Koppeling slipt + motor maakt veel toeren na vervangen plaat

optics

MF'er
12 aug 2010
84
0
GRUNN tegenwoordig
Ik weet dat het veel gevraagd is op de vrijdagmiddag, maar toch wil ik jullie als hulplijn inschakelen!

Ik heb een tijd geleden mijn eigen koppelingsplaten vervangen en dit ging prima, rijdt nogsteeds super. Een kameraad van me, met dezelfde motor (Z1000 '05) had last van een slippende koppeling, nu heeft hij de koppelingsplaten van zijn Z1000 vervangen (echter niet de veren) en alles weer in elkaar gezet. Nieuwe oliefilter er op en afgetopt met Castrol Edge (speciaal voor de motor) volgens spec.

De motor schakelt en rijdt prima, maar hij slipt bij 'hoge' snelheid (boefje kwam erachter bij 180+). Ook lijkt hij meer toeren dan normaal te maken, hij heeft wel een tandje kleiner voor en een tandje achter groter, maar het lijkt hem echt meer dan eerst..exacte aantallen heeft hij helaas niet.

Er lijkt genoeg speling op de kabel van zijn koppeling te zitten.

Hij heeft het volgende eraf gehad:

De korf (had niet gehoeven)
De platen (kan ze omgewisseld hebben)
De drukplaat
De veren

Heeft een van jullie een idee wat dit zou kunnen veroorzaken? De motor rijdt dus verder prima, los van het slippen bij hoge snelheid en het hoge toerental.
 
Ik weet dat het veel gevraagd is op de vrijdagmiddag, maar toch wil ik jullie als hulplijn inschakelen!

Ik heb een tijd geleden mijn eigen koppelingsplaten vervangen en dit ging prima, rijdt nogsteeds super. Een kameraad van me, met dezelfde motor (Z1000 '05) had last van een slippende koppeling, nu heeft hij de koppelingsplaten van zijn Z1000 vervangen (echter niet de veren) en alles weer in elkaar gezet. Nieuwe oliefilter er op en afgetopt met Castrol Edge (speciaal voor de motor) volgens spec.

De motor schakelt en rijdt prima, maar hij slipt bij 'hoge' snelheid (boefje kwam erachter bij 180+). Ook lijkt hij meer toeren dan normaal te maken, hij heeft wel een tandje kleiner voor en een tandje achter groter, maar het lijkt hem echt meer dan eerst..exacte aantallen heeft hij helaas niet.

Er lijkt genoeg speling op de kabel van zijn koppeling te zitten.

Hij heeft het volgende eraf gehad:

De korf (had niet gehoeven)
De platen (kan ze omgewisseld hebben)
De drukplaat
De veren

Heeft een van jullie een idee wat dit zou kunnen veroorzaken? De motor rijdt dus verder prima, los van het slippen bij hoge snelheid en het hoge toerental.
je zou de veren nog kunnen proberen. hij slipt immers pas bij hoge krachten en zo duur zijn die dingen niet :)
 
Ik ben een amateur sleutelaar. Om die reden laat ik alle onderdelen ook een keer rustig door mijn handen gaan. Ik maak ze schoon en bekijk ze goed. Zo leer je wat en kom je altijd weer bijzondere dingen tegen. Vanuit dat oogpunt vind ik het ook totaal onbegrijpelijk dat je de koppeling vervangt zonder de lengte van de veren op te meten.

Dat de motor meer toerenamaakt is niet meer dan normaal. Voor -1 en achter +1 is al snel tussen de 5% en 10% afwijking....
 
weken is misschien overdreven, maar je wil de olie op/in het frictiemateriaal hebben voordat je ermee gaat rijden (natte koppeling). als je ze droog meteen belast heb je een goed kans dat ze verglazen en dus gaan slippen
 
Volgens de website van castrol moet er power1 in, edge is er (volgens mij) helemaal niet voor motorfietsen.
Dit kan verklaren waarom hij slipt.

(edit: iets aardigere toon :P )
 
Laatst bewerkt:
Platen zijn een beetje ingevet voor montage. Olie is precies dezelfde als in mijn Z1000 dus daar ligt het niet aan. Is overigens gewoon bij motoport gekocht dus lijkt me onzin dat het ongeschikt is voor motoren.

De veren zijn niet vervangen, de stalen platen ook niet. De stalen platen een beetje opgeruwd/schoon ge schuur op een glasplaat met fijne korrel.


Wat betreft de tandwielverhoudingen:
Hij (lees: de eigenaar in kwestie) zegt dat het verschil in toerental gekomen is na het vervangen van de koppelings platen
 
dan zal de olie wel goed zijn dus.
maar heb hij de platen nu ingevet? waarmee :?

stalen platen niet vervangen, wel gemeten dan? (zoals apax en guntherex al zeggen, meten!)

tandwiel verhouding zal voor een vast verloop zorgen, zoals ik het nu lees schiet hij ineens in toeren omhoog zonder dat de snelheid mee veranderd. dat kan niet aan je kettingset liggen
 
Is het wel zeker dat hij bij 180+ gaat slippen?
Je kan het wellicht beter bij lagere snelheid controleren
Dus bv in 3 vanaf lage toeren vol gas te geven en kijken wanneer het optreedt
(of in de 2 als hij geen wheely trekt)

Je kan anders ook kijken hoeveel toeren hij nu echt maakt bij die snelheid
Als dat verband niet lineair is, dan slipt hij inderdaad
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan