Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Trip idee

Nadat Minh hoorde dat Erich en ik weer iets wilden plannen kwam ze met onderstaand idee voor een korte 2-3 daagse trip. Tuy Hoa ligt ca. 100 km. boven Nha Trang en het ziet er op de foto’s best mooi uit. Daar ligt ook meteen een “toeristische trekpleister”: het meest oostelijke punt van Vietnam. Voor wie vanuit Nha Trang wat wil toeren lijkt dit ook een aardige trip. Als we hem gemaakt hebben zal ik wat details posten.

I think these two are interesting:
1. Ghanh Da Dia: in Tuy Hoa, see
How to go to Ganh Da Dia? - Tuy Hoa Forum - TripAdvisor

http://pystravel.com/vi/tin-tuc/diem-den/1427-ngo-ngang-ve-dep-ghenh-da-dia-phu-yen.html

2. The eastern point of Vietnam:
http://www.baokhanhhoa.com.vn/english/photo/201403/discover-the-beauty-of-mui-doi-hon-dau-2299152/

In Tuy Hoa there are more, see:
http://www.vietnamtourism.org.vn/tr...-a-gift-endowed-to-phu-yen-by-the-nature.html
 
Laatst bewerkt:
Massage

Nog een paar opnames met mijn oude primitieve digitale camera uit de massagesalon van Mrs. Anh ten tijde van mijn sabattical. De techniek op de eerste twee foto’s wordt in de huidige praktijk van Mrs Anh niet meer toegepast. Het "slachtoffer" op deze foto's is Mai, die nu de manager van de massagesalon is.

full


full


Anh Sang, de m.i. knapste masseuse...

full


... en dit was de beste.

full
 
Laatst bewerkt:
Motortrip

Ik heb gisteren (zondag) vrijwel dezelfde route gereden als die ik beschreef op 25 juni (FredVN in "Vietnam"). Ten eerste omdat de bochtige weg langs de zee leuk rijden is, ten tweede omdat ik ook de andere zijwegen naar het strand wilde bekijken. Start is de 2e grote rotonde met een (loos?) parkeerterrein aan de zeekant, bovenaan de kaart. Tusssen de eerste en deze 2e rotonde is een paar km. Ik ben doorgereden tot aan het begin van het vliegveld (ca. 7,5 km.), daar gekeerd en ben vervolgens alle zijwegen ingereden. Ik heb van een aantal plaatsen bij het strand met een oud mobieltje een foto gemaakt.

full


Resultaten
De eerste afslag na de grote rotonde heeft een - althans zo lijkt het - betaalde parkeerplaats en strandstoelen. Deze afslag is gemakklijk te vinden: hij ligt kort na een heuvel aan de linkerkant waarop een huis met een radar-installatie erachter.

full

full


Eén van de andere afslagen heeft een groot hotel aan het eind. Dat zie je al vanaf de grote weg. Kun je net zo goed in Nha Trang blijven.

full

full

full


Weer een andere afslag heeft aan beide zijden van de weg een soort zandafgraving lijkt het. Dat zie je al vanaf de hoofdweg dus die kun je overslaan. Ik denk dat het daar door de week druk is met zandauto’s. Het strand lijkt op de foto’s hieronder.

Alle andere afslagen eindigen bij het strand met een kleine parkeerplaats. Ik heb maar bij één afslag een paar mensen gezien. Kortom, een groot leeg stuk strand voor mensen die rust zoeken of een paradijselijke plaats voor naturisten.

full

full

full

full
 
Motortrip

Ik heb gisteren (zondag) vrijwel dezelfde route gereden als die ik beschreef op 25 juni (FredVN in "Vietnam"). Ten eerste omdat de bochtige weg langs de zee leuk rijden is, ten tweede omdat ik ook de andere zijwegen naar het strand wilde bekijken. Start is de 2e grote rotonde met een (loos?) parkeerterrein aan de zeekant, bovenaan de kaart. Tusssen de eerste en deze 2e rotonde is een paar km. Ik ben doorgereden tot aan het begin van het vliegveld (ca. 7,5 km.), daar gekeerd en ben vervolgens alle zijwegen ingereden. Ik heb van een aantal plaatsen bij het strand met een oud mobieltje een foto gemaakt.

[afbeelding]

Resultaten
De eerste afslag na de grote rotonde heeft een - althans zo lijkt het - betaalde parkeerplaats en strandstoelen. Deze afslag is gemakklijk te vinden: hij ligt kort na een heuvel aan de linkerkant waarop een huis met een radar-installatie erachter.

[afbeelding]
[afbeelding]

Eén van de andere afslagen heeft een groot hotel aan het eind. Dat zie je al vanaf de grote weg. Kun je net zo goed in Nha Trang blijven.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Weer een andere afslag heeft aan beide zijden van de weg een soort zandafgraving lijkt het. Dat zie je al vanaf de hoofdweg dus die kun je overslaan. Ik denk dat het daar door de week druk is met zandauto’s. Het strand lijkt op de foto’s hieronder.

Alle andere afslagen eindigen bij het strand met een kleine parkeerplaats. Ik heb maar bij één afslag een paar mensen gezien. Kortom, een groot leeg stuk strand voor mensen die rust zoeken of een paradijselijke plaats voor naturisten.
Uit nieuwsgierigheid, is dat toegestaan in Vietnam? en zo ja, wordt het ook beoefend door de vietnamezen zelf of enkel toeristen?
 
Vietlaw

Ik kwam in de Apple-store onder de noemer "Vietlaw" een aantal apps tegen van €8 - €9, afgeprijsd naar €0. Omdat Minh ook juridische interesse heeft gaf ik dit aan haar door. "Nutteloos", was haar commentaar. Er zijn zoveel (lokale) aanpassingen, aanvullingen, wijzigingen en interpretaties op de wetteksten dat niemand weet wat juist is. Je hebt dus absoluut niets aan een originele wettekst.

Hierop doorgaand kwam ze met nog een voorbeeld.

Wij hebben problemen met een reparatie onder garantie waar de bouwer botweg weigert te komen. Wij hebben hier domweg geen enkel alternatief (behalve misschien hem door wat maffia-jongens in een auto te laten slaan en hier naartoe te rijden).

Maar waar vind je die?

Rechtszaak aanspannen? Is het bedrag niet hoog genoeg voor. Maar stel dat je dat toch probeert. Of je kans maakt op een positieve uitspraak is op grond van bovenstaand op voorhand geen zinnig woord over te zeggen.

Raar maar waar.

Maar OK, stel je het onwaarschijnlijke voor dat je klacht wordt toegewezen. Dan is de kans nog steeds heel groot dat je de kosten voor je advocaat zelf moet betalen. Dit omdat de rechtbank meestal vindt dat deze kosten niet bij de vordering horen. En die kosten zijn ongetwijfeld veel hoger dan het bedrag van de vordering.

Een zinloze exercitie dus.

Je kunt het ook zonder advocaat proberen. In dat geval moet je een brief bij het gerechtshof overhandigen en thuis gaan zitten duimen dat ze die willen bekijken. Over in behandeling nemen hebben we het dan nog niet eens.

Weinig kans ben ik bang.

Samenvattend: “ons enige recht is de aanrecht” om een uiterst flauwe grap te gebruiken. Of anders gezegd, “leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker”.

Geweldig systeem!


Conclusies
Mijns inziens kun je een aantal conclusies trekken:
- zoals ik al eerder opgemerkte: "Vietnam is een ontwikkelingsland en zal dat altijd blijven!"
- er lijken mij betere/leukere keuzes denkbaar dan een rechtenstudie....
- ehhh....terras en Dalat-wijn...
 
@Magnamaniac. Nee, naturisme is niet toegestaan in Vietnam. In FredVN in "Vietnam" gaf ik al aan dat ik het zelf ook nergens ben tegengekomen.

Maar zoals MarvelousM in zijn verhaal over Phu Quoc MarvelousM in "Vietnam" al aangaf, er zijn genoeg rustige (strand)plekken te vinden waar niemand komt. En ik denk dat Cam Ranh daar ook bijhoort.
 
Laatst bewerkt:
Dus ik afgelopen weekend een internationaal rijbewijs kopen ter voorbereiding van DE tocht van zuid naar noord die ik rond oktober wil gaan doen... blijkt dat Vietnam helemaal niet onder de landen valt die dit rijbewijs erkennen.

Boeiend? Of gewoon motortje kopen en lekker rustig het land door tokkelen?
 
Motortrip Cam Ranh

Tijdens de eerste trip naar het schiereiland stuitten Erich en ik onder het vliegveld op een militaire wachtpost, die het hele gebied afsluit. Zie FredVN in "Vietnam" Een rondje om het eiland is dus niet mogelijk.

Afgelopen zondag ben ik boven het vliegveld naar het strand gereden (FredVN in "Vietnam"). Ook daar loopt volgens de kaart een weg om het vliegveld. Vanaf het strand kon ik niets zien van een militaire afsluiting. Binnenkort dus die weg maar eens inrijden en kijken hoever we komen. Ik zal dat maar weer op een zondag doen, hopende dat er dan geen militaire oefeningen zijn en je dus niet van je fiets wordt geknald (in militaire dienst een paar vergelijkbare situaties meegemaakt, allen net goed afgelopen). Afgelopen zondag had ik daar eigenlijk te weinig tijd voor: het inrijden van alle zijwegen duurde duidelijk langer dan tevoren gedacht.

Wordt hopelijk vervolgd.

full
 
Laatst bewerkt:
Materialisme

“De gemiddelde Vietnamees is een materialist”.

Deze stelling kreeg ik in een email toegestuurd tijdens een andere discussie. Naar mijn mening volledig waar. Ik heb al meerdere keren geschreven over het korte-termijn-denken van Vietnamezen.

Dat geldt overigens niet alleen voor hier, datzelfde kun je zeggen over de Vietnamezen in Europa en waarschijnlijk nog meer over die in Amerika. Ik heb dat zelf ook in Europa gezien: een serie huizen kopen als belegging zonder voldoende financiële dekking. Toen de huizenmarkt instortte waren de rapen gaar.

Minh denkt, dat het door de vroegere situatie komt. Nu de ergste armoede verdwenen is slaat men volledig door naar de andere kant. Probleem is daarbij vaak dat het inkomen geen gelijke tred houdt met dit doorslaan. Dus moet men geld lenen. Vervolgens moet men later weer van alles en nog wat verkopen om de schulden af te kunnen lossen.

Gesprekken met vroegere klasgenoten gaan gegarandeerd binnen 5 minuten over de nieuwe auto, de betere baan, het hogere salaris, het grotere huis etc. En wij zijn natuurlijk een stelletje armoedzaaiers. :+ Ik bedoel, we hebben geen auto, Minh heeft geen baan dus al helemaal geen salaris etc. Met name, dat ze een goede baan in Nederland heeft opgegeven en hier geen nieuwe baan zoekt terwijl ze met haar opleiding zeker een goedbetaalde kan vinden, zorgen voor een heleboel onbegrip. En dan kunnen de gesprekken, afhankelijk van welke klasgenoot je tegen het lijf loopt, al gauw erg vervelend worden. Dit alles is hier veel sterker dan in Europa.

Minh’s beste vriendin, die al heel lang in België woont, heeft dat aan den lijve ondervonden. Ze kreeg een aantal jaren geleden een paar dagen een oud-klasgenote met man en kinderen op bezoek. Die klasgenote heeft absoluut model gestaan voor de materialistische Vietnamees met een plaat voor haar kop. Er wordt nog steeds over dat bezoek gesproken.

Werkelijk niets deugde in de ogen van de klasgenote.
Het huis was oud. Klopt, maar ook groot en goed onderhouden.
De inboedel deugde niet. Tja, smaken verschillen.
De vriendin (hoog-opgeleid) had geen eigen zelfstandige baan want ze hielp (en helpt) haar man (accountant) in zijn eigen bedrijf en dat hoorde niet. Ik vind dat zelf gewoon logisch. Bovendien deed ze dat ook om meer bij de kinderen te kunnen zijn.
De man had een grotere auto. Logisch, dat is de gezinsauto, waarmee hij ook nog eens de hele dag naar zijn clienten rijdt.
Etc. etc.....

Wat de klasgenote vergat in haar gebruikelijke Vietnamese kortzichtigheid is dat Minh’s vriendin en haar man veel te slim zijn om domme dingen te doen. Ze hadden gewoon een heel goed uitgedacht meerjarenplan. Het bedrijf loopt nog steeds goed, ze hebben inmiddels een schitterend nieuw huis, kortom, alles uitstekend gepland en geregeld. Iets waar heel veel Vietnamezen een voorbeeld aan kunnen nemen.

De klasgenote zou oorspronkelijk ook nog bij ons in Nederland op bezoek komen. Maar dat ging niet door omdat ze om de één of andere duistere reden het idee had gekregen, dat Minh alleen getrouwd was om in het buitenland te kunnen wonen. En dus was Minh “niet goed genoeg" om haar vriendin te zijn. En toen we alle verhalen hoorden hebben we een diepe zucht van opluchting geslaakt: “saved by the bell”!
 
Laatst bewerkt:
Bananenbomen

Het is grappig hoe je vroeger geleerde technieken en gekochte materialen soms voor compleet andere doeleinden kunt gebruiken of -zoals hier- misbruiken.

Naast ons huis staan een aantal bananenbomen. Helaas van de verkeerde soort: de bananen, die eraan groeien, zijn niet te eten. We hebben de bomen laten staan omdat het wel aardig staat en ook nog wat afschermt naar de buren. Helaas begonnen een paar bomen richting het huis te groeien en hingen een paar bladeren al bijna vóór onze tv-schotel. Tijd dus om ze om te hakken. Alleen moesten ze wel in één bepaalde richting vallen om niet tegen het huis of op de muur te vallen. Tom Poes, verzin een list.

Ik heb vroeger aan rotsklimmen gedaan. Ik heb mijn complete uitrusting meegenomen naar Vietnam omdat geen enkel weldenkend mens tweedehands klimmateriaal koopt. Je weet immers nooit wat er mee gebeurd is. Ik heb dus ook nog een paar klimtouwen, waarvan ik de oudste al vaker voor van alles en nog wat heb gebruikt. Dus via een schlinge het touw aan de eerste boom bevestigd, een tweede aan een andere boom bevestigd en het touw strakgetrokken. Vervolgens de boom half doorgehakt (is heel zacht materiaal) en door aan het touw te trekken kwam de boom vanzelf naar beneden en ook nog in de goede richting. De tweede was nog gemakkelijker, die trok ik met wortels en al om toen ik het touw strak trok.

Ik laat de bomen een paar dagen liggen waarna de meeste mieren hopelijk verdwenen zijn, dan zaag ik ze in stukken en kunnen ze na drogen op de brandstapel.

full

full
 
Reizen

Dit is een aanvulling op FredVN in "Vietnam", die op zich weer verwees naar ik ga op reis en ik neem mee...: een uitgebreide brainstormsessie over “Ik ga op reis en ik neem mee....”

Ik heb overwogen om hier iets over te schrijven. Dit met name omdat de auteurs dat in “Two wheels & rice fields” (FredVN in "Vietnam") ook doen. En om dezelfde reden wilde ik dat ook nog over motorfietsen doen.

Echter, ik begreep uit diverse recensies van het boek dat het allemaal erg basaal is. Ik vind het eigenlijk ook erg persoonlijk wat je mee wil nemen. En er zijn denkelijk genoeg paklijsten in omloop.

Daarnaast is er in dit topic best wel het e.e.a. geschreven over motorfietsen, misschien wel meer dan in het 2-wheels-boek als ik op de voorbeeldpagina’s moet afgaan. Het is even zoeken hier maar dat verhoogt de pret, nietwaar?

Ik heb uiteindelijk besloten om zelf niets meer toe te voegen aan wat er in diverse posts al over is gezegd. Het enige wat ik wil aangeven is om vóór vertrek over een paar dingen na te denken en zelf te beslissen wat daarmee te doen:
- waterdichte tas. Ik ben ze hier nog niet tegengekomen (wat verder niets wil zeggen). Komo-zakken trouwens ook niet.
- wat goed gereedschap voor “eerste hulp bij pech in the middle of nowhere”
- bandenreparatieset
- electriciteitstester. Hier te koop maar is wel zoeken.
- mes/zakmes, eventueel een multitool
- een valhelm voor als je prijs stelt op een goed passend kwaliteitsproduct
- handschoenen, want die zijn hier vrij moeilijk te vinden
- een goed regenpak. Die zijn hier trouwens wel te vinden en de simpele plastic poncho’s kun je echt overal kopen.
- mesh-jack. Voor als je nog wat bescherming wil.
- kevlar jeans. Idem.
- petje. Heb je hier vaak nodig als je even je helm afzet. Ook hier goedkoop.
- bandenspanningsmeter. Tenzij je het pieken tegen de band nauwkeurig genoeg vindt.....
- zonnebril. Vergeet je misschien als het slecht weer is bij vertrek. Geen ramp: hier zijn “alle merken” ruimschoots op straat te koop.
- leesbril. Zelf kan ik zonder geen kaart lezen
- lektuur?
- gegevens uit dit topic :)
Vrijwel alles, m.u.v. het petje, heb ik in NL gekocht.

Goede reis!
 
Laatst bewerkt:
Restaurant
========
Deze foto’s zijn –al weer een aantal jaren geleden- genomen in een restaurant in HCM. Je ziet dit soort self-service-restaurants heel veel in Vietnam. Deze ligt trouwens een eind buiten het centrum, dus niet echt geschikt om “even een hapje te gaan eten”.

full

full
 
Motortrip Cam Ranh

Ik heb gisteren voor de derde keer op een zondag een rondje Cam Ranh gemaakt. Saai? Ja, eigenlijk wel. Het vervelende is echter, dat je hier in Nha Trang tamelijk ongunstig zit voor het maken van trips. Naar
- noorden: de A1. Ontzettend druk
- oosten: de zee. Ontzettend nat.
- zuiden: A1. Ontzettend druk
- westen: grote weg naar Dalat. Mijn testbaan. Deze is op zich wel goed te berijden maar heeft weinig leuke zijwegen.
- zij- en binnenwegen: slecht tot zeer slecht.

Het is bijna onmogelijk om een leuke rondrit te maken zonder de A1 of de weg naar Dalat mee te pakken. En “slechte binnenwegen” geldt ook voor het eerste stuk van dit rondje: achtereenvolgens slechte binnenweg, een stuk A1 en weer een slechte binnenweg. Daarna gelukkig het leuke bochtige stuk bergweg langs de zee.

Ditmaal was het doel om te kijken hoever je aan de oostelijke kant van het vliegveld, dus langs het strand, kunt doorrijden. Gelukkig was het weer als alle ochtenden vrij goed. ’s Middags beginnen hier de laatste weken de hoosbuien (ook gisterenmiddag).

Bij het vliegveld aan het einde van de zijweg schuin rechts de weg langs het strand ingeslagen. Na ruim een kilometer sprong er plotseling een militair uit de bosjes die vervaarlijk met een houten knuppel zwaaide. Zie de cirkel op de kaart voor de plaats. Ik wilde eerst terugzwaaien maar ik wist al zeker dat, hoe ver ik ook zou kunnen doorrijden, ik altijd weer langs die weg terug moest dus.... heb ik hem uiteindelijk alleen maar wat lichaamsbeweging gegeven door de motor langzaam uit te laten rollen. Vervolgens gaf hij door zijn armen te kruisen aan dat doorrijden niet mocht. Ik bleef naar de punt van het eiland wijzen die je een stuk in zee ziet. Nadat we dat beiden een paar keer hadden herhaald, zuchtte hij diep en wees dat ik door kon rijden.

YES! Op naar de zuidpunt! *O*
.
.
.
.
.
.
.
500 meter verder was de pret alsnog over; een grote slagboom over de weg belette mij de doorgang. En de militair achter deze slagboom was op geen enkele manier te bewegen om hem op te klappen en mij door te laten rijden. "Einde oefening", om in dezelfde terminologie te blijven. |(

Helaas!

Het is dus op geen enkele manier mogelijk om een rondje over het eiland te rijden.

Jammer!

full
 
Laatst bewerkt:
Storm

In de afgelopen nacht schijnt het behoorlijk gestormd te hebben. We hebben daar zelf niets van gemerkt. Maar we hoorden de gevolgen van de buren. De rijst op de rijstvelden is nog heel zacht. De storm blaast de rijsthalmen plat en die kunnen niet meer overeind worden gezet. Het gevolg is, dat de rijst erg klein blijft en er is dus sprake van een slechte oogst.

Families hebben meestal maar een klein rijstveld dat net genoeg oplevert voor de familie. Zodra er ook maar iets tegenzit is er niet genoeg rijst voor de familie en moeten ze lenen of kopen.

In dezelfde nacht is ook de elektriciteit uitgevallen, ik schat rond 1-2 uur. Er was pas weer prik rond 11:00. Dit is de eerste keer sinds we hier wonen dat het op deze manier gebeurt. Blijkbaar toch een grote storing die niet snel verholpen kon worden. Daarom ook deze late post.
 
Bananenbomen

Het is grappig hoe je vroeger geleerde technieken en gekochte materialen soms voor compleet andere doeleinden kunt gebruiken of -zoals hier- misbruiken.

Naast ons huis staan een aantal bananenbomen. Helaas van de verkeerde soort: de bananen, die eraan groeien, zijn niet te eten. We hebben de bomen laten staan omdat het wel aardig staat en ook nog wat afschermt naar de buren. Helaas begonnen een paar bomen richting het huis te groeien en hingen een paar bladeren al bijna vóór onze tv-schotel. Tijd dus om ze om te hakken. Alleen moesten ze wel in één bepaalde richting vallen om niet tegen het huis of op de muur te vallen. Tom Poes, verzin een list.

Ik heb vroeger aan rotsklimmen gedaan. Ik heb mijn complete uitrusting meegenomen naar Vietnam omdat geen enkel weldenkend mens tweedehands klimmateriaal koopt. Je weet immers nooit wat er mee gebeurd is. Ik heb dus ook nog een paar klimtouwen, waarvan ik de oudste al vaker voor van alles en nog wat heb gebruikt. Dus via een schlinge het touw aan de eerste boom bevestigd, een tweede aan een andere boom bevestigd en het touw strakgetrokken. Vervolgens de boom half doorgehakt (is heel zacht materiaal) en door aan het touw te trekken kwam de boom vanzelf naar beneden en ook nog in de goede richting. De tweede was nog gemakkelijker, die trok ik met wortels en al om toen ik het touw strak trok.

Ik laat de bomen een paar dagen liggen waarna de meeste mieren hopelijk verdwenen zijn, dan zaag ik ze in stukken en kunnen ze na drogen op de brandstapel.

[afbeelding]
[afbeelding]

ik weet niet als je olifanten hebt in de buurt, die zijn e rook gek op :P
 
Platteland (1)

Ik heb de afgelopen dagen wat foto’s gemaakt van de omgeving en het leven hier. Ik zal ze in de komende periode plaatsen.

Als eerste wat foto’s van een paar binnenwegen hier na een “regenbuitje”. Deze foto’s ondersteunen aardig het verhaal van eergisteren 4 augustus over de kwaliteit van die binnenwegen.

full

full

full

full
 
Platteland (1)

Ik heb de afgelopen dagen wat foto’s gemaakt van de omgeving en het leven hier. Ik zal ze in de komende periode plaatsen.

Als eerste wat foto’s van een paar binnenwegen hier na een “regenbuitje”. Deze foto’s ondersteunen aardig het verhaal van eergisteren 4 augustus over de kwaliteit van die binnenwegen.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Geweldig om eens te lezen hoe het er daar aan toe gaat. Alles wat hier zo eenvoudig is, is bij jou een hele onderneming.

En motorrijden op zich is ook een hele onderneming zo te zien... :]
 
Ik heb me de laatste dagen erg vermaakt met je blog (als ik het zo mag noemen), 37 pagina's doorgelezen. Ik vind het allemaal heel interessant en geweldig, maar voor mij zou het de hel zijn.
De taal niet beheersen en het niet onder de knie krijgen, de algemene lamlendigheid die een exponent is van de spaanse mentaliteit, op de weg elke keer weer de dood in de ogen kijken... brrr, ik moet er niet aan denken.

En dan niets kunnen kopen of doen zonder een hoop gesjacher en geduvel om toch maar niet al te erg beduveld te worden... En dan mag je er niet aan denken om iets ernstigs aan de hand te krijgen (moet spontaan denken aan 'you have problem with testicles. - Er, you mean intestines -- Err, yes, yes...')

Maar jij schijnt je er best te amuseren, good for you. Ik lees echter wel met plezier verder, en prijs me intussen gelukkig hier in het koude belgenlandje te zitten, op een half uurtje van de Der Eifel :]

Ik heb veel vragen gehad, maar ben ze allemaal weer vergeten... Eentje is wel blijven hangen.
Als je beelden of foto's van die contreien ziet, zie je eigenlijk nauwelijks dikke mensen.

Is dat omdat het eten eigenlijk niet echt vettig of voedingsrijk te noemen is, of eerder omdat de mensen daar over het algemeen nog echt (en lang en hard) moeten werken en dus veel calorieën verbranden?

Of is de eetcultuur daar gewoon heel anders? Hier bij ons is het heel normaal dat je heel de avond voor de tv ligt je pens vol te stouwen met chips/bier/worst/... Is het ginds misschien minder normaal om buiten de gewone maaltijden nog andere dingen te eten/snoepen?

of misschien al het bovenstaande, wat dan misschien weer samenhangt met een armere omgeving en een lagere levensstandaard?
 
Engelse les

Op donderdag krijgen o.a. de jongsten (groep 2, ca. 7-8 jaar) Engelse les van Minh. Dit zie je dan buiten. Wat je binnen hoort is een heleboel gegil en gekrijs van wie het juiste antwoord op een vraag weet.

full


De kinderen van deze groep leren op school trouwens een heel typische manier om hun hand op te steken als ze iets weten. Ze steken één arm omhoog met hun hand op hoofdhoogte en ondersteunen hun elleboog met hun andere hand. Ik heb wat gegoogled met Engelse termen maar geen enkele foto kunnen vinden. Toen zocht Minh in het Vietnamees en ja hoor....


Dit is de normale luisterende, “oplettende” houding.
full



En zo steken ze hun hand op
full



En de jongen rechts vooraan......
full
 
Laatst bewerkt:
@Lrrrr. Er staan ook wel goede dingen tegenover. Een schitterende omgeving, geen afvriezende tenen, vingers en oren, lekker eten. Gezondheid, tja, dat wisten we van tevoren. Met name de aanwezigheid van een goede oogarts was voor mij een Go/NoGo beslissing. Die heb ik ook eerst getest vóór de beslissing. Voor de rest moet je toch afwachten wat je gaat mankeren dus dat zien we dan wel weer. Risico van het vak..

En in Der Eifel kun je ook de dood in de ogen kijken. Hoewel, de rotsen bij Nideggen zijn nu ook weer niet zo hoog, hou het op wat gebroken ledematen. Nideggen is zandsteen met kiezels. Je gebruikt de kiezels om op te staan of je vast te houden of de gaten ervan. Voor mij trouwens nooit meer dan een serie schaafwonden als je weer eens met je voet van een kiezel afgleed of ineens een kiezelsteen los in je hand had. Toch wel een leuk klimgebied. Hier heb je die niet veel helaas. De foto van Nideggen is van internet.

Over eten etc. zal Minh een stukje schrijven.

full
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan