1 knipperlicht doet het niet (geen defect peertje)

menner

Die hard MF'er
12 jan 2008
306
1
Bij de motor van m'n vriendin doet alleen het knipperlicht rechtsachter niet meer (transalp uit 1996). We hebben twee nieuwe reserve peertjes erin gedaan, maar het probleem blijft. We hebben ook alle bekabeling met het oog geïnspecteerd, waarbij er geen breuken of iets te vinden zijn. In het Haynes onderhoudsboek staan alleen suggesties voor als beide knipperlichten aan één kant niet meer werken (relais etc.), maar dat is nu niet het geval.

We komen er niet uit waar het probleem in zou kunnen zitten als maar één knipper het niet meer doet (zoeken op MF geeft vooral resultaten waarbij het peertje gewoon stuk was O-) )

Iemand tips suggesties? Ik heb helaas geen multimeter, maar wellicht kan ik er eentje aanschaffen mocht dit nodig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Multimeter in de DC (gelijkspanning) 20V zetten en gaan meten.
Middelste pennetje van je lampje is de + zet de zwarte draad van je multimeter ( of eventueel een testlampje) ergens tegen je frame (blank ijzer) aan.
Knippert die dan wel is je massa onderbroken.

Knippert die niet dan wordt het toch de draden (inclusief draadboom) inspecteren op breuk.

Schema helpt natuurlijk altijd.
Vermoedelijk komt de + van je knipperlicht helemaal uit de koplamp vandaan.
 
Bedankt voor de suggesties. Ik heb eindelijk een (goede) multimeter tot mijn beschikking om het te testen.

Gekozen voor gelijkstroom 20V. Rode + draad tegen het middelste pieltje in de knipperlicht unit gehouden en zwarte draad tegen het frame. Meting wisselt/springt tussen 0.01 en 0.10 ongeveer op het display. Maar bij het nog goed werkende knipperlicht is dit niet anders.

Het is me niet gelukt om het met een test lampje werkend te krijgen. Heb het geprobeerd met dezelfde opstelling als hierboven, maar dan het lampje tegen het frame houden en daarna ook de zwarte draad tegen de - van het lampje terwijl deze tegen het frame zit. Gebeurde niets, maar dit keer was dit ook hetzelfde zowel voor de niet werken als de goedwerkende, dus denk dat dit "lampje" testen niet helemaal is gegaan zoals het zou moeten werken.

Ik ben echt een leek met electriciteit, dus ik probeer het echt stap voor stap op te volgen.
 
Bij de motor van m'n vriendin doet alleen het knipperlicht rechtsachter niet meer (transalp uit 1996). We hebben twee nieuwe reserve peertjes erin gedaan, maar het probleem blijft. We hebben ook alle bekabeling met het oog geïnspecteerd, waarbij er geen breuken of iets te vinden zijn. In het Haynes onderhoudsboek staan alleen suggesties voor als beide knipperlichten aan één kant niet meer werken (relais etc.), maar dat is nu niet het geval.

We komen er niet uit waar het probleem in zou kunnen zitten als maar één knipper het niet meer doet (zoeken op MF geeft vooral resultaten waarbij het peertje gewoon stuk was O-) )

Iemand tips suggesties? Ik heb helaas geen multimeter, maar wellicht kan ik er eentje aanschaffen mocht dit nodig zijn.
Draadjes van linksachter en rechtsachter even omwisselen (in de stekkertjes onder zadel.
En dan kijken of linksachter wel wat doet. Zo niet, dan zit het in de bedrading daarvoor. Zo ja, dan zit het in de raw unit, de bedrading er naartoe, of het peertje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan