Yamaha r1 2007 schakel probleem. HELP!

Yordi-r1

Rookie
28 jul 2014
8
0
Rijswijk
Hallo mensen,

Heb laatst een r1 gekocht en heb nu al ellende met schakelen.
Als ik in me 1 rij en trek me koppeling in dan lijkt t net of die door rijd.
Schakelen van 1 naar 2 naar 3 gaat heel zwaar. Behalve als ik koppel en gas geeft gaat t prima.
Als ik in me 1 rij en wil naar neutraal dan schiet die door naar 2 en andersom ook.
Ook dit als ik gas geef gaat die wel in ze neutraal.
Na ze 3 geen problemen meer.
Eerste uitsluitingen waren afstellen van kabel.
Olie ververst plus filter.

Na 100 km nog steeds de zelfde ellende dus de koppelingsdeksel eraf gehaald en alles na gekeken.wat kleine beschadigingen maar niet veel boeiends te zien.

Iemand in de omgeving die me kan helpen?
Iemand die dit ook had?
Monteur wie t bekend voorkomt?
HELP!!!!

Yamaha r1 2007 omgeving rijswijk
 
Duidelijk verhaal, koppeling komt niet helemaal vrij.

Als de afstelling van de kabel goed is zou ik de koppeling uit elkaar halen en de platen en de voering controleren en opmeten.
 
Heb ik gedaan alleen een groef in 1 clutchplaat.
Wat doet een clutchplaat?
Alles opgemeten zit wel dicht tegen t vervangen aan.
Veren gemeten ook minimaal.
Maar alles binnen de normen van het Manuel boek.
Vraag me. Af of dat t is en niet in de bak zit?
Note benen maar 13000 op de teller.
Inderdaad t ontkoppelen gaat niet.
 
Heb ik gedaan alleen een groef in 1 clutchplaat.
Wat doet een clutchplaat?
Alles opgemeten zit wel dicht tegen t vervangen aan.
Veren gemeten ook minimaal.
Maar alles binnen de normen van het Manuel boek.
Vraag me. Af of dat t is en niet in de bak zit?
Note benen maar 13000 op de teller.
Inderdaad t ontkoppelen gaat niet.

Dan lekker vervangen. Een koppeling die flink op zijn donder krijgt heeft vaak al ruim voor het bereiken van de slijtagelimiet kromgetrokken tussenplaten, die het niet helemaal vrijkomen van de koppeling en het daardoor lastige schakelen veroorzaken. En dan vervang je dus zowel de gevoerde, als de stalen tussenplaten. Indien je een aftermarket set monteert, controleer dan de dikte van het totale pakket voor je de boel monteert en dichtschroeft, anders kan hij later weer open. Leg de platen bovendien in een bakje verse olie een paar uur voor je ze gaat monteren.
 
Laatst bewerkt:
Maar hoe weet ik zeker dat dit t is..?
Zijn t niet me schakel vorken?

Waarom denk je dat?

Laat ik het zo zeggen, dit is een advies, gebaseerd op ervaring. Dat wil zoveel zeggen als dat je ieder probleem al wel enkele tientallen malen hebt gezien en een meest waarschijnlijke oplossing (in de orde van 95%, mits koppelingskabel goed afgesteld) aan kunt dragen.

Natuurlijk kan ik vanaf hier niet naar je motor kijken, laat staan in de versnellingsbak.
 
Laatst bewerkt:
Waarom ik twijfel is omdat ik te horen heb gekregen dat ze er circuit mee hebben gereden.
lees op motor plus t verhaal van niet koppelen met sxhakelen op circuit maakt de schakel vorken krom.
vandaar. Zowiezo moeten de platen en veren en alles vvervangen worden.. maar hoe weet ik dat dit t probleem is zodat ik niet alles vervang en t dat niet is?
 
Dan lekker vervangen. Een koppeling die flink op zijn donder krijgt heeft vaak al ruim voor het bereiken van de slijtagelimiet kromgetrokken tussenplaten, die het niet helemaal vrijkomen van de koppeling en het daardoor lastige schakelen veroorzaken. En dan vervang je dus zowel de gevoerde, als de stalen tussenplaten. Indien je een aftermarket set monteert, controleer dan de dikte van het totale pakket voor je de boel monteert en dichtschroeft, anders kan hij later weer open. Leg de platen bovendien in een bakje verse olie een paar uur voor je ze gaat monteren.
:^

Zijn de stalen platen verkleurd :? ,lekker tegen het blauwe aan dus heerlijk op temp geweest
Platen op elkaar leggen en meten met een voelermaat of een goede lamp er achter of er licht door komt,simpel maar het werkt.
Platen zijn krom,duidelijk zaak.
 
En om de schakelvork te zien kan dat makkelijk of moet heel me blok eruit?
Begin eens met een werkplaatshandboek zoeken voor jou motor, en daar dingen i op te zoeken.

Daar staat veel in, incl plaatjes en stap voor stap uitleg. Meer dan dat we hier via topics aan je kunnen uitleggen :)
 
Waarom ik twijfel is omdat ik te horen heb gekregen dat ze er circuit mee hebben gereden.
lees op motor plus t verhaal van niet koppelen met sxhakelen op circuit maakt de schakel vorken krom.
vandaar. Zowiezo moeten de platen en veren en alles vvervangen worden.. maar hoe weet ik dat dit t probleem is zodat ik niet alles vervang en t dat niet is?
Als het mijn motor zou zijn, had ik het complete set platen en veren vervangen.

Ten eerste ivm het circuitgebruik (hoewel dat niet schadelijk hoeft te zijn).
ten tweede omdat het mogelijk de oorzaak is.
Ten derde omdat ik dan dát iig uitsluit.

Natuurlijk eerste koppelingskabel nogmaals controleren, ev ook vervangen.

Ik snap ook dat lukraak onderdelen vervangen niet lekker voelt, gebeurd helaas ook te vaak. Maar ik zou het geld en de moeite er wel aan durven spenderen, en ik snap dat het voor mij iets makkelijker praten is dan voor anderen.
 
Dus kan ook een klein verschil zijn in kromheid niet met de ogen te zien?
Meten is weten
full
 
Hallo mensen,

Heb laatst een r1 gekocht en heb nu al ellende met schakelen.
Als ik in me 1 rij en trek me koppeling in dan lijkt t net of die door rijd.
Schakelen van 1 naar 2 naar 3 gaat heel zwaar. Behalve als ik koppel en gas geeft gaat t prima.
Als ik in me 1 rij en wil naar neutraal dan schiet die door naar 2 en andersom ook.
Ook dit als ik gas geef gaat die wel in ze neutraal.
Na ze 3 geen problemen meer.
Eerste uitsluitingen waren afstellen van kabel.
Olie ververst plus filter.

Na 100 km nog steeds de zelfde ellende dus de koppelingsdeksel eraf gehaald en alles na gekeken.wat kleine beschadigingen maar niet veel boeiends te zien.



Iemand in de omgeving die me kan helpen?
Iemand die dit ook had?
Monteur wie t bekend voorkomt?
HELP!!!!

Yamaha r1 2007 omgeving rijswijk


Dit wordt niet veroorzaakt door slecht/kromme schakelvorken
 
Volgens mij staat de rn19 er om bekend dat hij bij wat heftig gebruik problemen kan gaan geven bij de derde versnelling. De "echte" racers modificeren ook de bak om deze reden. Maargoed een setje platen en veren is goedkoper om mee te beginnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan