vraagske over piston's remklauwen

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
13.245
6.113
wezemaal
ben bezig voor iemand om een FZ1 in orde te zetten, die door omstandigheden (ziekte/plaats gebrek) bijna 2 jaar heeft stil buiten gestaan. en daar heeft Mr Oxidatie natuurlijk dankbaar gebruik van gemaakt.

Remzuigers vooraan zitten uiteraard muurvast en het stuk dat buiten steekt volledig verroest. Nu mijn vraag :

Waarom maken ze die dingen in een materiaal dat roest, en waarom zou je ze niet gewoon zelf uit aluminium draaien ? Iemand die een reden weet waarom die niet uit aluminium mogen zijn ? Om maar een voorbeeld te geven : de zuigers in de trommelremmen van heftrucks zijn bij ons merk (ben heftruckmekanieker) steevast uit aluminium.
 
En hoe zit dat dan met rubbers in remklauwen en bij zuigers als die vloeistof zo heet wordt?

Die hebben ook hun grens, deze zijn daar voorbij gegaan toen de rem vastliep door een gare rempomp en zaten aan de zuiger vastgesmolten.




full


Maar normaal gesproken kunnen ze het dus hebben...
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat materiaal keuze ook gewoon een centen kwestie is, men maakt tenslotte motorfietsen om er geld mee te verdienen.

Ruimte gebrek zal ook meespelen in de keuze van de constructie. Remklauwen voor auto's hebben altijd stofhoezen over de remzuigers waardoor je problemen zoals met de meeste motorfiets remklauwen niet zo snel hebt. (behalve als de stofhoes kapot gaat)
 
Heb ook alu remzuigers in me moto zitten die buiten onder een hoes woont.
Maar daar is het steevast toch elk jaar even de remzuigers schoonmaken.
Omdat ze ligt oxideren en de remmen ligt gaan aanlopen.

Heb wel is een bromtol gehad waar een rvs zuiger inzat. Weet niet of daar nadelen aanzitten eigenlijk? Is natuurlijk wel veel zwaarder dan een alu variant.
 
Het zal voor een fabrikant hoogstwaarschijnlijk een heel stuk goedkoper zijn om remzuigers van staal te maken in plaats van aluminium of rvs.
Heb ze zelf meerdere malen van rvs gemaakt en dat werkt perfect, maar ik kan me zo voorstellen dat het een aanzienlijke besparing zal opleveren om al die miljoenen remzuigers van een goedkoper materiaal te maken.
 
Ik denk dat materiaal keuze ook gewoon een centen kwestie is, men maakt tenslotte motorfietsen om er geld mee te verdienen.

Ruimte gebrek zal ook meespelen in de keuze van de constructie. Remklauwen voor auto's hebben altijd stofhoezen over de remzuigers waardoor je problemen zoals met de meeste motorfiets remklauwen niet zo snel hebt. (behalve als de stofhoes kapot gaat)
Het nadeel van het toepassen van een stofhoes is dat als er vocht binnen de hoes zit deze ook niet weg kan...
 
Terug
Bovenaan Onderaan