Zwabberend stuur

crazy987

MF veteraan
7 mei 2012
2.141
3
regio moerdijk
Dus, de laatste tijd heb ik wat last van een zwabberend stuur.
Als ik met +/- 80 km/h mijn stuur loslaat gaat die schudden als een gek en dat neemt dan af naar mate de snelheid afneemt.
Hogere snelheden nog niet getest, nog geen mogelijkheid voor gehad.

Ondertussen al gecheckt:
Banden, +/- 1200km oud. vorige maand erop gegaan & door de bandenboer laten nakijken en de dealer bij ons in de buurt.
Wiellagers, in orde.
Geen speling op de achterbrug.
Remschijven zijn recht + blokken voor 2000km geleden vervangen, achter 1000km geleden, beide klauwen gereviseerd dus remmen lopen ook niet aan (dubbel gecheckt)

Oftewel, ik heb geen flauw idee op het moment waar het door kan komen |(
Banden zijn Dunlop Sportmax RoadSmart II
Motor heeft sinds ik hem heb (april 2012) +/- 18.000km gelopen.
 
Laatst bewerkt:
Even een wat algemene reactie op iedereen :P

Balhoofdspeling checken doen wij als volgt:
Motor tussen de beentjes, voorrem in, en duwen maar met de duim tussen de ring om het balhoofd te stellen & de tank.
Bij "Getik" is die niet goed.
Dan heb je natuurlijk ook nog het "dode punt".
Ding op de bok, iemand achterop hangen, en heel zachtjes heen en weer.

Bij beide "tests" geen problemen.

Maar dat van de voorvorken strakker zetten is inderdaad niet zo een slecht plan, ja of van het weekend even aanpakken er is wel mee te rijden, als je je handen maar aan het stuur houd :+
Moet ik alleen even olie en keerringen halen.

Ik ga sowieso morgen nog even naar motoport, ben toch vrij.
Even kijken of hun er nog wat aan kunnen vinden.

Tevens, tips over het beter controleren van speling op het balhoofd hoor ik graag :+
 
Waren je vorige banden hetzelfde merk/type ? Had je hiervoor, met de vorige banden, er geen last van ? Dan lijkt mij de simpele conclusie dat het toch aan de banden moet liggen.

hoogteslag of een vervormingsprobleem (geen idee of het een echte naam heeft) wat alleen maar naar boven komt op het moment dat de band met gewicht wordt belast.

- just my 2 cents-

Deze nog even specifiek, nee andere banden.
Hiervoor lagen er MPR3's op, maar omdat deze aardig snel vierkant werden en cupten (voornamelijk achter) ben ik overgestapt op de Dunlops.
 
Boven de vork olie is een lucht ruimte die in elkaar gedrukt word als je de vork in drukt, compressie dus en die compressie werkt zeg maar als "hulp veer".
Het is uit eindelijk gewoon een hele luxe grote fietspomp.

Als je er ooit de gelegenheid voor hebt moet je voor de aardigheid eens een manometer in je voorvork monteren, dan zie je wat ik bedoel.

Minder olie= meer lucht= minder compressie druk= een dieper in geveerde vork.

weer wat geleerd *O*
thanks voor de jip en janneke uitleg!
 
Balhoofdspeling checken doen wij als volgt:
Motor tussen de beentjes, voorrem in, en duwen maar met de duim tussen de ring om het balhoofd te stellen & de tank.
Bij "Getik" is die niet goed.
Dan heb je natuurlijk ook nog het "dode punt".
Ding op de bok, iemand achterop hangen, en heel zachtjes heen en weer.

Bij beide "tests" geen problemen.
Tevens, tips over het beter controleren van speling op het balhoofd hoor ik graag :+

persoonlijk ga ik altijd voor de motor staan! inderdaad voorrem in en dan flinke ruk (niet "rustig" druk opbouwen, maar in 1 keer flink kracht maar wel soepel) als je op de motor zit dan druk je de kracht richting grond / voorwiel als je er voor staat dan is de kracht haaks op het balhoofd.
De duim tussen enz, dan moet je wel met 2 man zijn !!!
Het is niet dat je een tik hoort, maar voelt (als je een tik hoort dan is het wel heel erg los)
en qua dode punt.. dat doe ik altijd met een trekkracht meter (2 euro bij de euroshopper en is om fruit te wegen..)
in het wph staat het waarschijnlijk ook zo beschreven en daar staat ook de kracht waar hij tussen moet zitten. En dan weet je meteen of de moer ook te los of te vast is!

Verder heb ik geen tips :N
Ben benieuwd wat het was/is. hopelijk heeft motoport-monteur het antwoord.
 
Laatst bewerkt:
Tevens, foto van voor en achterband, aangezien ik zelf het idee heb dat deze niet kloppen, maar dat kan aan mij liggen :P

16gmzd4.jpg


348r439.jpg
 
persoonlijk ga ik altijd voor de motor staan! inderdaad voorrem in en dan flinke ruk (niet "rustig" druk opbouwen, maar in 1 keer flink kracht)
De duim tussen enz, dan moet je wel met 2 man zijn !!!
Het is niet dat je een tik hoort, maar voelt (als je een tik hoort dan is het wel heel erg los)
en qua dode punt.. dat doe ik altijd met een trekkracht meter (2 euro bij de euroshopper en is om fruit te wegen..)
in het wph staat het waarschijnlijk ook zo beschreven en daar staat ook de kracht waar hij tussen moet zitten.

Verder heb ik geen tips :N
Ben benieuwd wat het was/is. hopelijk heeft motoport-monteur het antwoord.

Tevens, zojuist even voor de zekerheid nog het balhoofd gecheckt dubbel kan geen kwaad he hoor wel iets van een tik, maar heb zelf niet het gevoel dat deze uit het balhoofd komt, want speling voel ik niet.
 
weer wat geleerd *O*
thanks voor de jip en janneke uitleg!


Daar kun je verder uit concluderen dat als je meer olie in je vork gooit je vering harder word en idd dat is zo, en nog mooier; aangezien lucht compressie progressief verloopt(iedere halvering van de kamer=verdubbeling van de druk) word je vork steeds progressiever en dat kan een mooi ding zijn.

Maar helaas: naar mate de druk oploopt neemt de stick-slip van de afdichtingen toe en word de vork ongevoeliger als hij verder in veert ,hard remmen zorgt dan dus voor een bevroren vork en das geen mooi ding.
En dan de afdichtingen zelf, die zijn gemaakt om hooguit een bar of 4 a 6 te kunnen hanteren, daarboven kan het punt komen dat de afdichting lip bezwijkt en omklapt,das ook geen mooi ding.
Er meer in doen dan spec kan dus wel maar met mate, dus met een paar cc per keer er bij en niet meer dan een procent of 10-15 totaal er bij.

Ook concluderend: het is dus belangrijk dat als je vorkolie ververst je exact de hoeveelheid er in gooit die de service manual voorschrijft en exact is in dit geval +/- 1-2 cc


balhoofd speling; een hoek-contact lager met kogels(het traditionele balhoofdlager) MOET speling hebben, die speling mag zo klein zijn als je hem kunt krijgen maar moet aanwezig zijn, als je deze te krap zet krijg je na verloop van tijd de afdruk van de kogels in de lagercup omdat de lagerkrans niet kan ronddraaien en kun je ze weg gooien.
aangezien de motor dan niet meer vanzelf rechtuit rijd(met losse handen)
Dat "knakken" van een motorstuur als je het beweegt komt dus omdat het lager te strak heeft gestaan, de lagerkrans niet rond kan draaien waardoor het lager niet gelijkmatig uit slijt, de kogels blijven de hele tijd op dezelfde plaats staan en veroorzaken putjes in de lagerschaal.

Conische balhoofd lagers vereisen voorspanning en mogen juist GEEN speling hebben maar moeten een zo licht als mogelijke voorspanning hebben aangezien de tonnetjes in het lager anders op de randen dragen en daardoor stuk gaan.

Voor conische lagers is de procedure ongeveer: steeds vaster zetten(incl borgmoer met moment sleutel) tot de speling nul is en dan 1/8 tot 1/16 slag er bij, dat gaat het beste door de motor aan de voorkant op te tillen,het voorwiel er uit halen en dan aan de onderkant van de vork poten wrikken om de speling te voelen.

Ergo: als je de hoekcontact lagers van je motor vervangt door conische lagers is de afstel procedure uit het handboek voor jouw motor niet meer geldig.
Ergo2: hoekcontact lagers hebben de minste wrijving en geven het meest soepel stuurgedrag, conishe lagers hebben van zichzelf een licht dempende werking die je kan opmerken als een wat twijfelachtig instuur gedrag op hoge snelheden, het zelf-rechtuit-zoekende karakter is wat minder en je moet bewuster sturen(en je gewicht omgooien) om een bocht in te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien je schreef dat je achterband nogal snel ging cuppen kan het natuurlijk ook nog je achterschokbreker zijn die niet meer/onvoldoende dempt. Hierdoor wordt de achterkant onrustig en komt er ook beweging in je motor.
 
Heb niet alles gelezen, maar ik heb zo'n beetje hetzelfde gehad.
Mijn vorkkeerring was lek en er zat te weinig demping in de vork.
Het zwabberen was daar een gevolg van.
Keerringen vervangen, nieuwe olie erin en klaar was ik!

Heb nu weer hetzelfde met mijn andere motor, maar daarvan ga ik eerst het balhoofdlager aanhalen. Niet om te dempen, maar om eventuele speling eruit te halen.
Wellicht scheelt het dat ik 120 km/h wil rijden op noppenbanden met 1,2 - 1,8 bar erin :P
 
Laatst bewerkt:
Sterker nog denk je nou echt dat hij om de apk uit te voeren er op moet rijden?
Laat me niet lachen dat hoeft nu met het koekblik ook niet. Ja klein stukkie naar de remmenbank toe en naar de brug maar dat is geen rijden.
 
Daarom APK voor dit soort prutsers

Kevinblade pas je wel op met deze opmerkingen?
Voordat je het weet zien de mods dit soort uitspraken als dat je naar werk aan het solliciteren bent en dan je diensten aan biedt met een commercieel doel en wordt je 14 dagen geband.
Vraag over 11 dagen maar ff aan jerryt hoe dat snel kan gaan
 
Daarom APK voor dit soort prutsers :z

Ja want die zal het vinden :')
APK is bijna lopende band werk.

Maar die discussie ga ik hier niet voeren.
Gister weer even aan het testen geweest, en nu, niks meer.
Geen trilling bij 80, 90, 100, 110, 120, 130 & 140.

Nog niks vervangen of wat dan ook |(
Naja, binnenkort maar even de voorpoten aanpakken, voorkomen is beter dan genezen.
 
Ik ben wel benieuwd of je inmiddels verder bent met je bevindingen.

Ik heb nl hetzelfde met mijn motor sinds eind juli.
Motor is van april, 9.000 km op de teller en dus ook de bandjes (Bridgestone Battlewings).
Het lijkt dus nog geen slijtage te kunnen zijn en er is ook niets bijzonders met de motor gebeurd.
Half augustus terug geweest naar de dealer, voorband gebalanceerd.
Heeft het probleem niet verholpen. As vrijdag gaat ie terug naar de dealer en wordt ie binnenstebuiten gekeerd.

Zelf heb ik echter nog steeds het idee dat het aan de voorband ligt. Nieuw voorbandje zal dus hopelijk helpen.

Rare is wel dat ik eerder met hetzelfde type banden heb gereden met de vorige motor. 18.000 km probleemloos. De ene band is de andere dus niet, als straks blijkt dat een nieuw bandje de oplossing heeft geboden. Want ik hoop nog steeds dat het zo simpel blijkt te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dat is het bij mij dus niet.
Bandenspanning wordt regelmatig gecontroleerd en ook bij het balanceren is daar nog naar gekeken.

Maar het is er bij jou nu dus uit, door de juiste bandenspanning, begrijp ik?
Dat is mooi ;) (en eigenlijk ook wel een beetje suf dat je daar niet als eerste naar gekeken had :P )
 
Laatst bewerkt:
Dat is het bij mij dus niet.
Bandenspanning wordt regelmatig gecontroleerd en ook bij het balanceren is daar nog naar gekeken.

Maar het is er bij jou nu dus uit, door de juiste bandenspanning, begrijp ik?
Dat is mooi ;) (en eigenlijk ook wel een beetje suf dat je daar niet als eerste naar gekeken had :P )

Ja merk er eigenlijk niks meer van op het moment.

Ach, ik heb soms wel eens van die dingen, zoals dat de motor van mn vriendin niet wilt starten, ik een half uur aan het zoeken ben om er achter te komen dat het de noodstop is.
 
Ik ben wel benieuwd of je inmiddels verder bent met je bevindingen.

Ik heb nl hetzelfde met mijn motor sinds eind juli.
Motor is van april, 9.000 km op de teller en dus ook de bandjes (Bridgestone Battlewings).
Het lijkt dus nog geen slijtage te kunnen zijn en er is ook niets bijzonders met de motor gebeurd.
Half augustus terug geweest naar de dealer, voorband gebalanceerd.
Heeft het probleem niet verholpen. As vrijdag gaat ie terug naar de dealer en wordt ie binnenstebuiten gekeerd.

Zelf heb ik echter nog steeds het idee dat het aan de voorband ligt. Nieuw voorbandje zal dus hopelijk helpen.

Rare is wel dat ik eerder met hetzelfde type banden heb gereden met de vorige motor. 18.000 km probleemloos. De ene band is de andere dus niet, als straks blijkt dat een nieuw bandje de oplossing heeft geboden. Want ik hoop nog steeds dat het zo simpel blijkt te zijn.

Een maand geleden zijn mijn banden vervangen (Bridgestones eraf en Conti TrailAttack 2 eronder) en het probleem is verholpen.

Bleek dus toch gewoon een rottige band te zijn B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan