Winterslaap van 2 jaar, motor loopt bijzonder beroerd

Edoll

Die hard MF'er
12 jun 2002
527
0
Hoogezand
Hoi allen, misschien dat jullie wat mee kunnen denken met mij?

2 Jaar geleden heb ik mijn zzr 600 ('99) goed rijdend weggezet, en nu draait de motor erg slecht. Zo slecht zelfs dat ik er niet mee kan rijden.

Wat heb ik al gedaan?
  • olie ververst
  • nieuw oliefilter
  • koelvloeistof vervangen
  • remvloeistof vervangen
  • luchtfilter schoongemaakt en ingespoten met luchtfilter olie

Hierna de motor gestart en geconstateerd dat hij erg slecht loopt. Ik heb de motor meerdere keren goed warm laten lopen en met de choke de toeren ook wat hoger gehad in de hoop dat door het wat langer draaien van de motor het probleem zichzelf oplost. Dit was niet het geval.

- bougies schoongemaakt (met carburateur reiniger en schuurpapier, hierbij viel me op dat de bougie van de meest rechter cilinder wat zwarter was dan de overige 3).

Bougies er weer ingedraaid, 2 uur lopen vloeken op het onmogelijk weer terug te plaatsen luchtfilter, en vervolgens gestart.

Stationair lijkt hij redelijk te lopen, en met de choke kan ik de toeren op een normaal klinkende manier hoger krijgen. Geef ik echter wat gas dan houdt de motor enorm in (te lang de hendel open en de motor valt uit), bij het op tijd loslaten van de gashendel schiet het toerental (dus verlaat) omhoog.

Het viel me hierna op dat de meest rechter uitlaat buis te heet was om beet te pakken na 2 minuten stationair draaien, maar de andere 3 uitlaatbuizen opmerkelijk koeler waren.~

  • Mijn huidige plan van aanpak is om toch 4 nieuwe bougies te kopen en dit helemaal uit te sluiten als mogelijke dader (bougies zien er verder prima uit afgezien van de aanslag)
  • Als dit niet werkt, luchtfilter eraf, en carburateur reiniger in de luchtfilter intake van de carburateurs sproeien om mogelijk vuil op te lossen
  • Als dit ook geen effect heeft zie ik geen andere optie dan de carburateurs eraf te halen en ze handmatig schoon te maken. Dit heb ik een jaar voordat de motor in de winterslaap ging gedaan en deze waren toen brandschoon).

Ik begin de frustratie na 3 (deeldagen) klussen al te voelen gezien de motor over 6 week rijklaar moet zijn voor een vakantie... heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen of mij wellicht een betere richting in kan sturen qua probleemoplossing?

Overigens zit de benzine van 2 jaar geleden er nog in, het lijkt mij dat gezien hij stationair wel goed draait en de tank gewoon dicht is geweest dat dit geen probleem mag zijn.. toch?

update:
  • Extra dingen inmiddels al gedaan
  • Carburateurs gereinigd met carburateurspray
  • benzinepomp getest en werkend bevonden (op 12v)
  • relais doorgemeten en defect bevonden, nieuwe (2e handse) gemonteerd, pomp en relais werken naar behoren)
  • Nieuwe benzine erin
  • Forte 1 meegemengd
  • benzine filter gecontroleerd
  • nieuwe bougies
  • uitlaat druk van beide uitlaten (op gevoel) even hoog bij stationair draaien

update2:
Carburateurs zijn gewoon schoon. Pomp werkt goed. Stationair loopt de motor (wellicht niet 100 punten maar hij loopt wel). Choke open resulteert in verwacht hoger toerental. Gasgeven lijkt met hoge choke lijkt de toeren iets hoger te kunnen krijgen. Teveel gas geven resulteert in carburateurs die benzine mengsel lijkt uit te spugen uit het luchtfilter gat. Gas geven met choke uit resulteert in doodgaande motor.

Ik weet het inmiddels echt niet meer :/

Video bij update2:
 
Laatst bewerkt:
Hij bedoeld dat niet.
Hij denkt echt dat de klassieke WD40 iets doet. en dat het goed is om je hel carb er mee in te smeren,

Maakt meer stuk dan je repareert.
Dat snap ik.
Maar daar door kwam ik dit spul tegen wat speciaal voor dingen was volgens de bus dan.
Waardoor ik mij afvroeg hoe de ervaringen daar mee waren.
Of een mening over het spul ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat wil je zeggen? In elke brandstof zit tegenwoordig een bepaald percentage Ethanol. Zelfs in Euro95 zit circa 5% Enthanol?

Daar wil ik mee zeggen dat daardoor veel wazige problemen kunnen ontstaan.
We hoeven echt niet zo blij te zijn met ethanol in de benzine.
En goed voor het miljeu is het ook al niet, als je echt alles in overweging neemt.
( gewassen die niet voor voedsel gebruikt worden en onderdelen die kapot gaan waardoor veel auto's en motoren afgedankt worden dus meer afval, etc. etc. )
Politici willen hiermee punten scoren.
 
zomaar een suggestie: O-)
in cylinder 2 zijn de kleppen vies en roestig.
carburateur 2 spuugt zo nu en dan benzine terug het luchtfilter in.
uitlaatbocht van cylinder 2 wordt niet/laat warm.

Misschien dat de inlaatklep van cylinder 2 niet meer goed sluit?

Al dat gedoe over vuile carburateurs... ;)
 
Oftewel zoals ik al had geconcludeerd.
Stoppen met prutsen zonder dat je weet waar je mee bezig bent en een vakman het laten repareren.
Die begint gewoon bij het begin dus compressie meten en dan steeds stapje verder totdat de motor goed loopt.
Kost je dan wel meer doekoe's als dat de motor waard is waarschijnlijk.
 
je hebt de sproeiers (hoofdsproeiers + rolantiesproeiers) toch goed uitheblazen met luchtdruk, enkel carburateurreiniger is niet altijd voldoende. ook is er een groot verschil in carburateurreinigers, in kwaliteit toch, die van het merk kent is fantstisch maar helaas alleen verkrijgbaar voor professionelen maar als je wat rondzoekt vindt je die wel ergens. wat ook nog een mogelijkheid is (al is die miniem) is dat er in één of meerdere membramen bovenaan een klein scheurtje zit, rubber dat uitdroogt verduurd.


nee ,...want je kunt op het filmpje zien dat de membramen tegelijk de gas-schuiven open-trekken .
( dat is niet zo verwonderlijk, want die werken alleen op de lucht-snelheid die door de venturies lopen als gevolg van de stand van de gaskleppen )

De benzine die we nu mogen kopen in Nederland is vuiligheid , en sloop-sap voor onze motorfietsen die we laten overwinteren in de stalling .

Zelfs me Harley stoom-machine wilde vorig jaar niet meer uit z'n winterslaap komen , en had dezelfde kuren , terwijl hier maar 1 CV-carburateurtje op zit.

CV-carburateurtje losgenomen en alles eruit gedraaid wat er in zit .
Perslucht door alle kanaaltjes gejaagd bij het garage-bedrijf van de buurman .
Carb weer terug gemonteerd , .....verse benzine BIJ gemengd in de tank en carb weer afgesteld .
Probleem was getackled ! ,.....en hij ging weer als vanouds .

Het vervelende is namelijk dat carburateurs NIET van aluminium zijn gemaakt , maar van een legering die men "ZAMAK" noemt.
( = legering van zink , aluminium en koper )
De nieuwe hedendaagse rot-benzine kan deze legering aantasten , waardoor er zink-oxide in de kanaaltjes kan gaan zitten.
( en dat is veel erger dan die rare gele aanslag die we in de vlotterbakjes zien , die ook uit die "fijne" moderne benzine afkomstig is. )

Ik gooi voor de winterstop een aantal doppies 2-takt-olie door me benzine , en laat 'm dan even lopen voordat ik 'm uitzet .

( gewoon maar wat geprobeerd op goed geluk ,.....maar dit pakte dit jaar wel goed uit )

;)
 
Laatst bewerkt:
nee ,...want je kunt op het filmpje zien dat de membramen tegelijk de gas-schuiven open-trekken .
( dat is niet zo verwonderlijk, want die werken alleen op de lucht-snelheid die door de venturies lopen als gevolg van de stand van de gaskleppen )

De benzine die we nu mogen kopen in Nederland is vuiligheid , en sloop-sap voor onze motorfietsen die we laten overwinteren in de stalling .

Zelfs me Harley stoom-machine wilde vorig jaar niet meer uit z'n winterslaap komen , en had dezelfde kuren , terwijl hier maar 1 CV-carburateurtje op zit.

CV-carburateurtje losgenomen en alles eruit gedraaid wat er in zit .
Perslucht door alle kanaaltjes gejaagd bij het garage-bedrijf van de buurman .
Carb weer terug gemonteerd , .....verse benzine BIJ gemengd in de tank en carb weer afgesteld .
Probleem was getackled ! ,.....en hij ging weer als vanouds .

Het vervelende is namelijk dat carburateurs NIET van aluminium zijn gemaakt , maar van een legering die men "ZAMAK" noemt.
( = legering van zink , aluminium en koper )
De nieuwe hedendaagse rot-benzine kan deze legering aantasten , waardoor er zink-oxide in de kanaaltjes kan gaan zitten.
( en dat is veel erger dan die rare gele aanslag die we in de vlotterbakjes zien , die ook uit die "fijne" moderne benzine afkomstig is. )

Ik gooi voor de winterstop een aantal doppies 2-takt-olie door me benzine , en laat 'm dan even lopen voordat ik 'm uitzet .

( gewoon maar wat geprobeerd op goed geluk ,.....maar dit pakte dit jaar wel goed uit )

;)

Ik doe de kraan dicht en laat hem dan draaien totdat ie er mee stopt, heb dan dus geen benzine meer in de carb zitten werkt tot nu toe erg goed.
 
Ik doe de kraan dicht en laat hem dan draaien totdat ie er mee stopt, heb dan dus geen benzine meer in de carb zitten werkt tot nu toe erg goed.

Ik :] het ganse jaar door, ook nooit problemen met cabs :+
Maar jou truc is volgens mij eveneens een goed advies die een winterstop houden, maar met die 2-takt olie tip blijft alles een beetje vettig en kan niets vast komen te zitten als je hem voor nog langere tijd opzij zet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan