v65 Sabre wil niet starten

heckberry

Rookie
24 jul 2012
23
0
Hi medeforummers,

Ik kreeg mijn honda niet gestart, batterij dood. Nieuwe batterij gehaald, gevuld uurtje gewacht en aangesloten. Ja hoor hij wilde weer starten na wat proberen. Na een tijdje sloeg hij weer af, kreeg hem niet stabiel ook niet met de choke. Op een gegeven moment kwam er van voor wat rook, dat verdween snel.

Ik laat de accu nu even goed opladen, maar vrees dat er iets meer aan de hand is, de motor kon namelijk wel starten. Of ben ik gewoon te ongeduldig :)

Greetz,

Heck
 
Denk dat de starmotor het allemaal niet aankon. Misschien iets te lang doorgestart met dit warme weer? Dan worden de stroomdraden naar de startmotor nogal war, en begint de kunststofbekabeling wat te smeulen?

Maar waarom was de oude accu kapot? Heb je de V65 een paar maand niet gebruikt, of heb je er wel geregeld op gereden?
 
Paar maanden niet op gereden. Ja mogelijk wel iets te lang doorgestart.
Vanochtend weer geprobeerd. Sloeg in een keer aan en toen stopte die weer. Geen rook dit keer.
 
Wat sloeg in 1 keer aan? Motorblok, of bedoel je alleen de startmotor?

Ik zou even de carbs aftappen, zodat het oude spul eruit is. Een busje Forté1 bij in de tank mengen en doorstarten met behulp van een auto en startkabels.
Wel een lange pauze nemen tussen de startpogingen, anders word het startcircuit veel te warm.
 
Nee er zit geen nest in voor zover ik kon zien.


Je klinkt niet als een regelmatige rijder als de motor een paar maanden stil heeft gestaan. Paar is toch 2? O bedoel je 3 of 4 maanden?
In elk geval in de benzine van tegenwoordig zit al 5% ethanol bijgemengt. En binnenkort word het volgens mij nog meer. In duitsland hebben ze al jaren E10.
De ethanol bederft nogal gauw. Vooral in de vlotterkamers van de carbs. Zit maar een klein beetje benzine in en het staat rechtstreeks in verbinding met de openlucht, via de ontluchting. Door de ethanol krijg je veel meer aanslag en het trekt ook vocht aan.
Ik zou de volgende keer als je verwacht dat de motor langer stilstaat dan 2 maanden , even de carbs aftappen via de schroef aan de onderkant van de vlotterbak. Dan kan er geen benzine verdampen en heb je veel minder aanslag.

Ik zou voornu even de carbs aftappen, en de motor aan de auto hangen met startkabels.
Ook al heb je een nieuwe accu, schijnbaar heeft de V65 er wat moeite mee om er goed door tekomen. En een Sabre/Magna loopt altijd slecht op een slechte oude accu. Die heeft gewoon voldoende prik nodig.
Waarschijnlijk trek je met het moeilijke starten de nieuwe accu al te ver leeg. Met een extra autoaccu gaat het allemaal veel soepelder.

Even een flesje Forte in de tank en dan proberen te starten en proberen de motor een tijdje te laten draaien tot ie uit zichzelf stationair draait.
Daarna de startkabels eraf en 100km rijden zodat het blok goed warm word en er goed wat Forte door de carbs gaat. Dat is een brandstofsysteem reiniger.
 
Dank Boevie. Ik ga je advies opvolgen, ben inderdaad geen regelmatige rijder en wil dat graag opvoeren. Wat mij ook opviel is dat er op de tegels wat benzine of olie vlekken lagen ter hoogte van stuur. zou dat door de carbs kunnen en zit er misschien zit de schroef wat los. Ook zag ik dat de tank minder vol was dan ik hem had afgedankt. Ik hoor er nog wel benzine inzitten.

Tof dat je reageert.

Groet,

Heck
 
Ik heb nooit in het echt een sabre gezien maar volgens mij is het hetzelfe als een magna V65, op het uiterlijk na.
Volgens mij heb je een benzinepomp. De latere benzinekraanversie met vacuumafsluiter kan problemen geven. Als de vlotternaalden niet goed meer afdichten. Dan lopen de carbs over. De cilinders lopen vol benzine en het oliecarter ook.

Misschien dat dat ook kan gebeuren met een benzinepomp. Controleer eerst maar eens je oliepeil en of de olie ruikt naar benzine, voordat je de motor nog een keer start.
Benzine smeert niet... :X B|
 
Laatst bewerkt:
Ga ik controleren Boevie, heeft dat gevolgen voor start problemen.
Ik heb het gevoel dat ik er echt veel van leer, wordt erg gewaardeerd Boevie. Ik ga je advies opvolgen.

Het goedje is niet smeerbaar, en ruikt niet naar olie. Pfff als ik dit zo zie denk ik dat ik meer problemen heb dan ik dacht. Ik ga nu het oliepeil controleren. Zoals je zegt.
 
Kan wel, als er benzine in 1 van de cilinders zit, dan blokkeert er 1 zuiger. Omdat vloeistof niet samenpersbaar is. In het ergste geval heb je dan een kromme drijfstang. Maar ik denk niet dat de startmotor zo sterk is dat er echt dingen kapot gaan inwendig.
(maar als er echt benzine in 1 cilinder zit bijv, dan zal de startmotor gelijk vastslaan, en dan krijg je de motor helemaal niet aan het lopen. En je hebt de motor wel een paar keer even aan het lopen gehad, dus waarschijnlijk zat er niets in een cilinder. Maar er kan wel eventueel wat in de motorolie gekomen zijn. En dan draaien alle lagers in de soep, als je er langer mee rijd)

Dat van eventuele benzine in de motorolie, dat zeg ik alleen uit voorzorg. Omdat je zegt dat er veel minder benzine in de tank zit dan toen je hem weggezet hebt.
En ik zei al, ik weet niet of dat kan bij toepassen van een benzinepomp, dat alles volloopt met benzine door lekkende vlotternaalden.
Bij een motor met benzinekraan en vacuumafsluiter gebeurt het best wel vaak.
Dus even uit voorzorg het oliepeil controleren, waarschijnlijk is het wat anders en valt het allemaal mee.

Problemen?
Is het geen achterstallig onderhoud? Tenminste zo klinkt het wel een beetje. Rijd er weinig mee, oude motor, dus onderhoud is niet nodig :/
 
Laatst bewerkt:
Beginnen met de tank en je carburateurs af te tappen en nieuwe benzine erin te gooien.

Beste kun je voor n motor premium brandstof tanken (of gewoon euro 98, als het nog te koop is) omdat daar minder bio zooi bijgemengd is.

dan je bougies eruit draaien, kijken hoe deze eruit zien. als het er niet volgens de voorbeeldplaatjes van een gezonde bougie uit ziet; vervangen. kost een paar euro per bougie en mogelijk was ie er toch allang aan toe.

voor de zekerheid kun je even de motor rond laten gaan met de startmotor als alle bougies eruit zijn, om te checken of de cilinders leeg en droog zijn. tegelijkertijd kun je checken of de bougies mooi blauw vonken.

Tot slot het oliepeil controleren. als dit niet boven max staat, niet veel aan de hand. Als het wel boven max staat; eerst verversen! Als de olie al oud en pikzwart is kun je dat beter ook maar gelijk meepakken. Bij verversing altijd ook het filter mee pakken.

En dan nog eens opnieuw proberen te starten....

als je dan nog steeds problemen hebt, zou het kunnen dat je troep in de carburateurs hebt. maar daar kun je je tegen die tijd dan weer mee bezig houden :)
 
voor de zekerheid kun je even de motor rond laten gaan met de startmotor als alle bougies eruit zijn, om te checken of de cilinders leeg en droog zijn. tegelijkertijd kun je checken of de bougies mooi blauw vonken.

Sodeknetters ff verbeteren hoor
Doe dit liever niet tegelijk maar controleer eerst of de cilinders leeg en droog zijn en daarna pas of de bougies vonken want als er wel brandstof in 1 of meerdere cilinders zit dan krijg je een mooie lichtshow. :o _O- *O* :P })
 
Terug
Bovenaan Onderaan