Motor lekt vloeistof uit de radiateur

yess7

Rookie
22 jul 2014
1
0
Hallo,

Ik ben een leek wat motoren betreft, en deze vraag heeft betrekking op de motor van mijn man.
Mijn man heeft en Honda CBR 1000f uit 1990.
Laatst kwam hij aangereden en kwam er allemaal vloeistof uit de radiateur lopen.
Koelvloeistof??
Moet hij nu hel de radiateur laten vervangen? Of is het met een kleinigheidje op te lossen??
Alvast bedankt.
 
Ligt er maar net aan waar het lekt.....


Is het echt een lek in de radiateur, of een gescheurt of losgesloten slangetje?
Eerst maar eens op onderzoek uit.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ben een leek wat motoren betreft, en deze vraag heeft betrekking op de motor van mijn man.
Mijn man heeft en Honda CBR 1000f uit 1990.
Laatst kwam hij aangereden en kwam er allemaal vloeistof uit de radiateur lopen.
Koelvloeistof??
Moet hij nu hel de radiateur laten vervangen? Of is het met een kleinigheidje op te lossen??
Alvast bedankt.

_O- Kloon die je er bent _O- het is nog geen vrijdag
full
 
Het is goed mogelijk dat het koelvloeistof is. Je kan hier eenvoudig achter komen door het te proeven, koelvloeistof is namelijk wat zurig.

De simpelste oplossing is als volgt.

Koop zo 1:
2611opvangbak.jpg


Hiermee vang je de lekkage op. Hang de bak dus onder het punt waar het lekt. Deze bak kan je met touwtjes vastbinden, bijv. touw zoals hieronder:
311.jpg


Dan maak je een pompje met vlotter in de bak, zie foto":
130604-500x500.jpg


Je ziet dat de pomp op 230 volt werkt, dus je moet er wel een omvormer tussen doen vanaf de accu. Een omvormer ziet er zo uit:
omvormer-12-v-230-v-1500watt-continue-3000watt-pie.jpg


als de vloeistof in de bak dan boven een bepaald niveau komt, slaat de pomp aan. De pomp verbind je met een slang met het vulpunt voor de koelvloeistof. Bijvoorbeeld een slang zoals hieronder:
350px-slang_52mm.jpg


En klaar is kees! Nu weer lekker toeren, op een motor die er ongeveer zo uit ziet.
makeimage.php


(een andere optie is kijken wat er lekt, en dat onderdeel repareren/vervangen maar dat kost vaak geld aan onderdelen)
 
Het is goed mogelijk dat het koelvloeistof is. Je kan hier eenvoudig achter komen door het te proeven, koelvloeistof is namelijk wat zurig.

De simpelste oplossing is als volgt.

Koop zo 1:
[afbeelding]

Hiermee vang je de lekkage op. Hang de bak dus onder het punt waar het lekt. Deze bak kan je met touwtjes vastbinden, bijv. touw zoals hieronder:
[afbeelding]

Dan maak je een pompje met vlotter in de bak, zie foto":
[afbeelding]

Je ziet dat de pomp op 230 volt werkt, dus je moet er wel een omvormer tussen doen vanaf de accu. Een omvormer ziet er zo uit:
[afbeelding]

als de vloeistof in de bak dan boven een bepaald niveau komt, slaat de pomp aan. De pomp verbind je met een slang met het vulpunt voor de koelvloeistof. Bijvoorbeeld een slang zoals hieronder:
[afbeelding]

En klaar is kees! Nu weer lekker toeren, op een motor die er ongeveer zo uit ziet.
[afbeelding]

(een andere optie is kijken wat er lekt, en dat onderdeel repareren/vervangen maar dat kost vaak geld aan onderdelen)


:} Een betere uitleg kun je je niet wensen :}
 
Hee hee MFers wat is dit nou? :?
Is het een dame in nood en dan doen jullie ineens zo? -O-
Jullie zijn anders bij andere dames altyd heel galant en behulpzaam en zelfs bereid om persoonlijk te komen kijken, testen en te helpen. _O-
Of is dat alleen maar als het vrijgezelle dames betreft? :(
Dat valt me ff tegen van jullie zeg }) :P
 
Het zal wel een uitgedroogde slang wezen dus controleer de uiteinden en de klemmen. Een koelsysteem moet wat druk kunnen opbouwen, nu is er kans dat vloeistof bij 100 graden gaat koken en dan komt het er boven uit gevlogen. Zou de dop niet goed er op zitten of versleten zijn dan kookt het af en toe natuurlijk ook over, zonder dat ergens een lek zit. Verder kan vloeistof overkoken wanneer de pakking lekt (heet uitlaatgas, vloeistof wordt dan ook smerig daardoor en bij de uitlaat stinkt het) of wanneer er zoveel troep in zit dat de boel grotendeels verstopt met slijm en klonten. Dus wat aftappen en beoordelen. Laat het niet over kunststof of lak lopen. Even wat plastic plakken tegen spetters, net als bij een operatie.

De beste koelvloeistof, namelijk metaalbeschermers zonder silicaten, is Honda type 2. Verkrijgbaar bij de Honda auto dealer, per doos van vier of vijf.

Koelvloeistof is giftig en bleekt de oprit.

Bij het vullen met afgekoelde motor uiterst langzaam ingieten omdat de thermostaat onder de vulopening dan haast dicht zit. Radiatoren kunnen met een toevoeging gerepareerd worden als ze langzaam lekken maar dan een andere monteren is de betere oplossing.

We hopen nog dat jullie terug rapporteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan