mayonaise en hoge temp

kuipers1

MF'er
11 jul 2014
51
0
enschede
Beste forum leden,

Ik heb een probleem met mijn xmax uit 2009 eigenlijk nooit problemen gehad tot sinds kort er mayo begon te druppelen uit de carter. Door de drukte van laatste tijd (wk,werk etc,,)
niet echt werk van gemaakt. Tot ik vandaag de temp meter omhoog zie gaan tot het rooie :(

Daarna direct het net op gegaan beetje zoek funtie gebruikt en ik zag dat mayo niet echt zo heel goed is voor je blok. Ik had direct actie moeten ondernemen maar heb er aardig op gereden. Nou is mijn vraag is de hele blok na de klote of ben ik nog niet te laat?

Heb niet zoveel ervaring met motoren en 4t en weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik zelf dacht aan carter flushen met dat spul van auto's daarna nieuwe olie filter nieuwe olie en koppakking vervangen.

Hij rijd verder prima geen gekke geluiden of kleuren uit de uitlaat en geen power verlies.

En waar kun je onderdelen voor die krengen krijgen met scooters is daar zoveel keuze in met motor scooters niks gevonden :S
 
Laatst bewerkt:
Ik ken niet alle compressors maar er zijn er die een ontluchting in de olievuldop hebben.
Die ribben hebben inderdaad gewoon met materiaalbesparing te maken.
 
Off Topic: carterventilatie.

Bron: Wiki

"Carterventilatie is een systeem bij viertaktmotoren om dampen in het carter af te voeren.

Deze dampen ontstaan voornamelijk doordat er tijdens de compressie- en arbeidsslag van een viertaktmotor benzine\lucht mengsel of verbrandingsgas langs de zuigerveren lekt en onder de zuiger(s) in het carter terecht komt, vooral bij oudere motoren. Deze dampen bestaan uit onverbrande koolwaterstoffen (benzine), koolmonoxide, stikstofoxiden, lucht, olie- en waterdamp (door condensatie in een koude motor). Zonder goede carterventilatie kan zich ook black sludge vormen in de motor.

Doordat er steeds meer damp in het carter komt, ontstaat een overdruk, die uiteindelijk een weg zou zoeken langs oliekeerringen en pakkingen waarbij olielekkage zou kunnen ontstaan. Om overdruk te voorkomen, worden de dampen afgezogen. Dit gebeurde lange tijd door een open pijp en de rijwind.

Om emissies naar de atmosfeer te beperken is dit systeem later gesloten uitgevoerd waarbij verse lucht wordt aangezogen via het luchtfilter en de onderdruk in het inlaatspruitstuk. De carterdamp wordt verbrand in de motor. Dit heet 'positieve-' of 'geforceerde carterventilatie', of, in het Engels, Positive Crankcase Ventilation (PCV)."

Wat de meesten hierboven zeggen klopt dus:

1) Carterventilatie voorkomt vervuilen van het carter (en de olie daarin dus) door het afvoeren van onverbrande koolwaterstoffen (benzine), koolmonoxide, stikstofoxiden, lucht, olie- en waterdamp (door condensatie in een koude motor).
2) Carterventilatie voorkomt schade aan de motor door overdruk als gevolg van steeds verder ophopende dampen in het carter.

De moderne manier van carterventilatie (PVC zoals hierboven beschreven) is beter voor het milieu maar heeft echter wel een nadeel: De dampen komen nu in het inlaattraject terecht en zouden daar volgens sommigen vervuiling aan luchtfilters, intercoolers, turbo's (compressorzijde), inlaatspruitsukken, injectors een aanzuigslangen kunnen veroorzaken.

Ik weet uit ervaring dat dit klopt, maar of de vervuiling nou echt kwaad kan? Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit ook echt zo is. Bij mij auto (Toyota Supra) waren de buizen van het inlaatgedeelte inderdaad gevuld met een goede centimeter slijmerige zwarte drab, maar of dat nou ook echt vermogen kostte? Ik heb het maar schoongemaakt en de PVC veranderd naar Klassieke carterventilatie. (Met andere woorden: Alles pleurt op straat. :P )

On Topic:

@TS:

1. niveau's controleren...olie en KVS
2. Olie aftappen...
3.olie vullen
4. warmdraaien
5. olie aftappen
6.olie vullen
7 stuk gaan rijden ( lang stuk, en ondertussen alle vloeistoffen in de gaten houden)
8 olie controleren op sludge
als er weer sludge optreed, en je KVS peil zakt, dan gegarandeerd koppakking lek (of kop gescheurd)....
anders niets aan de hand

Verhaal van K@W@ klopt helemaal. Wel is het naar mijn mening het beste om maar direct met motorolie en een speciale reiniger voor het inwendige van een motorblok spoelen, "engine-flush" bijvoorbeeld. Dan is het blok inwendig echt schoon en ben je echt klaar als er niets mis blijkt te zijn met de koppakking.

Mocht je XMax de volgende symptomen hebben:

-Hogere bedrijfstemperatuur motorblok dan normaal.
-Koelvloeistof niet mooi groen of rood maar troebel en vuil.
-Hoger dan normaal verbruik van koelvloeistof. (Een gezond motorblok verbruikt amper koelvloeistof.)
-Motorolie lijkt op "mayonaise"

weet je het eigenlijk al zeker: defecte koppakking. En zelf vervangen is best nog wel pittig (nokkenassen, distributieriem/ketting)

Aan de andere kant, misschien is er inderdaad wel niets aan de hand. Je hebt er nu al zo lang mee door gereden, een keertje het blok spoelen en weer vullen met verse motorolie en eventueel de koelvloeistof vervangen kost een paar tientjes en dan weet je het zeker. Wel goed de temperatuur in de gaten houden zou ik zeggen!

Flesje engine flush kost maar €6,95: Motorstalling.nl
 
Uhm dat goedje moet er voor zorgen dat alle aangekoekte vuil/sludge weg gaat, ik kan niet in de koelsysteem zelf kijken maar volgens mij blijft dat spul wel lekkere kleven aan de wanden, resultaat > slechte warme overdracht. En zon goedje kost 7 euro op het net ;)

Oh, je had het al gevonden zie ik :P
 
Ik denk dat TripleXS wel een punt heeft, alleen gaat K@W@ zo te keer dat het lijkt of hij gewoon gelijk wilt hebben.


.

K@W@ hoeft niet zijn gelijk te hebben, maar kawa is zijn hele leven al met techniek bezig, en trained on the job operators en linetechnicians, en als er een ding is waar ik moeite mee heb , is het dingen die zijdelings met iets te maken hebben aan te merken als de HOOFDREDEN of de absolute waarheid....

Denk b.v. even na over een carter voor je er iets over roept....
Bijna alle motoren hebben een gietijzeren of gietalu cilinderblok, daar zit je krukas ook in gelagerd, is dubbelwandiig voor een groo deel ( moet KVS doorstromen) en op de plaats waar de krukas zit zorgen de lagerblokken voor de gewenste stevigheid, en die zijn ruim overbemeten hoor, daar zorgt een beetje overdruk echt niet voor scheuren van het blok...
Dan hebben we bij auto's meestal een pisbakstalen carterpan, die uit een stuk gestanst en geperst wordt, en wordt onder het blok geschroefd, met een stuk of 15 m6-jes daar kun je dus met gemak 1000 kg aan hangen...

Dus wat houdt een carten nu werkelijk in bij een verbrandingsmotor, de ruimte waar de olie in ligt, de krukas in draait, en de oliepomp aanzuiging in hangt

denk je nu werkelijk dat je in die ruimte zoveel druk op kunt bouwen dat je blok/carter uit elkaar springt

Dan de ribbels...
Die zitten er om 2 redenen...

gewichtsbesparing om te voorkomen dat je te veel massief materiaal moet gebruiken

en oppervlakte vergroting om meer koeloppervlak te krijgen ( indien dat gewenst is)

en tegenwoordig is er zoveel meer kunststof dat olie/benzine bestendig is, dat dit goedkoper is te gebruiken dan staal/metaal, en heel soms brengt dat ook nog andere voordelen mee, maar een explosie/ontploffings beveiliging hoort daar echt niet bij bij een verbrandingsmotor....
Zelfs de meeste inlaatspruitstukken worden tegenwoordig van kunststof gemaakt ipv alu

En uiteindelijk zitten we hier op het forum ( technisch) om iets van elkaar te leren, niet om onzin te verspreiden, of als dit beter klinkt halve waarheden voor de waarheid te verspreiden en ja soms heeft iets meerdere waarheden, maar ook een heleboel broodje aap onzin
 
als de koppakking te hard beschadigd is en het blok oververhit trekt de boel daar een beetje krom en kan je het niet oplossen met alleen de pakking te vervangen?
Een kop die kromgetrokken is gaan vlakken is vragen om problemen met de nokkenassen.
je trekt de kop vanzelf recht wanneer je de bouten met het juiste koppel vastzet.
Als hij zo krom is dat dat niet meer lukt zal de kop vervangen moeten worden.
 
@ K@W@

Dank je wel voor je toelichting.

Inderdaad niet goed om halve waarheden te verspreiden en dit beter maar te corrigeren door een expert.

Op fora worden vaak dingen geschreven (juist door NIET materie deskundigen) die vaak de TS of meelezers op een verkeerd been kunnen zetten en daardoor verkeerde acties gaat uitvoeren.

Sommige mensen kunnen zo stellig zijn in hun mening, dat het dan ook te snel voor waar wordt aangenomen.

Daarom is het goed om pas advies te geven als je de kennis wel hebt en niet zo maar wat te gaan roepen, want daar ben je vaak niet mee geholpen.

On topic:

Kan TS nu weer verder en heeft die al wat voortgang geboekt?
 
Laat asjeblieft 1 ding duidelijk zijn: ik hoef m'n gelijk niet te hebben, dat mag een ander zó van me krijgen.
Ik geloof wel in de kennis van anderen, of men nu werkzaam is in de materie of deze elders heeft opgedaan...en dat hoef ik ook niet te weten; je weet het toch ook niet van mij?

Moraalridder..?
Misschien wel....

Leugenaar/ storyteller..??
Niet bewust om anderen de stuipen op het lijf te jagen of indruk te maken.

Blijf gewoon netjes tegen elkaar, wat je ook van andermans commentaar of mening vindt.
Ik zal me onthouden van verder commentaar, lees wel wat anderen vinden..
Rij veilig en have fun.
 
Laatst bewerkt:
@TripleXs

Ik voel me soms ook moraalridder hoor. Heeft ook wel wat met leeftijd en opvoeding te maken. (als je dat mag zeggen als je 54 bent en vader van 2 volwassen kinderen) :+

Inderdaad leven en laten leven. :}
 
@ K@W@

Dank je wel voor je toelichting.

Inderdaad niet goed om halve waarheden te verspreiden en dit beter maar te corrigeren door een expert.

Op fora worden vaak dingen geschreven (juist door NIET materie deskundigen) die vaak de TS of meelezers op een verkeerd been kunnen zetten en daardoor verkeerde acties gaat uitvoeren.

Sommige mensen kunnen zo stellig zijn in hun mening, dat het dan ook te snel voor waar wordt aangenomen.

Daarom is het goed om pas advies te geven als je de kennis wel hebt en niet zo maar wat te gaan roepen, want daar ben je vaak niet mee geholpen.

On topic:

Kan TS nu weer verder en heeft die al wat voortgang geboekt?

Daarom neem ik niks aan van mensen zonder een beetje onderbouwing.

Ondertussen heb ik de hele scooter uit elkaar koelsysteem blok eraf etc..
Kop is nog perfect cilinderwand zuigers alles super. De koppakking was de boosdoener! omdat ik toch al bezig was alle pakkingen en seals vervangen nieuwe cilinderpakking.
Blok is alweer opgebouwd van de weekend moet die af zijn.

Alleen is er 1 ding ik heb eigenlijk geen momentsleutel gebruikt is dat erg ?
Ik zelf zit in de luchtvaart wereld en daar is het een no go wanneer iets niet op momment gezet is. Ik moet zeggen zon motor scooter is toch niet zo makkelijk als het lijkt maar dat komt misschien door gebrek aan ervaring op dit gebied.
 
Laatst bewerkt:
Daarom neem ik niks aan van mensen zonder een beetje onderbouwing.

Ondertussen heb ik de hele scooter uit elkaar koelsysteem blok eraf etc..
Kop is nog perfect cilinderwand zuigers alles super. De koppakking was de boosdoener! omdat ik toch al bezig was alle pakkingen en seals vervangen nieuwe cilinderpakking.
Blok is alweer opgebouwd van de weekend moet die af zijn.

Alleen is er 1 ding ik heb eigenlijk geen momentsleutel gebruikt is dat erg ?
Ik zelf zit in de luchtvaart wereld en daar is het een no go wanneer iets niet op momment gezet is. Ik moet zeggen zon motor scooter is toch niet zo makkelijk als het lijkt maar dat komt misschien door gebrek aan ervaring op dit gebied.
ja, een aantal dingen komt best wel exact
wat heb je allemaal aangedraaid zonder moment sleutel wat volgens jouw wel met had gemoeten?
 
Cilinderkop, nokkenasbevestiging en kleppendeksel kan je beter op moment aandraaien, voor de cilinderkop moet je vaak ook een bepaalde volgorde aanhouden, werkplaatshandboek raadplegen dus als je een motor opbouwt.
 
ik weet niet waarom maar iets in mij wil jouw vragen wat je nu eigenlijk doet in de luchtvaart.
ik gok zo dat je nooit minder dan 10 meter van alle soorten gereedschap af bent.

echt waar? bij de gamma huren |(
voor 60 euro kom je een heel eind en dan is het WEL een kwalitatief fatsoenlijk stuk gereedschap.



je hebt wel de juiste volgorde aangehouden met het aandraaien van een en ander?
anders is er namelijk ook nog de kans dat iets nu niet helemaal lekker op zijn plek geschroefd is, of dat nu al kwaad kan weet ik niet.
wel zul je al die dingen na moeten lopen, wanneer je de motor start kan het namelijk wel kwaad
 
Terug
Bovenaan Onderaan