Lagerschade dubbelrijig tonlager [22206E1]

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Heren techneuten... een vraagstuk..

Ik heb een opstelling van twee dubbelrijige tonlagers waarin een as (30mm) 2000TPM draait. In dit geval zijn de assen gaan draaien in de lagers waardoor de assen kapot zijn gegaan.
Zie afbeelding voor de lagerschade. Herkent iemand deze schade? Is dit stilstand-corrosie misschien?
full
 
Laatst bewerkt:
Een dubbelrijig tonlager is een radiale lager die is niet bedoeld om hoge axiale krachten op te vangen.
Deze lager kan een scheefstand van een as bijvoorbeeld een lichte slingering goed opvangen.
 
Hoe worden de lagers gesmeerd?
Ik gebruik deze lagers wel eens bij maaimachines als modificatie op een diepgroefkogellager wat normaal gebruikt wordt, ze zijn sterk en kunnen lang meegaan maar mijn ervaring is dat ze wel veel gesmeerd moeten worden, anders worden ze te het en lopen ze droog/vast.
 
Water/condens in de olie in combinatie met stilstand over langere tijd.
Condens gaat als fijne druppels in de olie zitten tijdens het draaien van het lager. De druppels worden als het ware een suspensie, zo als de slurry in blokken waarmee alleen korte ritten worden gemaakt.
Tijdens stilstand worden de druppels water groter doordat ze samen klonten. Water hecht zich aan het metaal waardoor er oxidatie op gaat treden.
IJzeroxide heef een groter volume dan IJzer en zal hierdoor weerstand bieden tegen het rollen van de lagers.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan