen problemen op.

Vierde keer teruggebracht:
Klacht: Knipperlichten vallen steeds vaker uit
Diagnose: Ik kwam zelf met een (naar mijn mening plausibele) diagnose aanzetten, een kapotte stuurschakelaar.
Oplossing: Stuurschakelaar is van binnen gereiningd, geschuurd en ingespoten. Er werd achteraf al wel gezegd dat dit mogelijk niet de oplossing was omdat de schakelaar er van binnen prima uit zag.

Vijfde keer teruggebracht:
Klacht: Knipperlichten lijken het iets vaker te doen, maar nog steeds vallen ze regelmatig uit
Diagnose: Doordat de schoonmaakactie van de stuurschakelaar wel iets verbetering heeft gezorgd moet het probleem wel daar te vinden zijn.
Oplossing: Nieuwe stuurschakelaar (onder garantie) geplaatst

Nog steeds rijd ik rond met dezelfde klacht..

Zaken die ik zelf heb uitgezocht/gecontroleerd in de tussentijd
[*] Kabelboom op diverse bereikbare plaatsen gecontroleerd op slijtage: Echt niets gevonden. Ik heb gezocht in de voorkuip, onder dashboard, onder de tank, onder het zadel en in de kont: Geen resultaat
[*] Mijn eigen accessoires-kabelboom* helemaal losgekoppeld: Geen resultaat
[*] Connector die dashboard aansluit op de kabelboom van de motor. Dit schijnt een bekend probleem te zijn, maar is helemaal in orde.
[*] De kabelboom vlak boven de bovenstaande connector zat klem tegen de binnenkant van de kuip en het topkuipframe. Het kuipdeel was aan de binnenkant lichtjes beschadigd door slijtage. Ik heb de kabelboom daar uitvoerig bestudeerd en de draadjes zijn daar niet beschadigd.

Misschien relevante informatie:
[*] De motor zelf is nog geen enkele keer uitgevallen en hij rijdt echt als een zonnetje.
[*] Accessoires op mijn eigen accessoires-kabelboom zijn nog geen enkele keer uitgevallen.
[*] Als de knipperlicht-zekering springt valt uit: Dashboard, achterlicht/remlicht en de knipperlichten waren op dat moment al uit
[*] Als ik langs de weg de knipperlicht-zekering vervang heb ik meteen mijn achterlicht/remlicht weer terug, maar de knipperlichten blijven kapot.
[*] Na een regenrit waarin de knipperlichten uitgevallen zijn duurt het een halve tot hele dag voor de knipperlichten weer goed functioneren. De motor staat droog binnen.
[*] Ik ben eerste eigenaar en de kilometerstand is 45K, er zijn nooit gekke dingen gebeurd.
[*] Eerste jaar helemaal klachtenvrij gereden.

Ik laat het onderhoud van onze beide motoren uitvoeren bij dezelfde dealer als waar ik met dit probleem kom. Ze kennen mij, mede dankzij dit probleem, inmiddels vrij goed. :P Ik heb nog geen rekening gehad voor de onderdelen en uren om dit probleem uit te zoeken, dus ook wat dat betreft ben ik zeer tevreden. Echter rijd ik nog steeds met hetzelfde probleem rond.

Deze post is geen wantrouwen naar de dealer, integendeel, maar ik hoop van de collectieve MF-kennis gebruik te kunnen maken om dit maal spijkers met koppen te slaan. :)
 
Laatst bewerkt:
Als ik langs de weg de knipperlicht-zekering vervang heb ik meteen mijn achterlicht/remlicht weer terug, maar de knipperlichten blijven kapot.

Wat je in deze staat zou kunnen proberen is de voedende kant meten van je knipperlicht schakelaar. Ik verwacht dat er dan geen spanning is, wat zou inhouden dat het probleem in dat stroomcircuit zit, aangezien de rest van de verlichting weer aangaat. Hierin zit het knipperlicht relais oa. is die aansluiting ook gechecked? misschien zit daar een rottigheidje :)

Laat weten wat het was!

(het bovenstaande is gebaseerd op mijn Z750, maar ik kan niet voorstellen dat het veel anders zou werken bij andere motoren)
 
Na een regenrit heb ik al wel gekeken wat er nat geworden is. Onder het zadel blijft alles kurkdroog. De zekering is in driekwart jaar 2x gesprongen. Verontrustend (donker en regen zonder verlichting), maar komt heel weinig voor om die staat te meten. Zal wel een multimeter in de koffer steken voor het geval dat.

Gevarenlicht zit op de V-Strom net als de knipperlichten ook links. Evenals de groot licht schakelaars (die prima blijven werken).
 
Na een regenrit heb ik al wel gekeken wat er nat geworden is. Onder het zadel blijft alles kurkdroog. De zekering is in driekwart jaar 2x gesprongen. Verontrustend (donker en regen zonder verlichting), maar komt heel weinig voor om die staat te meten. Zal wel een multimeter in de koffer steken voor het geval dat.
Kun je een regenbuitje niet simuleren met een plantenspuit als de motor op contact staat?
Gevarenlicht zit op de V-Strom net als de knipperlichten ook links. Evenals de groot licht schakelaars (die prima blijven werken).
Ik had even een dipje :o ik heb zelf ook een V-strom.
 
Kleine update..

Van het weekend met de motorclub weggeweest en ook daar vielen de knipperlichten uit. Ter plekke daar met vier man het electrisch schema bestudeerd. Op basis daarvan alle componenten en connectoren die ermee te maken zouden kunnen hebben één voor één losgekoppeld om de storing te doen verhelpen. Niets hielp. Een ander knipperlichtrelais heeft ook niet geholpen.

We hebben ook alle combinaties geprobeerd om de storing te reproduceren of te verhelpen en de oorzaak lijkt aan het linkerknipperlicht te zitten. Rechts doet het nog soms, links niet. Alarmlichten hebben hetzelfde effect als alleen links (qua elektrisch schema klopt dit wel).

De ECU heeft niets te maken met de knipperlichten op mijn motor, dus dat zal ook de oorzaak niet moeten zijn.

Het begint steeds meer op een kabelbreuk in de hoofdkabelboom te lijken. Dus niet op iets dat daarop geklikt zit via een connector, want dan zou loskoppelen de storing moeten verhelpen. Dat was niet het geval.

Dit alles heb ik weer gemeld aan de dealer, ik zal dat antwoord eerst eens afwachten. :)
 
Inmiddels zijn we weer even verder en het blijkt toch een probleem in de kabelboom te zijn. Op elk willekeurig punt dat de kabelboom isolatie werd opengemaakt was hij van binnen helemaal verzadigd met water. Dat hoort natuurlijk niet en zou wel veel van mijn problemen kunnen verklaren.

In het kort: Er komt er een nieuwe kabelboom in; onder garantie. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan