lagertrekker om balhoofdlager onbeschadigd te verwijderen?

Lacher

Die hard MF'er
15 okt 2012
267
7
Belgie
Hallo,

Ik zoek even wat advies. Ik moet het onderste balhoofdlager (conisch) van twee T stukken halen. één van beide moet er af zonder beschadiging omdat ik die ga hergebruiken op het andere T stuk.

Ik googelde snel op een lagertrekker en kwam direct één tegen die me nog minder zou kosten dan een set nieuwe balhoofdlagers..

Alphametal - HBM 12 Delige Lagertrekkerset
Ik ga er vanuit dat je met zo'n trekker het lager zonder beschadiging er af krijgt? Want anders is het de moeite niet.

Ik had de vraag ook gesteld bij "show your tools" wat misschien niet het juiste topic was. Superduc again gaf aan om misschien een nieuw lager te kopen. Desnoods zoek ik een apart lager via allballs. Maar moest iemand ervaring hebben met zo'n lagertrekker mag die dat altijd meedelen.

Alvast bedankt.
 
Deze set lijkt mij niet lang genoeg voor het T-stuk. Een T-stuk is zeker wel ongeveer 25 cm hoog en daar moet de trekker overheen passen. Ik ben ook op zoek geweest naar een passend T-stuk-lagertrekker maar vond het allemaal te prijzig voor iets wat je misschien twee keer in je leven gebruikt.

Lagers - Jurgens Motorsport

Deze website heeft nu storing maar hier verkopen ze een mooie lagertrekker. Misschien vind jij het wel de investering waard.
 
oeps, zie net dat de maximale ashoogte tot 40 cm is. Waarschijnlijk kan ie dan verlengd worden met die pootjes. Dat is dan zeker voldoende.

Voor deze prijs is het een hele mooie set. had ik dat eerder geweten..... ;)
 
Het is vooral omdat het lager dat ik wil hergebruiken nog geen jaar oud is. Of ik dat nog zal gebruiken in de toekomst ja.. Waarschijnlijk wel als het werkt. Daarom deze vraag.

De pen er uit persen kan ik ook wel doen. Dan kan ik eventueel de andere pen er in steken met wat aanpassingswerk.
 
Waarom zoveel moeite voor een lager van een paar tientjes terwijl de kans dat het lager onbeschadigd raakt zeer klein is? (tenzij je de pen uitperst zoals hierboven genoemd wordt)

Een lagertrekker is niet om een lager schadeloos te verwijderen maar om het verwijderen te vereenvoudigen.
 
Met de pers er uit drukken heb ik ook al een paar keer gedaan. Gaat prima. En je beschadigd niks. (geen slijprisico met dremel of flex)
Als de stem een hele strakke passing heeft komt hij soms met een flinke knal los. (niet schrikken dus) Daarna druk je hem er gemakkelijk door. :Y
Je kunt hem een beetje "helpen" door te verhitten. (niet de stem)
Die HBM lagertrekker krijg je soms niet aangebracht vanwege opstaande nokjes (stuuraanslagen) op het T-stuk.
Let op dat je hem er in de juiste richting door perst. Het T-stuk op de pers, volle lengte van sten vertikaal zetten en volle lengte door het gat persen.
(een collega hier op MF had het andersom gedaan) '(
Ik weet niet wat je minimaal aan pers nodig hebt. (met m,n 25 ton's pers ging het easy) :)
 
Laatst bewerkt:
Dan is het misschien beter om ze er uit te laten persen en de stem over te zetten of gewoon het nieuwe lager te kopen. Als ik die er uit laat persen ben ik het niet die het doet :) Ik heb dat materiaal ook niet.

Ik dacht dat die lagertrekker ook bedoeld was om een lager er onbeschadigd uit te trekken. Ik heb er nog nooit mee gewerkt dus ik weet het niet.

Mijn bedoeling is om een fzr 400 RR voorvork op mijn honda cx500 te zetten. Moest ik de stem overzetten laat ik dat sowieso vastlassen.
 
~
Dan is het misschien beter om ze er uit te laten persen en de stem over te zetten of gewoon het nieuwe lager te kopen. Als ik die er uit laat persen ben ik het niet die het doet :) Ik heb dat materiaal ook niet.

Ik dacht dat die lagertrekker ook bedoeld was om een lager er onbeschadigd uit te trekken. Ik heb er nog nooit mee gewerkt dus ik weet het niet.

Mijn bedoeling is om een fzr 400 RR voorvork op mijn honda cx500 te zetten. Moest ik de stem overzetten laat ik dat sowieso vastlassen.~


Dat vastlassen is niet strikt noodzakelijk.
Je mag hopen dat de stem dezelfde dikte heeft of liever nog, dikker is.
Dan kun je hem netjes op maat draaien. (lees, op de gewenste strakke passing draaien)
Gaat de stem er te gemakkelijk in of "valt hij bijna door het pasgat heen" dan is vastlassen al helemaal geen optie. In dit geval zul je gewoon een nieuwe passende stem moeten (laten) draaien.
 
Laatst bewerkt:
Dan is het misschien beter om ze er uit te laten persen en de stem over te zetten of gewoon het nieuwe lager te kopen. Als ik die er uit laat persen ben ik het niet die het doet :) Ik heb dat materiaal ook niet.

Ik dacht dat die lagertrekker ook bedoeld was om een lager er onbeschadigd uit te trekken. Ik heb er nog nooit mee gewerkt dus ik weet het niet.

Mijn bedoeling is om een fzr 400 RR voorvork op mijn honda cx500 te zetten. Moest ik de stem overzetten laat ik dat sowieso vastlassen.
Basisregel is dat een lager verwijderen ook lager weggooien en vervangen is.
 
Waarom noem je de balhoofdpen een sten? Als ik daar op google kom ik op iets van geweren uit, of is het een afkorting ergens van?

De binnenring van een lager krijg je er bijna niet heel af met een trekker, ook niet met een separatietrekker. Je gaat al snel de kooi beschadigen omdat je er eigenlijk niet tussen past.

De as eruit persen gaat wel, dan blijft het lager heel.
 
Waarom noem je de balhoofdpen een sten? Als ik daar op google kom ik op iets van geweren uit, of is het een afkorting ergens van?

De binnenring van een lager krijg je er bijna niet heel af met een trekker, ook niet met een separatietrekker. Je gaat al snel de kooi beschadigen omdat je er eigenlijk niet tussen past.

De as eruit persen gaat wel, dan blijft het lager heel.
Ik denk dat hij stem bedoeld wat engels is voor stang of steel.
 
Ja, sorry, het is stem. (Engels voor stang, steel)
Zal het even in m'n post's verbeteren.
Heb dit onderdeel eigenlijk altijd zo genoemd/benoemd.
Maar balhoofdpen is best wel een duidelijker omschrijving. :Y
 
Laatst bewerkt:
Gaat de stem er te gemakkelijk in of "valt hij bijna door het pasgat heen" dan is vastlassen al helemaal geen optie. In dit geval zul je gewoon een nieuwe passende stem moeten (laten) draaien.

Kan er desnoods geen bus gedraaid worden dan die er in geperst wordt?

Maar als ik afga op de reacties en zoals martell zegt moet een lager worden vervangen eenmaal verwijderd. Waarschijnlijk zal ik dan gewoon het lager bestellen. Zou leuk zijn moesten die apart verkrijgbaar zijn.

En idd, met stem bedoel ik de balhoofdpen.
 
Kan er desnoods geen bus gedraaid worden dan die er in geperst wordt?

geen enkel probleem.

0134.JPG
 
Ik heb zo'n set van Jurgens motorsport voor hetzelfde doel. Maar vaak zitten de nokjes op de onderste kroonplaat zo dicht bij elkaar, dat het nét niet lukt. In mijn geval was dat ook zo. Bij een Suzuki GSX 1400-kroonplaat, zit dan nét die stofring in de weg. In dat geval is het gewoon dremelen en wrikken. Ik beschik ook over een werkplaatspers (20 ton), dus in voorkomend geval wil ik je altijd helpen. Woon in Hamont. als je de afstand niet te groot vindt, neem maar even kontakt op via een PB.
 
Hmm ja die van de FZR zit goed vast, die zal ik er af dremelen ofwel gebruik ik binnenkort een lagertrekker op school. Ik dacht dat ze daar ook een pers hadden staan. Toch enorm bedankt voor het aanbod, ik heb je sowieso een pb gestuurd.

Bedankt Janbros, dan kan ik dat desnoods ook doen. Is toch wat minder werk dan een nieuwe stem maken.

Ik ga nog eens goed nameten wat de lengte van de FZR stem is tov die van de CX. Normaal gezien is die maar een milimeter verschil in lengte dus dat zal opgevuld worden met een spacer.
 
ik heb toen een nieuwe stuurpen gedraaid, maar had geen goesting om die helemaal af te draaien (de dikte van de pers-diameter afdraaien van de rest van de pen), en heb de stuurpen gewoon gedraaid uit ijzer op diameter van de lagers, en dan een alu opvulbus en alles weer samegeperst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan